Ombouw Emco Compact 5 CNC

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Leeuwinga »

Mcgyfer
Dit heeft niets te maken met je pulsjes van je opnemer.
De PID regeling gaat om de aansturing karakteristiek van het spindel-
toerental, dus in jouw geval de 0-10V= uiteindelijk die de frequentieregelaar aanstuurd.
Natuurlijk is de basis van het draadsnijden dat de spindel constant draait.
Maar dat is op dit moment relevant, daar in eerste instantie Mach3 de
Z as snelheid moet regelen aan de hand van de opgenomen pulsen.
Let op dat je bij draadsnijden niet te hoge snelheid van de spindel kiest
immers je kunt niet bij 2000 toeren draad snijden op deze banken.
Begin met lage snelheden zoals 200-300 RPM.

Succes
Cees
Laatst gewijzigd door Leeuwinga op 26 jan 2009 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Lude »

Een PID regelaar is qua principe niet zo moeilijk, inregelen is lastiger.

Je hebt een bepaalde streefwaarde (in jou geval toerental) en je hebt het toerental dat je meet via je sensors. Het verschil wordt de error (e) genoemd.

Vervolgens heb je 3 berekeningen die je met deze error doet:

-proportie factor, hoe groter e
-integratie interval, hoe lang e al groot is
-differentiatie interval, hoeveel is e recent veranderd

Deze worden gesommeerd en het resultaat wordt gebruikt om je motor mee aan te sturen (ws een voltage oid).

Het doel van bijna elk regelsysteem is dat je naar je streefwaarde gaat zonder daar overheen te schieten, en zonder daarna te blijven oscilleren rond de streefwaarde.

Het instellen van een pid regelaar is altijd een beetje tricky, het komt er gewoon op neer dat je wat met de waarden moet spelen. Ik heb geen cnc draaibank met mach3, dus ik kan je ook niet zo vertellen hoe je dat aan moet pakken.

Zie bijvoorbeeld deze site:
http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/htm/regelen_pid.htm
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Damocles »

Maar ik denk dat je niet hier moet zoeken voor je probleem hoor. Dit lijkt me meer om oscillaties weg te krijgen. Moest je nu je bank op 2000 zetten en deze constant van 1900 naar 2100 op en neer gaan wel. Maar bij jou gaat er volgens mij iets anders mis, andere instellingen die je moet aanpassen. :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door seldom »

Beste Mcgyver,

precies hetzelfde probleem gehad, ik heb me helemaal suf gezocht. Probeer vanavond wel even een beter antwoord te geven.

stap 1 : test je toerental meter zonder motor regeling zodat je weet dat die werkt. Dus geen spindel control!
stap 2: je kan je pulsen netje testen met een poorttest progje. dan zie je precies of je poort hoog of laag is. In mach kan je dat in het scherm niet zien als de spindel draait. Je kan in het diagnostics scherm wel zien of je puls en index signalen binnen komen.
stap 3: Zodra je de spindel control aanzet, werkt de "pulley ratio"( pull down menu pulley settings) mee. staat die op 2 gaat je gemeten toerental door 2. staat die op 4 enz. Ideaal moet die dus op 1 staan.
Er zit hier een bug waar ik ook niet langskom. (kijk maar in spindle aut calibratie naat aantal slots, dit klopt niet en is niet in te stellen). Ik moet ration 4 instellen alnders klopt het niet meer ? geen idee waarom.
stap 3: Hier ben ik even anders bezig geweest. Ik had een potmeter die ik het vervangen door de PWM. Stel potmeter op laagste stand = 50 omw = puley min speed = 0% PWM
max toerental potmeter = 2000 omw = puley max = 100% PWM
Dit heeft me veel tijd gekost, omdat je denkt dat je moet autocalibreren, maar dat werkt niet. In mijn geval zat het in de instelling van de pulley max die komt overeen met 100% PWM uitsturing.

Ik heb niet alle reacties hiervoor gelezen sorry hiervoor.

De PID regeling zoals standard in Mach werkte hierna perfect.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Damocles »

Ik denk dat het geen probleem is dat je de reacties niet gelezen hebt hoor. Zoals ik al dacht blijkt het dus niet aan de PID regeling te liggen. Mijn kleine teen zegt dat Mcgyver eindelijk een antwoord heeft gekregen waar hij ook iets aan heeft ;).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

Mijn kleine teen zegt dat Mcgyver eindelijk een antwoord heeft gekregen waar hij ook iets aan heeft ;).
Ik denk dat het geen probleem is dat je de reacties niet gelezen hebt hoor. Zoals ik al dacht blijkt het dus niet aan de PID regeling te liggen. Mijn kleine teen zegt dat Mcgyver eindelijk een antwoord heeft gekregen waar hij ook iets aan heeft ;).
Hihi inderdaad.. ;-) maar ik ben blij met alle adviezen die ik krijg :lol:

De sensor werkt in elk geval wel.. mach ziet de signalen binnenkomen en doen het zoals ik zou verwachten.
ik heb vandaag de sleufjes iets breder gemaakt in mn timing disk... ga ik vanavond even uitproberen. Wellicht was de pulstijd tekort...

Een poorten test programmatje heb ik niet... waar kan ik die vandaan toveren?

