frequentieregelaar kapot?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

frequentieregelaar kapot?

Bericht door nolfke »

Om mijn optimum draaibank D280x700 vario te kunnen laten draadsnijden heb ik een afgedankte frequentieregelaar aan mijn motor gehangen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/613 ... turing.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/613 ... turing.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/613 ... turing.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/613 ... %20006.jpg
Een ideaal moment om alles eens goed te bekijken en om eens in de menu van een regelaar te duiken.
Ik kenk dat ik alles juist gezet had om via de potentiemeter op de frequentiesturing het toerental van mijn motor te regelen. deze gaat echter in horten en stoten niet verder dan op 2-3Hz, om dan weer te stoppen enz, zie filmpje.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/613 ... turing.MOV
omdat misschien de potentiemeter op de frequentiesturing kapot kan zijn heb de uitgangsfrequentie op 20Hz gezet en bij het drukken op run kreeg ik hetzelfde verschijnsel.
Kan het zijn dat de frequentiesturing niet geschikt is voor deze motor? (optimum gebruikt een eigen frequentiesturing maar gebruikt niet een 0-10V signaal)
kan het zijn dat de frequentiesturing defect is?
Kan het zijn dat ik een onozelaar ben die er niks vanaf weet en ham niet juist ingesteld heeft?
kortom terug veel vragen.
De frequentiesturing is vervangen omdat hij te weinig vermogen kon geven op lage snelheden, hij deed nochtans al 10 jaar zijn werk zonder problemen tot ze zeiden dat deze sturing niet geschikt was voor die toepassing.
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door nolfke »

heb foto's en vid bijgevoegd
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door luijt »

Ik ga er vanuit dat je de manual gelezen hebt .
en anders zie link.
http://www.hiflexonline.nl/products/hit ... 00_ned.pdf

Normaal heb je genoeg aan de basis instellingen.
start frequentie bij gebruik van potmeter
Motorstroom,frequentie,Max frequentie. etc.

Geef anders even je instellingen door dat geeft wat duidelijkheid.

GR
Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door lelieveld »

Is dit wel een draaistroom Motor ???
is het geen soort Servo ?
rare teksten voor een simpele 3 phase motor ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door nolfke »

Handboek voledig gelezen, ga eens alle parameters opschrijven.
Misschien vind ik zo iets, maar ik dacht van alles dubbel nagekeken te hebben.
Dat van die servo kan juist zijn, er zit een verdraaingsmeter achteraan op de motor van optimum die zijn signaal terugstuurt naar de draaibank.
Als dit zo is, met welke controller kan ik de motor dan aansturen. Misschien moet ik dan toch de bestaande controller gebruiken en de optimum set kopen voor draad te snijden. Deze zal ik wel kunnen aansluiten op USBcnc ( pardon edingcnc)
Een andere mogelijkheid is via de potentiemeter op de machine mijn 0-10v signaal omzetten naar een 0-5v signaal, mijn snelheid gaat dan wel niet vanaf 0/min maar vanaf 300/min.
Hoe ik dat met het draadsnijden moet combineren is momenteel een groot vraagteken. :roll:
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door tatanka »

Even Googlen.

http://www.shineming.com/showproduct.as ... =543&lm=67

Het is een Brushless DC motor

Jos Raven
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door ludo »

ik snap niet waarom je de motorsnelheid wil veranderen om schroefdraad te snijden ,dit gebeurd toch gewoon via wisselwielen (nortonkast) volgens de gegevens van je bank kan je draaad snijden van 0.5mm tot 3.5mm ,je kan je motor zo traag of snel laten draaien als je wil ,er is door de tandwielen altijd de juiste verhouding tussen hoofdspil en leidspil en als je echt traag wil kan je gewoon met de hand de klauwplaat ronddraaien zelfs dat gaat.
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door nolfke »

Tandwielen zijn eraf om met stappenmotoren te werken.
Kan nu alles cnc maar schroefdraad gaat niet zonder toerentalcontrole van de hoofdspil
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door lelieveld »

