Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

roo
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2011 20:08

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door roo »

Ik vind vacuum infusie geweldig, vooral doordat je ook al je weefsel al goed perfect in de zak hebt zitten voordat je uberhaupt epoxy toevoegt. Vergeet echter niet dat je epoxy hiervoor nog dunner moet zijn (speciale vacuum infusion epox maar normaal gaat ook zolang ze maar erg dun zijn / lage viscopsiteit) dus dan moet je wel even beter op de temperatuur gaan letten.

https://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc

p.s. ik ben zelf geen fan van een natte lay up met peel-ply omdat het niet heel moeilijk is om de peel-ply vast aan je mal te lamineren en vervolgens het hele spul stuk te trekken omdat het niet fatsoenlijk los wilt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Ik vind gaatjesfolie en de moltondeken niet heel prettig. Die deken is nog best stug en het heet blijkbaar niet voor niks 'peel ply': de helft trek je er zo vanaf, maar die andere helft gedraagt zich zo'n beetje als een sticker die je weg wil krabben zeg maar. En die gaatjesfolie wil nog wel eens in een vouwtje gaan zitten en dan komt-ie ook niet meer los zonder schuurpapier.

(kan ook aan de beperkte ervaring met dat spul liggen hoor; ik ben geen composiet-pro maar ik vind het spul gewoon regelmatig erg handig)

Wat ik ook wel eens gedaan heb is strookjes dik PE landbouwfolie van de lokale boerenbond dakpansgewijs tussen nat weefsel en deken gelegd. Epoxy hecht daar totaal niet aan en de hars trekt wel langs de 'dakpannen'. Werkte eigenlijk heel goed. Liet een iets dikkere laag epoxy achter dan de officiele spullen en ribbeltjes waar de overlap zat, maar dat was met een velletje korrel 80 gauw opgelost.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stroken "Komo" vuilniszak.. gaat ook prima.. als ik Carbon en glasvezel in wet-layup verwerkte.. dan sopte ik ze meestal in op met een vuilniszak ingepakte plaat hout.. Ik heb wel eens een matje met hars op die zak laten liggen.. trek je er zo af.. ook losgeraakte vezels geen probleem.. restjes hars?.. veeg je er zo af...

als je de hars dan met een roller aanbrengt. dan druk je het al lekker in de mat.. 't teveel.. dat komt aan het eind voor je roller uit , daar neem je het weer op.. en rolt de volgende baan... gaat als van een leien dakje... :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Komo-vuilniszak kan ook; is hetzelfde spul. Maar ik vind die dikke landbouwfolie (0,4mm ofzo) gewoon prettiger, kost bijna niks, en ik heb er toch altijd wel een stuk van liggen voor vanallesennogwat. Kwestie van voorkeur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Cirrus »

Sven schreef:Ik wil een tweede mal gaan trekken van deze plug.
Omdat de eerste niet mooi de contouren volgde overweeg ik de komende versie te vacumeren, uitgaande van wet lay up.

Hebben jullie misschien tips om meteen goed resultaat te halen?
Wat zijn jouw belangrijkste leermomenten geweest?
Beetje gelcoat, polyester en glasmat dan heb je geen vacuüm nodig voor een goede mal. Wel en goed ontluchtingsrollertje.
Om de krimp tot een minimum te beperken zou ik beginnen met 225 grams matje, volgende dag een 450 grams matje, dag erna 2 keer 450 grams matje, dag er na 4 keer, etc. een mm of 6-8 is genoeg (ongeveer een mm per 450 gram.) Door er een doo van te maken met open onderkant beperk je vervormen natuurlijk ook gigantisch, doe ik standaard bij roertjes en zwaardjes.
Vacuumtrekken is alleen nuttig om je glas/hars verhouding te beïnvloeden, en is voor mallen bouwen niet interessant, tenzij je met weefsels en legsels gaat werken, maar dan moet je je layup ook gaan spiegelen, csm tussen je lagen leggen als je geen epoxy gebruikt, etc. Hoop gedoe waar je geen voordeel mee haalt (tenzij je een autoclaaf o.i.d. hebt staan.
Vacuüm infusie is inderdaad een mooi proces, maar heeft altijd nawerk nodig. Dus voor een mal zou ik het niet zo snel doen. Tenzij het weer die autoclaaf in moet. Of ik alleen een mal van een 10 meter boot zou moeten lamineren bijvoorbeeld.

Gaatjesfolie heb je eigenlijk altijd nodig. Al is het bij infusie meer een release folie, om je spiraalslang, mesh, etc van je laminaat af te krijgen. Bij vacuum baggen bepaalt je gaatjesgrootte en patroon de hoeveelheid hars die er door getrokken wordt uit het laminaat, i.c.m. viscositeit, temperatuur, en druk. als uitgangspunt begin ik altijd op 70% vacuum met P3 gaatjesfolie.

Waar je verder tegenaan loopt met vacuumbaggen: Tijd. Alles voorbereiden en klaarleggen. Langzame hars nemen.
En je rand afplakken waar je takytape wilt hebben. Met aceton wil je niet op je mal (in de losmiddel) zijn om hars op te ruimen . Een overloopvat is meestal niet nodig, wel genoeg slang en bleeder om het ingang van je slang.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

Vraag voor mensen met meer composietervaring:

Deze mal was tot nu toe bedoeld om het roerblad aan de buis vast te gieten.
Maar ik zie veel betere opties (kortere verpakking, vervanging bij beschadiging enz) als het blad gegoten wordt zonder dat de buis al vast zit.

Maar hoe ga ik dan om met losmiddel?
Optie 1 is om de klant zelf de buis vast te laten lijmen. Dan moet de binnenkant wel schoon zijn...

En kan ik de buis (of staf) die dan onderdeel is geworden van de mal er wel uit krijgen, en de uiteindelijke buis er wel weer in?
(bijbericht)Tweede mal is veel beter geworden maar heb niet gevacumeerd. Alles in een enkele sessie gedaan, de eerste lagen geleerden al toen de laatste er op gingen dus daar viel niet zo veel te vakumeren, tenzij ManMetMeerErvaring het ging doen en die was er niet.

Volgende keer luister ik wel naar eerdere tipgever dat ik in de hoeken wat epoxysmurrie aanbreng voor het eerste doeker op gaat ;)

De verstijvingslatten die er als laatste op gingen waren nu vooraf op maat gemaakt, scheelt een heleboel in het eindresultaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Kun je niet een stukje PE rondstaf in de mal stoppen? Als dat glad is hecht de epoxy er niet tot nauwelijks op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

Had ik ook aangedacht.
Maar staf is niet mooi aan de maat en op maat maken kan niet met de draaibank omdat je (denk ik) door de groeven, hoe klein ook, het ding er niet uit kan trekken.

Maarrrr. Het beantwoorden van de vraag bracht de optie om een stuk slang met mooie maat om staf met mooie maat te doen.
Die combi zou goed teverwijderen moeten zijn.
Eens kijken of die in goede maten te vinden zijn...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Pak je een stuk hout en doe je daar wat verpakkingstape om. Werkt ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie