Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Arie Kabaalstra »

een klok heeft wel smering nodig.. horloges ook.. als je de benodigde smeermiddelen voor een mechanisch uurwerk gaat kopen.. dan ben je in één klap zo'n 200,- verder.. 2-3 verschillende oliën en 1-2 verschillende vetten zijn doorgaans nodig om een horloge-uurwerk te smeren..

een houten uurwerk smeer je met Was denk ik.. als je naar Windmolens kijkt.. de wiek-as wordt doorgaans gesmeerd met Reuzel, en de tandwielen met Was..

je zou eens een proefje kunnen nemen.. Oliën en vetten lijken me voor hout in messing bussen funest.. maar met Was boek je mogelijk goede resultaten.. neem wel een Harde was.. zoals Carnauba

Ik heb even naar je filmpje gekeken.. je Ankerrad staat verkeerd om.. de schuine kanten aan de achterkant van de tanden moeten aan de voorkant zitten.. deze moeten het anker, en daarmee de slinger een zetje geven..

Eigenlijk is de vorm van de holtes wel goed, maar moeten de schuine kantjes de andere kant op staan.. dan doet ie het een stuk beter.. daar durf ik weer de inmiddels bekende kist bier op te zetten.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door audiomanics »

Harde was kan ik eens proberen.. Dat van die schuine kantjes had ik vanmiddig al bedacht, andersom zag ik het gewoon niet werken en toen viel het kwartje..
Ik heb inderdaad het anker en ankerwiel omgedraaid maar eerst de schuine kanten van anker en wiel nog even extra gepolijst en voor het gemak ook nog maar even een halve kilo aan het gewicht bij gehangen en een langere vork gemaakt.. misschien nu iets te lang want de slingeruitslag is net een cm of tien nu ..MAAR!! nu loopt hij al een uur ondertussen... goede hoop dat ik 'm straks kan afbouwen.. (dopjes etc) :P
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Hessel Oosten »

Nog een mening:

Graphite Makes a Surprisingly Good Lubricant on Wood
Only a few spots on the clock required lubrication, which consisted of drawing on the wood parts with a lead pencil. Pencil “lead” is actually clay and graphite mixed in varying amounts to create harder or softer pencils. Like nylon, graphite has a very low coefficient of friction. For best results, use a soft pencil — usually designated with a number followed by the letter “B”. The graphite can smear and mar the finish of your piece, so take care in its application and in handling the lubricated part.

Bron:http://www.cabaret.co.uk/eight-lessons- ... ugs-tips-1

H.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door audiomanics »

Ja, lekker de klok kleuren... ik heb er nu al zin in! 8)
Ik had voor de "time being" maar even een slinger van ca 80cm (stokje was niet langer) en zoals verwacht loopt hij dan te snel.. Ik moet die slinger-formule nog ergens hebben.. ik dacht dat het iets van 93cm moest worden.. nog weer een nieuw stokje beuken kopen en weer helemaal over de hele lengte keurig op de goede diameter draaien en schuren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zoals je wellicht weet.. is de lengte de maat voor je slingertijd.. een verschuifbaar gewicht stelt je in staat om het precies af te stellen.. bij een slingerlengte van 930 mm kom ik uit op een periode van 1.93 seconden..da's 2 tikken.. een links, een rechts.. dus het aantal tikken per uur is dan 3721.7tikken per uur.. beetje raar tikgetal met een iets langere slinger kan je naar de 3600 tikken (periode 2 seconden)...

er is een App voor smartphones.."Clocktuner" daarmee kun je je klok timen en afstellen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door audiomanics »

Ja, iets langer.. maar dat was ook zomaar een getal dat me in de gedachte sprong.. Het moet inderdaad 2 sec interval zijn.
Hij heeft de hele nacht gewoon doorgelopen!!
En precies op tijd, over een uur... :lol: (ja hij loopt dus ruim te hard..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb er weer even de Casio op losgelaten.. 'k zal ook even laten zien hoe ik er aan kom.. 8)

de formule voor het berekenen van de slingerperiode luidt:

T= 2π * √(l/G)
als we T stellen op 2 seconden, dan kunnen we L uitrekenen.. G is immers bekend (9.81m/s²)
en dan komen we uit op een lengte van 993.96 mm (grofweg 994 mm dus.. let wel.. dit is het "zwaartepunt" van de slinger.. dus als je een dunne slingersteel hebt.. dan zal het middelpunt van de "lens" of schijf in die regio liggen.. het zwaartepunt van alleen de steel heeft daar een kleine invloed op..