Nofke je moet een toerental sensor met opnemer op je as monteren waar ook de klauwplaat op zit
Misschien dat er al een op zit en dat je die kan gebruiken
Maar daarachter moet een stukje elektronica komen wat die 0-10volt maakt
Misschien dat Damen CNC daar een printje voor heeft
Of een handige knutselaar hier op het forum ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door benkr »

De Hall sensor op de motor geeft, pulsen af per omwenteling, dus snelheidsinformatie. Als je dit signaal terugvoert naar je controller dan moet dit toch gewoon werken dacht ik, maar ik ben geen expert met jouw controller, maar dat staat zeker in het manual.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door ludo »

Als je met stappenmotors werkt hoef je de motor van de hoofdspil niet echt te regelen.Tenminste als je met mach3 werkt.
Je heb wel een sensor nodig op de hoofdspil ,die 1 puls per toer geeft.
Mach heeft dit goed bekeken zij regelen niet echt de hoofdmotor maar de snelheid van de z-as in functie van het toerental van de hoofdspil,dit is immers veel gemakkelijker dan voor elk bestaand systeem het toerental van de hoofdspil te regelen in functie van de z-as.
De procedure gaat als volgt je geeft een toerental in en mach zal de frequentieregelaar +/-instellen op dit toerental .
Als je geen frequentieregelaar gebruikt geeft je gewoon een beschilkbaar toerental in .
Als de draadcyclus start zal mach het toerental meten en aan de hand hiervan uitrekenen hoe snel de Z-motor moet draaien om de ingestelde spoed te halen.Bij elke omwenteling van de hoofdspil wordt opnieuw gekeken wat het toerental is en wordt de snelhied van de z-as aangepast.(er gebeurd nog wel wat meer op de achtergrond maar dat even buiten beschouwing gelaten.).
Het is wel van belang dat de hoofdmotor en de overbrenging voldoende kracht kan leveren ,zodat het toerental niet teveel veranderd bij toenemende belasting.Ik heb zelf ondervonden dat bij het snijden van een spoed van 4G/" dat het steeds mis liep op een bepaalde diepte ,de reden was gewoon dat de riemen slipten.Hierdoor loopt de z-as voor op de gewenste positie waardoor de aanzet verder toeneemt en de riemen nog meer slippen ,met een volledig blokkeren tot gevolg.
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door nolfke »

Het zou geen 0-10v kaart mogen zijn maar een 0-5v.
En bij 0 v krijg 300/min en bij 5v 3000/min.
Ik ga dit eens uitpluizen als ik mijn sensor aansluit dat USBCNC de snelheid van de z-as kan regelen.
To be continued
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is 2x een opmerking voorbij gekomen waar niemand op let.
1e, Is dit wel een draaistroom Motor ???
2e, Het is een Brushless DC motor
Natturlijk niemand die die dat spannend vind, maar die orginele optimum regelaar zat waarschijnlijk met 2 stekkers aan die motor, er zit niet voor niets een 3 phase encoder op, noodzakelijk om een brushless DC motor het juiste draaiveld te geven.
Als je daar een gewone frequentie regelaar voor in de plaats zet, net zo iets als je band op pompen met de tuinslang. Hij wordt wel harder maar....
En nu probeer je met de juiste watertemperatuur de boel toch nog goed te krijgen. :mrgreen:
Wat is er met die oude regelaar ? die was toch al vario.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: frequentieregelaar kapot?

Bericht door Leeuwinga »

Of de VFD het nu gaat doen of niet is voor het draadsnijden totaal niet relevant.
Je bent voor het draadsnijden ook een index puls nodig waarmee je de koppeling
maakt naar de Z as.
Als voorbeeld bij Turnmaster Pro die direct via een RS232 poort de VFD aanstuurd
kun je starten op bv. 100 RPM, de index puls wordt gedetekteerd en vervolgens
gaat de VFD het toerental opvoeren naar een veel hogere snelheid.
Na de draadgang valt toerental terug naar 100RPM , beitel gaat per ijlgang terug en
vervolgens wordt een nieuwe draadsnij gang aangevangen.

Natuurlijk werkt dat alleen bij een draaistroom motor, een brussless 3ph motor kun
je niet met een VFD aansturen, daarvoor ben je een servodrive nodig.
Plaats reactie