schroefdraad

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waarbij valt op te merken dat Schaublin draaibanken slechts een halve slotmoer hebben. die gewoon op de leischroef gedrukt wordt..

op mijn Emco 8 Kloon was de leischroef en de leispindel één en dezelfde.. een spindel met een spiebaan erin.. voor langsvoeding, werd ie gekoppeld met de spie, voor draadsnijden met de moer.. 2 hendels aan het schort..

de gedachtengang hierachter is: met een Leispindel, dus met SPIE, heb je altijd een rotatie in je schort.. met de voedingshendel kun je die koppelen aan de voeding van een slede.. bij veel (met name de grotere) draaibanken heeft dat hendel 2 standen.. en kun je de spindel koppelen aan de langs OF dwarsvoeding.. omdat je met een spie aandrijft, kan de slede blijven staan op een bepaalde Z-positie, terwijl de dwarsslede gevoed wordt door de spindel..
Daarom.. Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

7109
7108
Hopelijk brengen deze 2 plaatjes wat meer duidelijkheid.
Let op dat de lei-as dus naar keuze de langs of de dwarsvoeding aan kan drijven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En de schaublin is verder nog een apart geval, heeft geen leias,( sommige modellen ten minste) doet de automatische voeding ook met de leischroef ( laat em gewoon langzamer draaien) en kan daardoor geen automatische voeding dwars doen. Maar dat vergeven we hem.

( als iemand nog een mooie schaublin te koop weet (125 of groter)) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door leopard »

Maar nu weten we nog steeds niet welke schroefdraad Peter wil hebben.
Welke diameter, spoed, lengte van de draad en buis en binnendiameter?
Peter, maak eens een schetsje.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door Arie Kabaalstra »

als het niet te lang is.. en een kort onderdeel.. dan kunnen we'm mogelijk ook frezen voor em.. Ik heb wel meer schroefdraad gefreesd...
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door robertus »

@peter peperkamp

Mijn ervaring met een webcam op een microscoop is dat het behoorlijk moeilijk is om hem gefocust te krijgen
je hoeft maar een fractie te ver te draaien en je ziet niets meer.

Op je foto ziet de verbinding er gewoon goed uit dat zou toch gewoon moeten werken.

Ik weet er ook niet alles van heb je een pb gestuurd met een adres waar ze je misschien verder kunnen helpen.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: schroefdraad

Bericht door ger »

Even over Schaublin, jullie hebben het wel over de kleintjes, want de wat grotere ( minstens vanaf de 125) hebben een kogelomloop op de langsvoeding die zowel voor schroefdraad als voor voeding gebruikt wordt, je zet de aanslagkoppeling strak, 2 aanslagen voor de rem op zijn plek , en je snijdt schroefdraad op 700 toeren ;-)
Handig is dat er ook een ijlgang zit op het langssupport ( die onafhankelijk werkt van de voeding) , omdat je anders je te pletter draait aan het handwieltje ( die de kogelomloop moer over de as laat draaien)
Ok is behoorlijk offtopic intussen , maar even ter aanvulling :lol:
Plaats reactie