Upon further examination.. als je het anker en het ankerrad zelf ontworpen hebt.. Nice job.. 't is een Dead-beat escapement.. ofwel, je ankerrad heeft geen Recoil.. hij staat stil.. bij oude klokken zie je vaak dat het ankerrad door het anker iets teruggeduwd wordt.. dat is bij jou niet het geval..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Floppy »

Die slingerformule geldt alleen voor een mathematische slinger, dwz een massaloze arm en alle massa in een punt op het eind. Voor een echte slinger moet je iets meer rekenen.
T= 2π * √(I/(m*g*rC))
I = het traagheidsmoment van de slinger t.o.v.het ophangpunt
rC = de afstand van het massacentrum tot het ophangpunt
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:als je het anker en het ankerrad zelf ontworpen hebt.. Nice job..
Ik heb bij het ontwerp daarvan wel goed gespiekt bij bestaande systemen... beter goed gejat dan slecht bedacht en zeker als klokken maken een eerste en mogelijk ook enige exercitie is..
Er zit inderdaad een 9 en een 3 in de lengte van de slinger.. die had ik dus nog onthouden ergens in mijn achterhoofd.. 993,... dus.
Precies afstemmen gaat bij zo'n houten klok ook niet helemaal op omdat luchtvochtigheid, temperatuur en vermoedelijk zelfs de luchtdruk van invloed zijn op de snelheid.. Als je 2 minuten per dag nauwkeurig kan werken is dat voor zo'n ding al heel wat.... Wat dat betreft is het net een Rolex, die zijn ook niet gemaakt om heel nauwkeurig te lopen... hoewel de mijne bijna japans nauwkeurig loopt.. Heeft daarvoor ook wel een week in een slingerbak gehangen...
Al met al toch best een leuk ding geworden zo:
https://www.dropbox.com/s/bm97lkwiaqxmi ... 3.JPG?dl=0

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Alle Rolex Horloges moeten bij het verlaten van de fabriek voldoen aan de COSC normering.
Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres, deze stelt dat een mechanisch uurwerk tussen -4 en +6 seconden per dag loopt.. dit is afhankelijk van de stand van het horloge, ze worden daarom ook in 6 standen afgeregeld.. dat wil zeggen.. ze meten in 6 standen.. en gaan dan kijken wat de grootste afwijking is, dan wordt het horloge afgeregeld zodat de grootste afwijking binnen die gestelde norm valt..

een wandklok hangt altijd in dezelfde stand.. daar verandert niet veel aan.. en is dus makkelijker af te regelen..

als je met die Clocktuner app al een mooie vlakke grafiek krijgt, dan weet je dat je escapement gewoon goed is..en regel je het lopen met de slingerlengte.. of je nu uitgaat van de zuiver mathematische berekening, of de berekening van Floppy gebruikt.. afregelen moet je toch.. dat is ook de sport van het klokken bouwen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door audiomanics »

clocktuner gedownload op mijn smartphone.. ik ben geen liefhebber van betalen via mijn mobiele telefoon dus dan mis ik waarschijnlijk wat functionaliteit.. Ik zie wel beneden wat gele spikes en rode vierkantjes en boven een zwartveldje dat vol loopt met witte stipjes.. Eens even uitzoeken hoe ik dat moet gaan interpreteren...
Anders is er mogelijk wel een soortgelijk programma dat gewoon freeware/shareware is..
Op de zolder kwam ik van de vorige bewoner nog een mooi hardhouten stokje tegen van maar liefst 110cm lengte..
Dat is dus de nieuwe slinger geworden.. Diameter was wel wat kleiner dus in het gewicht een houten klembusje gemaakt met een conische opsluitring zodat het gewicht vast te klemmen en los te halen is.. Even globaal het midden van het gewicht op 993mm gezet.. eens even een dagje latan lopen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door Hessel Oosten »

Kees,

Hier is alvast je volgende houten klok.... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=lQ0DIA2yFG4

Hessel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: Al met al toch best een leuk ding geworden zo:
https://www.dropbox.com/s/bm97lkwiaqxmi ... 3.JPG?dl=0
Als dat een geheel eigen ontwerp is: petje af!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Mijn houten klok werkt maar niet goed.PLEH!

Bericht door gobbya »

Wow, supergave klok man! Leuk! Loopt ie nu langer?

Ik heb ook een houten klok gemaakt toen ik net mijn cnc had, was het eerste project. Weliswaar geen eigen design maar 1 gemaakt volgens de tekeningen van Clayton Boyer :).

Ik had ook hetzelfde probleem, slingerde soms drie uur achter elkaar en toen stop. Heb het escapementwiel wat gladder gemaakt toen en iets meer gewicht aan de slinger gehangen en hij loopt nu todat het gewicht op de grond ligt :).

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Groetjes Jeff
Plaats reactie