Dumet Watches, startup!

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door audiomanics »

Ik heb alleen Arie's "magic word" nog niet gehoord... Titanium, i presume??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

UIteraard Titanium, al is dit:

Afbeelding

Hoofdzakelijk Aluminium

Maar inderdaad, de kasten zijn standaard van Titanium Grade 5, oftewel TiAl6V4, Ik ben nu eenmaal dol op dat materiaal, en RVS is voor keukengerei.. :)

Qua prijzen, de Instrument 1 en Instrument 2 kosten €1599,- en de Instrument 3 kost €1999.-
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Jensorie »

Ziet er mooi uit, maar ik wacht wel even op de sale... :lol: ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sale?..

Laat ik dit alvast beloven, ik wil over een tijdje een Crowdfunding starten, en de eerste oplage komt met een lagere prijs, als "introductiekorting"

een "early bird" korting dus, want de eersten die een horloge bij me bestellen, zijn wel degenen die 't opstarten van het hele gebeuren mogelijk maken, da's wel wat waard natuurlijk..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door zeeschuim »

ik heb liever de samsung 3 gear frontier, .. daar kun je wel mee bellen :mrgreen:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

zolang je batterijtje vol is ja.. als ie leeg is.. kun je niet meer bellen, en geeft ie ook de tijd niet meer aan.. Mijn horloge kan je dan gewoon opwinden, of even schudden.. en dan doet ie het weer..

Bovendien..

Afbeelding

Tegen je horloge praten is zoooooo jaren tachtig.. :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:Tegen je horloge praten is zoooooo jaren tachtig.. :lol:
1:0
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

de Wieg is klaar.. Ok.. ik kan nog wat materiaal van de losse kop affrezen.. maar hij steekt niet boven de wormkast van de 4de as uit.. dus ik laat het waarschijnlijk voorlopig even zo.. of ik moet morgen de "Freeskriebels krijgen.. dan ros ik het er zo af.. er staat toch nog een korte frees ø6 in de machine.. 'k hoef em maar af te stellen.. en Gas erop.. we zien wel..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef:
Arie Kabaalstra schreef:Tegen je horloge praten is zoooooo jaren tachtig.. :lol:
1:0
+1
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door ruudpg »

Arie Kabaalstra schreef:Sale?..

Laat ik dit alvast beloven, ik wil over een tijdje een Crowdfunding starten, en de eerste oplage komt met een lagere prijs, als "introductiekorting"

een "early bird" korting dus, want de eersten die een horloge bij me bestellen, zijn wel degenen die 't opstarten van het hele gebeuren mogelijk maken, da's wel wat waard natuurlijk..
Dat worden weer hele mooie horloges, maar, niet persoonlijk Arie, maar is Crowdfunding niet bedoeld voor projecten die je op eigen gelegenheid en met eigen middelen niet kunt realiseren? Volgens mij zijn jouw klokjes in het stadium van (zoals je het zelf zegt) stukje Titanium opspannen, op start heien.... koffie..., en tijdens de koffie even een standaard uurwerkje bestellen, standaard ruitje zonder ruitenwissers maar wel met rubbertje, dan bandje er aan, doosje er om en meneer van de DHL langs laten komen om het op te halen.
Maar je hebt wel gelijk, een makkelijke manier om een groter publiek te bereiken, helaas wordt dit middel daar naar mijn idee in 9 van de 10 gevallen voor misbruikt.... dus wat zeur ik eigenlijk..... gelijk heb je!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga mijn Corwdfunding ook niet via de "geijkte Kanalen" starten..

op Kickstarter bijvoorbeeld, vind je duizenden "microbrands" met allemaal hetzelfde concept , "minimalistisch design" is momenteel "hot", en zo kun je een horloge kopen voor de prijs waar je er ook een voor koopt bij de Kijkshop,
hoe je het wendt of keert, 't zijn allemaal "Alibaba-specials", ofwel een marketingjongen verzint een bullshitverhaal, koopt een doos uurwerkjes, een doos kasten, een doos wijzers en wijzerplaten, schroeft de boel in mekaar.. of laat dat doen in China, en krijgt zo een horloge van pak em beet 5 tientjes.. gecombineerd met het bullshitverhaal over hoe dit horloge je leven zal veranderen vangt ie op die manier het 10voudige..

Dat doe ik dus niet.. als je geen inkomsten hebt, kun je ook niet even een doos titanium en een doos uurwerken bestellen.. 'k heb "gehamsterd" de afgelopen tijd.. en nu heb ik 5 uurwerkjes.. en kan ik 4 horloges bouwen ( ik heb nog niet meer modellen dan dat).. die ga ik presenteren, overal waar ik maar kan.. en dan moet ik zien dat ik een redelijke hoeveelheid weg kan zetten via een crowdfunding.. 't is een gok.. maar als je nooit gokt.. kom je ook nooit ergens..

