Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 sep 2008 20:25
Locatie: Den Dolder
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Douwe »

Arie Kabaalstra schreef:Als ie altijd om Half 6 blijft staan?.. mechanisch kleinigheidje waarschijnlijk.. ik heb iets soortgelijks gehad met een Zentra Savoy Electronic.
Zou fijn zijn als het iets simpels is, vind het zonde dat hij nu niet meer uit zijn doosje komt. Alleen is het me toch wat te complex om even open te schroeven en in te gaan prutsen vrees ik...

8838

Des te meer respect voor jouw geduld en precisie!
"Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler." (A. Einstein)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je moet ook niet schroeven en prutsen.. Oorzaak vaststellen, en wegnemen.. maar.. dan moet je wel weten hoe een uurwerkje werkt..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door hrscharft »

Channel 5 How Do They Do It 10of10 Self Winding Watches

Is wel ergens op het www te vinden.

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Douwe
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 sep 2008 20:25
Locatie: Den Dolder
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Douwe »

Als mensen graag een video willen zien over het maken van horloges, dan is How It's Made een beter idee:



"Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler." (A. Einstein)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grappig.. ze laten een Blancpain Fifty Fathoms zien aan het begin van het filmpje.. en dan gaan ze een heel ander horloge in elkaar zetten.. de Fifty Fathoms is een rechttoe rechtaan Duik horloge..

verder.. Foei!.. hij gebruikt een Oliegever om een kloof op zijn plek te leggen.. Oliegevers gebruik je alleen om olie te geven.. of.. om de slipveertjes in een Dynotron op hun plek te wippen.. verder niet.. oliegevers krassen.. en dat wil je niet..

Ik zal nog wel eens een filmpje maken als ik met een Uurwerkje bezig ben.. :)
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Jensorie »

Arie, Mooi ding! zojuist de nieuwste creatie ook geliked op Facebook ;)
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door adv »

De "JHB Watches Instrument 2" is een mooi "klokkie"!!

Helaas ben ik digitaal ingesteld en kan ik op die analoge dingen voor geen meter zien hoe laat het is. Anders was het ook nog wel wat voor mij geweest.

Ga zo door!! En zorg dat er klanten komen!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

't grappige is.. dat veel instrumenten waar je in één oogopslag moet kunnen zien wat de aangegeven waarde is.. doorgaans zijn uitgevoerd met wijzers.. denk aan hoogtemeters in vliegtuigen, brandstofmeters, toerentellers, volt en amperemeters, snelheidsmeters, en horloges/klokken.. als 2 wijzers te verwarrend zijn.. koop dan een Meistersinger "Einzeiger"

Afbeelding

pak em beet 12 over 10 op dit horloge.. de kleinste streepjes zijn 5 minuten.. en dan heb je dus kwartieren, en hele uren.. die grote wijzer op een horloge zit er alleen voor de minuten.. en die secondenwijzer.. ach.. eigenlijk kun je die missen als je geen tijd-kritische zaken hebt te meten..

Cartier en Seiko hebben ook Analoge Digitale horloges gemaakt..gewoon de uren en minuten op een draaiend schijfje.. en een venstertje waardoor de juiste tijd is af te lezen.. gek genoeg.. nooit aangeslagen..
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door adv »

Met die hoogtemeter in een vliegtuig heb ik ook altijd problemen met aflezen. De manier waarop het op een HUD geprojecteerd staat vind ik makkelijker. Het rare is dat systemen met maar 1 wijzer vaak weer wel makkelijk af te lezen zijn voor mij. De meeste analoge systemen bij de oude meermotorige vliegtuigen waren allemaal eenwijzerig. Dan kon je in een oogopslag zien of alle wijzers dezelfde kant op stonden (vaak naar boven).

Misschien heeft een vroegere collega toch gelijk. Hij zei tegen mij dat er geen draadjes misten in mijn hoofd, maar dat alles verkeerd is aangesloten...
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Muis »

Het juist lezen van een hoogte meter in een vliegtuig lijk mij wel belangrijk :)

Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door adv »

Ach, voor hobby vliegen is het van minder belang. Je vliegt toch op zicht, dan weet je ongeveer hoe hoog je zit. Dan kijk je alleen op de meter voor het exacte getal, dat lukt snel genoeg.
Met klokken heb ik dat ook. Als ik weet hoe laat het ongeveer is, dan zie ik het nog wel, als ik het niet weet moet ik gaan puzzelen...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Damocles »

Heel mooi werk Arie.

Ook leuk dat je af en toe eens een bestaand uurwerk toont. Iets waar ik niets van ken, maar er zitten (mechanisch gezien, en ook anders) heel knappe dingen tussen.

Ik ben wel voor de minimalistische aanpak, en dus ook die éénwijzerige vind ik heel knap.

Leuke post! Bedankt voor het delen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

op zich is een "einzeiger" niet zo moeilijk om te bouwen.. je laat gewoon de minutenwijzer achterwege.. , alleen.. je moet wel wat aanpassen.. want het minuutrad, met de minuutpijp waar de minutenwijzer normaliter opzit, kun je niet zo maar achterwege laten.. want dat rad drijft het urenrad aan..die minuutpijp moet je dus inkortenop één of andere manier. zodat de naaf van de urenwijzer (die dan blind is ) over de minuutpijp zit.. zodat je die niet ziet..

Op zich is dat met een uurwerk zoals de ETA 2763 wel redelijk eenvoudig.. de "slip" van de minuutpijp zit em niet in de pijp zelf, maar in het minuutrad eronder.. met een verende naaf.. doordat dit uurwerk een centrale secondenwijzer heeft.. als je een horloge hebt zonder, of met een "decentrale" secondenwijzer, dan zit de slip op de spil van het centraalrad..

Ik denk dat ik nog wel eens zo'n klok ga bouwen.. mooie slanke kast. grote wijzerplaat en een 35 mm glas.. en dan zien dat ik de diameter op 40 mm kan laten uitkomen..

Zodra ik spullen heb om raderen te frezen, ga ik ook een regulateur bouwen.. uren en minutenwijzer apart.. een kleine module op het uurwerk met wat tussenraderen moet genoeg zijn.. daar kom ik wel uit..
zeeschuim

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door zeeschuim »

misschien niet zo geschikt voor om je pols....
Plaats reactie