Led projectje.

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Led projectje.

Bericht door Papaatje »

Ik ben de laatste tijd bezig met het frezen van plexiglas.
Met led-stripjes kun je hier leuke objecten van maken.
Heeft me wel veel afval gekost voordat ik tevreden was met het resultaat en ik geen gesmolten plexiglas meer van het freesje hoefde te verwijderen.

24049

Begon net een toerental van 24000 en feed van 300, tsja.................. ging niet echt lekker. :lol:
Frees nu met een toerental van 8000 en feed 700, gaat super. Stofzuiger erbij om te koelen. De freesjes zijn 1.5 mm, later overgestapt op 2 mm waar het kon.

Resultaat:

24050

Het object onder de plaatjes is een 3D geprint ledhouder, waar twee verschillende kleuren led in zitten.

Na montage:

24048

Met verlichting aan:

24047
24051

Nu nog een voet in elkaar flansen.

Heb ook, met een ledstripje van de Action een lampje gemaakt waarvan de voet geprint is en waar een batterijhouder onderin gelijmd zit Zo zit je niet met een stekker.

24052
24053

Gebruikte 4 mm Gutta hobbyglas van de Hornbach, maar dit is zo gevoelig voor krassen, denk dat het geextrudeerd is. Heb nu 5 mm gegoten plexiglas besteld, ben benieuwd hoe dit verwerkt.
Blijft leuk werk! :P

Het begon met een plaatje voor mijn sportschool, de eigenaar is een vriend van me:

24054

Groetjes Eric. ;-)
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Led projectje.

Bericht door Goudgele »

Super net resultaat zeg! Mooi ook om te zien dat je het probleem van het smelten op hebt weten te lossen met betere settings.
Wat voor led strips gebruik je in dat eerste voorbeeld met twee kleuren? Op de foto lijken het wel twee staafjes ofzo? Ik wil zoiets ook eens gaan proberen op mijn machine. Zal beginnen met jouw goede settings dan :P
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Led projectje.

Bericht door Kars-cnc »

Mooi resultaat!

Hoe diep frees je de tekst nu in de plaat om dit effect te bereiken?
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Led projectje.

Bericht door motormuis »

met gegoten acrylaat heb je nagenoeg geen probleem van smelten
smelten is een verschijnsel van geëxtraheerd acrylaat

de diepte van de letters is niet belangrijk een kras maakt al dat effect het licht wordt over het oppervlak getransporteerd en als je het oppervlak door een kras onderbreek komt het licht da eruit
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Led projectje.

Bericht door remon_v »

Ziet er netjes uit! Zoiets had ik ook in gedachten om ooit te maken ;-)
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Led projectje.

Bericht door Papaatje »

Goudgele schreef: 30 nov 2021 16:31 Super net resultaat zeg! Mooi ook om te zien dat je het probleem van het smelten op hebt weten te lossen met betere settings.
Wat voor led strips gebruik je in dat eerste voorbeeld met twee kleuren? Op de foto lijken het wel twee staafjes ofzo? Ik wil zoiets ook eens gaan proberen op mijn machine. Zal beginnen met jouw goede settings dan :P
dankjewel!

De ledverlichting bestaat uit twee ledstrips van Alie. ;-)
Ze zijn gewoon in te korten en superdun en flexibel.
Ik heb een houder op mijn 3D printer gemaakt, met een tussenwand zodat beide plexiglaasjes hun eigen lichtbron hebben.

De witte:
https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... 4c4d224N4q

De rode:
https://nl.aliexpress.com/item/10050029 ... 4c4d8NEqxA

Let op, het is wel verslavend als je hier mee begint te knutselen.

Ik heb veel geleerd in de afgelopen weken, vooral wat je NIET moet doen. :lol:
Het eerste wat je niet moet doen is er met een katoenen doek over wrijven. Dan helemaaaaaal niet met wasbenzine schoonmaken. :roll:
Eigenlijk moet je de oppervlakken, na het verwijderen van de folie niet meer aanraken.
Ik heb de zijkanten glad gepolijst met waterproof schuurpapier korrel 1000 en daarna met commandant nagepoetst. Toen de folie verwijderd en de glaasjes in een sopje heen en weer gehaald. De resten van de commandant met een lakpenseel in dat sopje heeeeel zacht verwijderd.
Dan schoonblazen met lucht en verder niet meer aanraken.