Ik had in eerste instantie het plan om het naast een baan te doen, maar ik ben nu al 3 jaar bezig met het vinden van werk..

Elk uitzendburo stelt me dezelfde vraag: "Hoe kan iemand met zo'n CV als het jouwe nog steeds thuiszitten?"... nou leg het mij maar uit.. want elk uitzendburo stelt die vraag, maar nog geen een uitzendburo heeft me aan werk kunnen helpen.

ik ben dat dus gewoon helemaal zat..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag de Wieg uitgelijnd, en de eerste spaantjes gemaakt:

Afbeelding

de kast van de Instrument 3 heeft nu lugs, en na 10 minuutjes frezen...

Afbeelding

Klaar.. dat wil zeggen, de Lugs zijn gefreesd.. nu alleen nog de gaatjes boren voor de bandpennen, en de schroefdraad voor het achterdeksel erin frezen.. "bijna klaar"
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door maja158 »

Ik heb diep respect voor deze kunst.
Arie doet het idd allemaal zo simpel overkomen... Van meer dan de helft snap ik helemaal niets, maar
de Dumet Watches vind ik echt kunstwerken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Dumet Watches, startup!

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zat ooit op sollicitatiegesprek, en de technisch directeur van dat bedrijf wist dat ik met Minibikes racete.
Hij vroeg me hoe ik aan zo'n ding kwam
"zelf gebouwd"
-Ok, maar had je tekeningen ofzo?
"nee, maar ik heb gewoon een folder van een bestaande motorfiets gebruikt, en dat verschaald, een Mini Buizenframe dus, met een Ducati als voorbeeld"
-Da's toch wel heel lastig zo'n frame bouwen lijkt me
"een frame, is strikt genomen niet meer dan een zooi aan elkaar gelaste buizen, met als taak, 't voor-en achterwiel in lijn te houden, het blok eronder, en de knakker die't geval bestuurt erbovenop, Ducati doet dat met een vakwerk, en da's niet meer dan buisjes trekken tussen de zwaarst belaste plekken"
-En de remmen?.. Trommels?
"nee.. da's te gevaarlijk, die dingen worden heet, en die hitte gaat in de banden zitten, vergeet niet, de banden zijn slechts 4".. grote kans op klapbanden..dus ik heb Hydraulische schijfremmen"
-Hydr.. wat?.. waar koop je dat spul?...
"Kopen, beste man, daar is mijn huidige werkgever bijna aan failliet gegaan, daarom zit ik nu hier.."
-Maar.. dus.. je hebt zelf hydraulische remtangen gemaakt?
"Ja. een remtang is strikt genomen niet meer dan een blok metaal met gaten erin.. 't lijkt ingewikkeld, omdat je heel wat gaten te boren hebt, en een paar gaten moeten glad en op maat zijn, en in verbinding staan met het gat voor de aansluiting"

Kortom.. ik kreeg de baan (Gereedschapmaker) en 't komt er gewoon op neer dat een ingewikkeld onderdeel niet meer of minder is dan een onderdeel waar veel bewerkingen aan gedaan zijn.. je deelt het in in hapklare brokken, en dan ga je het stap voor stap maken..

een Horlogekast is in beginsel een draaiwerkstukje, met een aantal passingen aan de binnenkant.. voor de wijzerplaat mag je best +0.02 +0.05 hebben.. 't deel waar de houderring in zit, mag rustig +0.05+0.1 zijn.. alleen de schroefdraad, da's weer 0+0.02, eigenlijk, omdat ik de hele binnenkant zoveel mogelijk op 1 diameter ontwerp.. draai ik de diameter van de schroefdraad op +0.02, en dan tot bovenin de kast.. hoef ik dan verder niet meer naar te kijken.. de buitenkant?.. dat komt niet op 0.05.. en de voorkant.. daar komt een passing in.. ofwel voor een losse ring waar het glas in zit, of rechtstreeks voor het glas.. die komt wel krap.. 0-0.01

dan is het zaak om de kast op de freesbank te zetten.. en voor het uitfrezen van de contour hoef ik alleen maar de schijf te centreren op de freesbank.. hoekrotaties meten dat komt pas bij het boren van de gaten voor de band, en de opwindstift, en bij de Instrument 3 voor de holtes in de zijkant van de kast.. dat zijn bij elkaar zo'n 7 afzonderlijke bewerkingen.. , nu nog in afzonderlijke programma's, maar in de toekomst gooi ik alles wat met hetzelfde gereedschap gedaan wordt gewoon in één programma.. moet ik gewoon eens voor gaan zitten..

wat de kleine "Features" Betreft. het maakt voor een zuivere CNC machine geen bal uit of je nu G00 X1 of G00 X0.1 programmeert.. :lol:

't opspannen.. dat is eigenlijk de grootste uitdaging.. maar met dat spantangsysteem.. nou.. dat gaat me aardig af..
Plaats reactie