cnc graveermachine besturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

cnc graveermachine besturing

Bericht door klaas van gemerden »

Beste Forum leden,

Ik ben al een tijdje actief op het forum in de zin dat ik de verschillende threats lees.

Maar ik heb een vraagje:

Ik heb wat spullen van iemand gekregen en ik weet niet of ik er wat mee kan. misschien licht graveer machientje mee aansturen ofzo. Alleen zit er totaal geen documentatie bij. Ik zal een foto plaatsen van de spullen.
Maar wil ff nog niet lukken dus: http://tutormailgroep2.googlepages.com/ ... 9-full.jpg

Kunnen jullie me misschien iets meer over de spullen vertellen?

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door cocodile »

De minebea ziet eruit als de mijne, en da's best wel een aardige stepper, nix mis mee, de rest hoef je niet teveel van te verwachten vrees ik....

Heb ook voor je gegoogled naar die smc 800 en kreeg het volgende resultaat: http://www.emisgmbh.de/smc800.htm
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door Erik »

Het uploaden van de foto lukte niet omdat 'ie te groot was qua formaat en aantal kB's.

De bruine print word verkocht door Conrad(.nl). Ongetwijfeld is op de site de datasheet en gebruiksaanwijzing te downloaden.

De andere print lijkt een zelfbouwproject voor 4 motoren en zal waarschijnlijk een hogere stroom kunnen leveren. Laat me raden; de 16 thyristoren zijn van het type IR(F)-xxx, de 2 (op de foto) verticale IC's zijn van het type IL(D)xxx, de 3 IC's dicht bij de Led's zijn uit de 74xx-serie en er zit ergens een IC L297 en/of L298 of Allegro 5804. Vertel even de typen thyristoren zodat we wat zinnigs kunnen zeggen over toelaatbare stroom en spanning. Vertel ook even welke IC's er allemaal op het printje te vinden zijn.
Verder zie ik een voeding op het printje zitten, wat daarvan de exacte functie is kan ik vanaf hier niet bepalen. Kijk daarvoor even naar het typenummer van de "transistor" (waarschijnlijk spanningsregelaar) die gemonteerd zit op het koelblokje. Ook het typenummer van de "transistor" midden tussen de 4 elco's is interessant. Weer raden; Waarschijnlijk een 78xx05 en een 78xx12. De voeding zal waarschijnlijk de IC's van spanning voorzien, maar ik kan niet bepalen of die voeding ook de motoren van spanning voorziet. Mogelijk moet je nog een externe voeding aansluiten met een hogere spanning.
Gr.

Erik
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Erik,

Ik heb ff beter naar de print gekeken. Achterop staat Interface Rotterdamse Plotter. Is inderdaad zelbouw project geweest.

Opschrift 1 ste rij van 8 thysistoren: Maleysia TIP 127 en rechtsonderin 314. Opschrift 2de rij van 8 thysistoren: Maleysia TIP 122 en rechtsonderin 240

Opschrift IC (verticaal) is

HCF 4011BE
99561Y

transistor tussen de elco's is B80C 1500

Ik kan nu ff niet alles uitzoeken later geef ik de rest van de info.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door audiomanics »

klaas van gemerden schreef:transistor tussen de elco's is B80C 1500
Dit is vast een gelijkrichter met vier pootjes... max werkspanning 80V maximale stroom 1500mA

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door klaas van gemerden »

Ha audiomanics,

Er zitten 2 gelijkrichters op een voor 16V AC -> DC te maken en een van 9V AC -> DC.

Opschrift van wat volgens mij de gelijkrichter voor 9V is:
B5 ((AEG) = merknaam)
B 80C5000/3300sic
+ ~ ~ -
(Dit staat boven de verschillende pootjes. Ik neem aan dat de buitenste de + en - van de Gelijkstroom zijn en de andere 2 van de wisselstroom.)
(Zit linksonder op foto van de print die ik eerder plaatste, op de link hieronder is hij rechtsboven te zien)

Vervolgens komt er na het pootje van de - een condensator.
Met het volgende opschrift:

2200 ųF ((PHILIPS) = merknaam)
40V - 2200 ųF
021

Ik zal nog eens een betere foto proberen te maken.
http://tutormailgroep2.googlepages.com/ ... rot:90.jpg