Veel plezier met het knutselen aan jouw projecten. ;-)
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Led projectje.

Bericht door Papaatje »

Kars-cnc schreef: 30 nov 2021 19:35 Mooi resultaat!

Hoe diep frees je de tekst nu in de plaat om dit effect te bereiken?
dankje Kars! ;-)

Ik heb de letters en het achterste logo 2,5 mm diep gefreesd, de plaatjes zelf zijn iets van 3,7 mm dik.
De ring op het voorste glaasje had ik 1 mm diep gefreesd, daarom is die niet zo duidelijk vind ik zelf. :roll:
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Led projectje.

Bericht door Papaatje »

motormuis schreef: 30 nov 2021 20:35 met gegoten acrylaat heb je nagenoeg geen probleem van smelten
ik ben benieuwd, heb gegoten plaat besteld.
Zal vast makkelijker gaan dan. ;-)
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Led projectje.

Bericht door Papaatje »

remon_v schreef: 30 nov 2021 21:11 Ziet er netjes uit! Zoiets had ik ook in gedachten om ooit te maken ;-)
dankje Remon! ;-)

gewoon doen, is echt leuk.
Deze plaatjes kosten bijna niks bij Hornbach.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Led projectje.

Bericht door motormuis »

het enige nadeel van gegoten materiaal voor dit soort werk is het dikteverschil +/- 10 %
ik had een freeshouder die met een veer werkte net als in een ander topic de pen
de diepte wordt ingesteld in de houder doordat ie veerde volgde hij het materiaal dikteverschil wordt dan gecompenseerd

als je met een rechte frees werkt zal dit bij 4mm materiaal niet veel uitmaken met een v groef frees zie je het omdat de letterdikte verandert
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Led projectje.

Bericht door Goudgele »

Papaatje schreef: 01 dec 2021 11:10 De ledverlichting bestaat uit twee ledstrips van Alie. ;-)

Veel plezier met het knutselen aan jouw projecten. ;-)
Ah, het zijn dus toch gewoon strips. Bedankt voor alle info. Heb ik weer wat te proberen!
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Led projectje.

Bericht door Papaatje »

motormuis schreef: 01 dec 2021 11:37 het enige nadeel van gegoten materiaal voor dit soort werk is het dikteverschil +/- 10 %
ik had een freeshouder die met een veer werkte net als in een ander topic de pen
de diepte wordt ingesteld in de houder doordat ie veerde volgde hij het materiaal dikteverschil wordt dan gecompenseerd

als je met een rechte frees werkt zal dit bij 4mm materiaal niet veel uitmaken met een v groef frees zie je het omdat de letterdikte verandert
oh ja, met een V groef frees wil ik ook eens gaan proberen. ;-)
Papaatje
Berichten: 445
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Led projectje.

Bericht door Papaatje »

Goudgele schreef: 01 dec 2021 11:39
Ah, het zijn dus toch gewoon strips. Bedankt voor alle info. Heb ik weer wat te proberen!
Nog een tip, die belangrijk is: je kunt alleen microvezel doeken gebruiken bij het afvegen als dit nodig is. Kost geen drol bij de Action. ;-)
Ik gebruikte in het begin oude t-shirts of vaatdoeken, kraste verschrikkelijk. Met poetsen krijg je het er bijna niet meer uit, en dan blijft het toch minder helder dan in het begin. :shock:

Nog beter is het om totaal niet de heldere vlakken aan te raken met wat dan ook. ;-)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Led projectje.

Bericht door Swets »

2 kleuren heb ik ook wel gedaan https://www.arjan-swets.com/hardware/cn ... orden.html

zag ook dat dat alweer een poosje terug is... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie