High-End Luidspreker project "ConCave".

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door asterduc »

Misschien een beetje raar project tussen de traditionele CNC toepassingen.

Dit project is de ontwikkeling van een hoogwaardig luidspreker systeem.
Hier vind je een detailbespreking van het hele project http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 02&start=0

De kast wordt opgebouwd uit verschillende MDF schijven die stuk per stuk 2D CNC gefreesd zijn. De vorm is ontworpen in functie van een resonantiearme binnenacoustiek en de trillingsstevigheid van de kast.

De frontplaat voor montage van de speakerunits zal in 2,5D uit Trespa of Corian worden gefreesd. Montagegaten gefreesd en getapt in het materiaal zelf.
Een afwerkingsfrontplaat met speakergaten is voorzien in zwarte polycarbonaat spiegelplaat.

Verder zal ook een labirinth worden gefreesd voor het filter alsook verschillende toebehoren voor terminals en dergelijke.

Het topdeel is voorzien als een in 3D gefreesde massief houten blok.

Ed.

28
Een overzicht van de schijven en de positie van de speakers.
Opgetekend in Corel Draw.

Oorspronkelijk ontwerp is eerst opgetekend in Sketch-up, om een realistische weergave te bekomen van het te verwachten resultaat..
29

Hetr eerste deel wordt gefreesd. Na een prototypekastje voor de acoustische metingen is dit mijn eerste CNC freeswerk, met de nodige leerschool als gevolg. Per 3 schijven kon er 1 in de prullenmand.
30

De prototype kast voor het uitvoeren van de akoustische metingen.
31

32

De Linkse en rechtse kast als identieke copieën naast elkaar.
De centerstangen zijn 1 mm kleiner om het in en uit elkaar nemen te vereenvoudigen. Voor de lijming zal de juiste stang gebruikt worden.
33

Hier de bijna complete verzameling van schijven. Alleen het topdeel ontbreekt nog.
34
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door Swets »

zit aardig wat mdf in?

maar ziet er wel super uit....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door asterduc »

Swets schreef:zit aardig wat mdf in?

maar ziet er wel super uit....
Bedankt Swets.

Voor deze set had ik 7 MDF platen besteld van Medite (zeer hoge kwaliteit) in de afmetingen 305 x 122. Dat gaf het minste afval. Totaalprijs 160 Euro.

Telkens heb ik dan een linkse en rechtse schijf gefreesd uit een vlak van 74 x 60. Dat lukte best op mijn 100x60 freestafel.

De test om 3 schijven te frezen uit een 100x60 plaat waren minder succesvol. De 2de schijf lag dan 180° gedraaid en was niet 100% identiek aan de 2 anderen. Moet ergens fout in de software geweesd zijn, maar dat heb ik niet verder onderzocht.

Groeten,
Ed.
Simpson_jr

Re: High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door Simpson_jr »

Dat... ziet er heel mooi uit !

Brutaal vraagje...
Ik ben zelf, als absoluut beginner, bezig met de bouw van een trommel.
Her en der kom ik info tegen over materiaalkeuze, diktes en grootte van trommels, maar eigenlijk is die info me veel te sumier.

Weet jij, als boxbouwer, wellicht sites waar ik m'n kennis over geluid wat zou kunnen opvijzelen ?

Groeten,
Bart.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door asterduc »

Simpson_jr schreef:Dat... ziet er heel mooi uit !

Brutaal vraagje...
Ik ben zelf, als absoluut beginner, bezig met de bouw van een trommel.
Her en der kom ik info tegen over materiaalkeuze, diktes en grootte van trommels, maar eigenlijk is die info me veel te sumier.

Weet jij, als boxbouwer, wellicht sites waar ik m'n kennis over geluid wat zou kunnen opvijzelen ?

Groeten,
Bart.
Dag Bart,

met trommel bedoel je daar een Drumstel mee?
Een vriend van mij maakt die dingen uit massief hout.

Ik heb zelf 15 jaar lang basgitaren gebouwd (150 stuks).
In die tijd heb ik een Gert bijgestaan die zelf drumstellen is gaan bouwen.

http://www.lignumdrums.com/

Stuur hem gerust een email met mijn groeten (Ed Collier), hij zal je met plezier uitleg geven. Het zou voor Gert ook geen slecht idee zijn om zich op dit forum aan te sluiten zodat hij zijn overgrote draaibank ook eens met CNC sturing kan uitrusten!

Voor algemene info over geluid raad ik ook aan om 'ons' forum eens binnen te stappen "www.zelfbouwaudio.nl".
http://forum.zelfbouwaudio.nl/

Groeten,
Ed
Simpson_jr

Re: High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door Simpson_jr »

asterduc schreef: Dag Bart,

met trommel bedoel je daar een Drumstel mee?
Een vriend van mij maakt die dingen uit massief hout.

Ik heb zelf 15 jaar lang basgitaren gebouwd (150 stuks).
In die tijd heb ik een Gert bijgestaan die zelf drumstellen is gaan bouwen.

http://www.lignumdrums.com/

Stuur hem gerust een email met mijn groeten (Ed Collier), hij zal je met plezier uitleg geven. Het zou voor Gert ook geen slecht idee zijn om zich op dit forum aan te sluiten zodat hij zijn overgrote draaibank ook eens met CNC sturing kan uitrusten!

Voor algemene info over geluid raad ik ook aan om 'ons' forum eens binnen te stappen "www.zelfbouwaudio.nl".
http://forum.zelfbouwaudio.nl/

Groeten,
Ed
Dank je Ed,

De eerste trommel die ik wil gaan maken is de Cajon, wat letterlijk doos betekend. Indertijd is die ontstaan in Peru toen trommels er verboden waren. Ik heb er onlangs een paar gehoord, het is verbazend wat voor een klanken je uit een goeie doos kan halen.

Binnenkort is er hier een cursus Cajon die ik kan volgen in ruil voor "dozen" voor medespelers. Om zo maar wat inelkaar te flanzen met een enkel bouwtekeningetje, dat kan ik de club niet aandoen... :lol:

Voorlopig dus even simpel aan de slag en als dat lukt... wie weet...

Aan z'n site te zien is Gert inderdaad DE vakman op trommelgebied. Ik zal de site maar niet doorgeven aan m'n drumleraar, dan krijgt hij thuis ongetwijfeld ruzie over financiën :lol:

Dank je ook voor de link naar het audioforum, ik heb even snel gekeken en weet dat ik ook daar wel even zoet zal zijn.

Groeten,

Bart.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-End Luidspreker project "ConCave".

Bericht door asterduc »

Vandaag de Frontplaat gefreesd in MDF.
Als frees is een éénsnijder genomen van 6mm voorzien van een 60° punt.

Nu op zoek naar een volkern plaat om de definitieve plaat te frezen.

43

44

Ed.
Plaats reactie