Geschiktheid voor high-speed-spindel

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Geschiktheid voor high-speed-spindel

Bericht door Jfwiet »

Nou, toch maar weer eens een topic openen. Mijn kennis qa electronica is nogal klein. Dus hopelijk kan iemand met mij mee kijken of dit product geschikt zou zijn voor een high-speed-spindle.

De specificaties van de spindel zijn:
1,5kw, 220vol, 8 ampere, 400hz.

Het gaat om zoiets:
662

Hiervoor ben ik daarom opzoek naar een "frequency inverter", geen idee hoe ze in het Nederlands officieel heten.

Ik had deze gevonden:
663

Daarbij hoort het volgende PDF bestand wat tevens de handleiding is.
http://www.h2ocooled.nl/CNC/CHE100_eng(1.4).rar
Graag niet teveel downloaden :lol: dat schiet niet op met mijn aantal GB wat ik mag gebruiken van mijn hosting bedrijfje.

De vraag is dus, zou deze geschikt zijn voor de spindel? Ik doel dan op de 2,2Kw sterke CH_100-2R2G-S2. Zou deze aan te sluiten zijn of kan ik beter opzoek naar een andere frequency inverter? Deze Inverter zou ook aan te sturen moeten zijn met een module van 0-10volt (en dus via de PC)?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Geschiktheid voor high-speed-spindel

Bericht door Mcgyver »

hoi jefiet.

aan je gegevens te zien is de inverter naar mijn idee wel geschikt.. kan er naast zitten maar het lijkt mij wel...

ALleen lijkt het op het plaatje dat het een pneumatische HF spindle is . het lijkt wel of er luchtslangetjes in gaan...

Als de aansluiting op de motor 3 draden heeft (U, V en W) en zoals je aan geeft de max. frequentie 400 Hz is dan is de motor gewoon te gebruiken met een Frequentie regelaar (nederlandse vertaling)

Eigenlijk elke frequentie regelaar die 220V in en 3x220V uit is met 400 Hz en meer of gelijk aan 1,5 Kw kan je gebruiken..
De regelaar in het PDF heeft de mogelijkheid om aangestuurd te worden met een stuurspanning (standaard 0-10V) dan kan je het toerental regelen met bijvoorbeeld je mach3 board. effe instellen en klaar

Ik zou niet een te zware regelaar nemen maar gewoon 1 die gesschikt is voor de motor..(1,5 KW) dit is er voor ter beveiliging. ALs je te veel vraagt van de motor... en hem dus aanstuurt met meer dan 400Hz dan word de opname van de motor te hoog en schakeld de regelaar uit..... als je het zelfde geintje uithaald met jouw motor en een regelaar van 2,2 Kw dan kan je de regelaar de motor met meer dan 400 Hz aansturen maar dan heb je kans dat je motor kapot gaat.... Gewoon een veiligheidje dus..

succes

Mcgver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13529
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geschiktheid voor high-speed-spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die "luchtslangetjes" zouden ook best eens waterkoeling kunnen zijn?..

niet gek om een spindel te koelen.. als ie 10 graden warmer wordt, dan is de uitzetting al bijna meetbaar.. en ze worden nog wel warmer dan dat, als je niet koelt..
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Geschiktheid voor high-speed-spindel

Bericht door Jfwiet »

Ik dacht zelf dat de 1,5kilowatt frequentie regelaar die op 7 ampere staat te laag zou zijn voor de 8 ampere spindel.

Dus als ik dan die 1,5kilowatt frequentie regelaar erop aan sluit, mis ik dan vermogen aan de bovenkant?? Dus stel ik draai dan op 24000 toeren, dan mis ik toch vermogen?

De spindel is watergekoeld, vandaar dat er 3 slangen op gaan. De 2 oranje slangen zijn dus water in en uit, welke de boel koelen.
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Geschiktheid voor high-speed-spindel

Bericht door mmelters »

Beste Jfwiet,

ik heb voor mijn spindel een 1.5kW inverter besteld van Tek Drive (de TDS-F8)
Die is 1,5kW, 400Hz, met een 0-10V ingang.
Kostte iets van €275 bij A&A
Ik heb mijn spindel nog niet binnen, kan dus nog niets zeggen over hoe die bevalt, maar ziet er qua features goed uit.

(Je kunt bv. instellen, dat bij het aanlopen bepaalde frequenties "overgeslagen" worden, als er resonantie-frequenties van je mechanica zijn...)

Misschien de moeite waard om eens naar te kijken.

MvrGr,
Marcel
Plaats reactie