computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door marini »

Mijn vorige computer was ouder en tijdens het cnc frezen met mach3 gaf hij de plotseling de geest.
een blauw scherm met failures en zo, niet meer op te starten blijkbaar moederbord kapot.
Een andere iets recentere, alles geinstalleerd, de installatiefile van mach3 van de oude schijf gehaald en hup hij werkt weer.
Gisteren tot mijn grote frustratie plots een blauw scherm met de zelfde melding, iets met de floppydriver failure,
start niet meer op en begon te denken dat het interfacebord toch iets kapot doet.
Na een mailtje gehoord dat de drivers optisch gescheiden zijn, dat is momenteel het enige dat aan de interfacekaart hangt en dus het enige dat via de voeding pieksignalen kan terug sturen.
Vandaag doet de pc het terug, ik start hem nu eerst op en dan pas de spanning aan de drivers.
Ik blij natuurlijk.

Nu de vraag, moet in nog een optische scheiding plaatsen ?
en heeft er iemand een idee hoe deze fout zich voordoet, een keer is toeval maar twee keer?
roger de poger

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door roger de poger »

Hi, ik ben systeembeheerder en kan je alles vertellen over haperende computers. Los van je MACH3 config -wat m.i. okay is- knallen computers er soms zonder reden uit. Zo'n ding bevat welbeschouwd mega veel point of failure...
Eigenlijk is het dus een wonder dat het niet vaker gebeurt!
Enfin, je machine doet het weer.
Op naar de volgende crash want dat is de enige zekerheid: vroeg of laat crasht die weer :lol:
Succes.

ps blauwe schermen zijn veelal hardware problemen en minder vaak kernel panics.
tip: doe een clean install, zet erop wat erop moet staan en blijf weg van schimmig verkregen software als je niet 100% zeker bent dat het virus-vrij is... maw; Piratbay is een prima plek om een digitale SOA op te lopen. Trust me.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door aw »

Waar staat je computer?

Die van mij staat in de onverwarmde kelder. Moet altijd even warm worden voor hij het goed doet. 1e keer starten vanaf koud = hangen. Daarna doet ie het en blijft ie het doen.

Arthur
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door skillalot »

marini schreef:Gisteren tot mijn grote frustratie plots een blauw scherm met de zelfde melding, iets met de floppydriver failure, start niet meer op en begon te denken dat het interfacebord toch iets kapot doet.
Als je je floppy drive toch niet gebruikt (wie nog wel tegenwoordig) dan kun je hem het beste gewoon loskoppelen. Molexstekkertje en flatcable lostrekken, en in de BIOS uitschakelen. Dan weet je zeker dat dit niet meer de oorzaak kan zijn.

Blauwe schermen zijn vaak lastig te achterhalen, meestal is je besturingssysteem dan beschadigd, en is een schone installatie de oplossing. Hardware problemen zijn vaak beter te achterhalen.
Valt de pc uit / start zomaar opnieuw op, dan is meestal de voeding kapot.
Geen beeld en pc geeft een lange constante piep, dan is je videokaart kapot.
Geen beeld en drie keer een piep met opstarten, geheugen kapot.
Etc etc etc
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door wetronic »

waar staat de computer? in een koude schuur toevallig?
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door henkzelf »

Mijn ervaring met "afentoe fouten" in een PC: Gewoon alle stekerverbindingen (kaarten, (floppy-)disk) stuk voor stuk lostrekken en direct weer vast steken. Mechanica in een electronisch apparaat blijft de grootste foutoorzaak vind ik als vonkentrekker. :P
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door marini »

bij de vorige pc ook al een clean install gedaan, ook de floppy verwijderd, ik gebruik hem idd toch niet.
het bleek een biosfout te zijn die niet meer op te lossen viel, de pc was het niet waard.
Maar nu is die andere met de zelfde fout dan word ik zenuwachtig.
Mijn atelier is minimum 15graden en meestal iets van een 18graden, dat kan het niet zijn lijkt mij.
Ik dacht aan piekspanningen die door de parallelpoort komen, ik heb alleen een aansluitbord maar geen specifiek scheidingsbord.
Vandaar dus mijn vraag of dat het kon zijn.
Nu start ik de pc eerst op en dan pas de voeding van de cnc, dat lijkt de oplossing alleen weet ik niet voor hoe lang natuurlijk, het kan ook gewoon toeval zijn.

Marini
en dan wil je showen met je cnc en dan doet hij het niet :(
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door wetronic »

je interface board heeft geen optocouplers voor de parallel poort?
of begrijp ik het nu verkeerd.

wat betreft temperatuur is het geen probleem met 15 graden het belangrijkste is dat de temperatuur redelijk constant is om vocht geen kans tot condenseren te geven.
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: computer die kapot gaat en de volgende doet raar.

Bericht door marini »

dat kan ik toch niet direct terug vinden nee,
of is dat meestal wel?
Zal de datasheet is terug moeten opsnorren...
Plaats reactie