En nog een laatste vraagje... hoe weet ik zeker dat het gemeten toerental ook juist is... ik heb wel een oude mechanische tachometer maar daar zit ook wat tolerantie in.. Is natuurlijk best belangrijk... anders word je spoed bij draadsnijden net een haartje groter of kleiner.. past je moertje niet meer :lol: ..
Maar goed ik laat vanavond even weten of ik al wat meer reactie heb met de bredere sleuven...


allemaal hartelijk dank voor de reacties!!! word Zeer gewaardeerd
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Damocles »

Mcgyver schreef: word Zeer gewaardeerd
in de zin van .... :mrgreen:

http://www.conrad.be/goto.php?artikel=122323 Digitale RPM meter nu in promo bij Conrad 40eur ipv 62.

en een LPT testprogje : http://www.circuitsonline.net/download/view/2 Er zullen er nog wel uitgebreidere zijn maar dit doet wel wat het moet doen denk ik ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

thanks!

Ik ga vanavond effe testen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

Hmm helaas weer een tegenvaller.. :x

Ik had dus de sleufjes wat breder gemaakt , ze zijn nu 11mm breed..
Het geeft wel een ander resultaat het toerental word hoger aangegeven...
De sensors schakelen netjes volgens het diagnostics scherm en ook volgens de multimeter..


Maar uiteindelijk blijf ik hetzelfde probleem houden... Mach ziet weinig tot geen verschil in een toerental van 2500 of 200..
Ook de ratio bij config/spindle pulleys veranderd maar ook dit geeft het probleem...Als ik een ratio van o,2 invul kom ik bij een waarde wat lijkt op mn maximale toerental. maar laat ik de spindle 1000 toeren lopen ziet mach nogsteeds weinig verschil..

Ik begin het idee te krijgen dat de pulsen niet snel genoeg zijn. .. of dat die weerstand van 10K te groot is en de transistor niet snel genoeg schakeld ofzo... Ik weet dat ze schakelen maar ik kan niet meten oeveel pulsen eruit komen.... als hij niet snel genoeg schakeld dan zou het in mijn beperkte wijsheid het probleem kunnen zijn..

Omdat ik 2 sensors erop heb zitten kan ik ze in of uit schakelen in de software . Ook heb ik geprobeert om de timing sensor weer uit te zetten maar dit geeft het zelfde resultaat..

Dussss ik ben weer terug bij af...

Het programmatje parport werkt helaas niet... :shock: geeft een foutmelding als ik hem opstart

Over het verhaal met de potmeter... Ik heb een mach3 bob van leeuwinga.. hier zit een 0-10V uitgang op.. Als ik er een 10K potmeter op zet kan ik inderdaad het toerental regelen... ik gebruik de potmeter om het maximale toerental in te stellen... als ik de potmeter op maximaal zet dan mis ik een stukje regel berijk in het hoge segment....Ik draai de potmeter dus op naar 10V zodat mn regelaar net de maximale frequentie geeft...

De pid instellingen weer op standaard gezet ... P0,2 I0,1 D0,2

Maarre ik ben nu echt effe helemaal de weg kwijt :shock:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Damocles »

Hmmmmm, zo vlot het natuurlijk niet echt :roll: . Ik denk dat je er eerst en vooral moet achter komen of je parallelle poort alle signalen goed ontvangt. Ik zou toch maar eens zo een progje zoeken waarmee je de status van je parallele poort kan zien. Moeten er genoeg te vinden zijn, op wat draai je? Wrschnlk dat met 4 sleuven het wat te snel gaat gaan zodat je het niet meer gaat zien met het oog. Plak er eens 3 af. Zet een laag toerental op en kijk of je LPT inderdaad telkens een pulsje krijgt. Zo zou ik toch beginnen, eerst kijken of de harde waren oké zijn ;-).

Maar nu ik er aan denk, was het signaal niet geïnverteerd? Dus wanneer hij een puls (5V) moet geven hij juist 0V wordt en omgekeerd? Misschien kan Mach daar niet tegen?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door seldom »

hoi Mcgyver,

ben er weer, progje heet parmon.Hier kan je mooi zien of het werkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

ja het verhaal met de 4 pulsen heb ik al uit geprobeert.....
als ik de timing sensor uit zet en alleen d index gebruik heb ik dus 1 puls per omwenteling...

In mach kan ik trouwens ook instellen dat het signaal active low is... . op beide instellingen reageert mach gewoon.

Ik heb mach draaien op een "oude"3 Ghz duocore pc... welke ik normaal gebruik voor mn freesbank..
De parpoort zou goed moeten zijn ... werkt ook met mn freesbank en met mn MPG handwiel..


Thanks
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Damocles »

Haha oude pc, ik heb zo geen goede PC in huis :D.
Tjah ik zou het ook niet echt weten. De creativiteit is een beetje weg. Misschien het positief bekijken ;-) schrappen wat het al niet is:
Hardware, PID-regeling, actief laag. Nu is de vraag natuurlijk wat wel!

En als je van bv. 200 naar 250 toeren gaat, geeft hij dat wel mooi? Of is het echt over alle toeren dat hij zeg maar logaritmisch verloopt. Toevallig geen knopje met LOG of LN of zo? :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door seldom »

Mcgyver,

Ik heb alles doorgelezen en het zit hetzelfde als bij mij.

Mijn slots zijn 5mm en ik heb er ook 3 en 1. Op het moment dat ik de inputs aangaf werkte het meteen goed. ofwel Mach ziet 3 pulsen op snelheid en 1 op de index.

De snelheid van de sensor is het zeker niet, die kan veel sneller.
De computer is ook al sneller dan die van mij.

voor de zekerheid
check: debounce levels, zet die even op nul.
Check voor de zekerheid of of je motor spindel control uit staat en je PWM outputs op nul.
check je 5V voeding.

Ik weet hoe vervelend het is, maar de oplossing is iets simpels. (ik heb net een driver uitgerookt)
Plaats reactie