Bij de print smc800 staat dat je hem direct aan de computer kan koppelen of via een interface. Nu heb ik gelezen dat het toepassen van een optocoupler beter is om geen gekke stromen naar je printerport te sturen en zo de boel te vernietigen. Maar ik begrijp weinig van de interface die erbij staat komt me erig over als zijnde bedoeld voor een plotter. Ik vermoed dat dit niet hetgene is waar ik hem voor ga gebruiken. Kan iemand me misschien iets meer vertellen?

m.v.gr. KvG
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door AbSat »

Ik heb even naar de plotterprint gekeken, en zo te zien is het een besturing voor twee bipolaire motoren opgebouwd rond de MC3479 stepperdriver.
Dit IC is een sequencer/driver voor 350 mA bipolaire steppers. De datasheet is te vinden in de eerste treffer na het zoeken op MC3479 in Google op de voti site. Het is een full/half step sequencer met een twee 350 mA fullbridges erachter. Omdat deze stroom voor de motoren wat te laag was is er zo te zien een versterkertrap achter gezet met de complementaire darlington transistoren TIP127 TIP122 die zo'n 5A kunnen verwerken.
De exacte functie van de rest van de ic's op de print zal uitgezocht moeten worden door het schema van de print te recontrueren.
Zo te zien is deze print best bruikbaar te maken voor de besturing van 2 of 3 ampere bipolaire steppers.

Van de SMC 800 kaart is wel documentatie te vinden.
Het is een driver kaart voor 3 motoren bipolair of unipolair 0,8A.


AbSat.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Absat,

Ik zal een schemaatje maken, Dan kunnnen we het eens allemaal uitzoeken.

Van de SMC 800 heb ik inmiddels inderdaad informatie. En ik heb gisteren een aansluitkabel geregeld zodat ik hem eens kan proberen.
Alleen nu nog een besturingsprogramma wat het verhaal ondersteunt.
Ik weet dat er mensen zijn die een Proxxon graveer/freesmachine ombouwen met deze print. Ik ben benieuwd wat voor besturing die gebruiken. Ik heb gisteren al zitten zoeken maar kon zo snel ff geen geschikt iets vinden.

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door Erik »

Ik zat er behoorlijk naast met de gissingen voor transistoren en IC's :oops:. Heel erg hightech zijn die tip-transistoren niet, maar als het werkt is het o.k.

Otocouplers tussen PC en driverprint zijn niet noodzakelijk, alleen moet je dan geen fouten maken met het aansluiten van de print. Anders is het einde verhaal voor je moederbord.

Als die SMC 800 met step en dir-pulsjes aangestuurd moet worden is er hier op het forum genoeg informatie te vinden omtrent geschikte software.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door wstoof »

Zover mij bekend is wordt de SMC 800 niet door stap-dir aangestuurd.
Lewetz (http://www.lewetz.de) verkoopt hiervoor wel een speciale versie van zijn dos programma pc-nc dus aansturing is nog niet z'n probleem.

De SMC1500 kaart geldt hetzelfde voor echter hiervoor is een uitbreidingskaart te koop welke ervoor zorgt dat het wel met stap-dir kan worden aangestuurd,(SMC1500z)

groet, wouter
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door klaas van gemerden »

Software die er op werkt heb ik inmiddels maar moet nog ff uitzoeken hoe het een en ander werkt.

Heb ff zitten zoeken hoe dat ik de stappenmotoren moet aansluiten. Ik weet alleen niet welke draad bij wat hoort.

er zit 2x een NEMA 17 motor bij met 6 aansluitdraden. Ik heb al ff zitten zoeken hoe ik ze moet aansluiten maar kom er nog niet echt uit. Het moet in ieder geval bipolair. Kan ik bepalen welke draden ik moet hebben door ze door te meten? De kleuren wijken af van het schema dat hier ergens op het forum staat. Op de motoren staat dat ze een voeding mogen hebben van 12v zou ik hier een computer voeding voor kunnen gebruiken? (om in ieder geval te testen)

en er 1x een minebea met 4 aansluitdraden bij.

Alle input is welkom.

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Laatst gewijzigd door klaas van gemerden op 15 nov 2007 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: cnc graveermachine besturing

Bericht door Erik »

Bedoelde je dit schema?

Afbeelding

Ik neem aan dat je motoren hebt volgens tekening 2. Met de multimeter in de stand "weerstand" zijn de spoelen te meten. Googelen naar het typenummer van je motor wil vaak effectief zijn. De middenaftakking van de spoelen in tekening 2 hoef je niet te gebruiken zodat je 4 draadjes overhoud om op de drivers aan te sluiten.
Gr.

Erik
Plaats reactie