Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LouisG
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2012 03:07
Locatie: Ursel België

Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Bericht door LouisG »

Hallo,

Even voorstellen.Mijn naam is Louis Ghijselings, 22 jaar student elektromechanica in Gent en een tijd geleden heb ik het in mijn hoofd gekregen een cnc frees te beginnen bouwen. Het mechanische gedeelte is nu net klaar en gisteren heb ik van damencnc mijn elektronica pakketje gekregen en mijn stappenmotoren. Uiteraard moest ik dit even proberen om te zien of ik de stappenmotoren wel aan de praat kreeg.
Componenten zijn:

-USBCNC cpu5A4 economy
-3x 8078 stepperdrivers
-75v 5.3A voeding
-3x NEMA 34 4.5Nm bipolaire stappenmotoren

Dus maar direct aan de slag gegaan,drivers correct ingesteld en als volgt aangesloten

Van de 25polige SUB-D connector op de USBCNC:
3: OUT STEP1 naar de PULL+ op de driver
2: OUT DIR1 naar de DIR+ op de driver
16: OUT WATCHDOG naar de ENA+ op de driver

22:GND naar PULL-,DIR- en ENA- en naar GND op de driver

Driver:
V+ op de driver de 75v voeding aangesloten
GND op driver naar de GND van de voeding
A+ op de Blauwe draad van de stepper
A- op de Zwarte draad van de stepper
B+ op de Rode draad van de stepper
B- op de Groene draad van de stekker

Vervolgens USBCNC gedownload en geinstalleerd en als adminisitrator uitgevoerd, PC herstart, na 10-60 seconden de CPU aangesloten. Blauwe led brand uiteindelijk na knipperen van de groene. Dan USBCNC opgestart en proberen joggen (de stappenmotor doen draaien)

en.. niks..

Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan mij of zal ik iets over het hoofd gezien hebben in de manual of iets verkeerd aangesloten, maar voorlopig doet mijn stappermotor niets. Helaas heb ik 0,0 ervaring met stappenmotoren of cnc in het algemeen dus ik heb (nog niet) het minste idee wat ik aan het doen ben buiten de handleiding een beetje volgen..
roger de poger

Re: Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Bericht door roger de poger »

worden de motoren wel bekrachtigd als je drivers aan zet?
maw; kun je ze nog met de hand draaien?
heb je de drives "enabled" in de software?

begin effe simpel en laat die ENA los.
first things first.
LouisG
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2012 03:07
Locatie: Ursel België

Re: Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Bericht door LouisG »

Neen de drives zijn niet bekrachtigd als ik de software aanzet. USBCNC zegt wel:drives enabled maar ik kan de stepper nog met de hand verdraaien.. Zal eens de ENA ontkoppelen en zien wat er gebeurd
LouisG
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2012 03:07
Locatie: Ursel België

Re: Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Bericht door LouisG »

Zo, even de pc herstart en de ENA afgekoppeld. Bij het afkoppelen van de ENA gaf de stappenmotor weerstand bij het verdraaien(hoewel met de hand verdraaien nog steeds mogelijk was) Echter kan ik de stappenmotor nog steeds niet laten bewegen met het jogpad.. Toen ik USBCNC afsloot ging de weerstand van de stappenmotor weer weg en komt niet terug bij heropstarten. Is dit normaal?

Edit: Elke keer als de voeding aangezet word wordt de stappenmotor bekrachtigd(staat min of meer vast) en telkens als USBCNC geopend word,de drivers enabled worden en gehomed word, elke keer als ik het jogpad open zet en op X+ duw onderbreekt de voeding dan even(ventilator stopt er een fractie van een seconde mee) en verzet de stepper zich 1 stap en daarna is hij niet meer bekrachtigd en kan ik ook niets doen.
Dit beiden met ENA aan gesloten of afgekoppeld..
LouisG
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2012 03:07
Locatie: Ursel België

Re: Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Bericht door LouisG »

NIemand een idee? intussen al meermaals alle kabels nagelopen en alles is correct aangesloten
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Krijg stappenmotoren niet aan de praat

Bericht door BriBis »

Heb je Kevin (DamenCNC) al even dit probleem voorgelegd? Hij kan je vaak heel makkelijk (en snel) helpen.
Plaats reactie