schroefdraad

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

peter peperkamp
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2013 21:37

schroefdraad

Bericht door peter peperkamp »

kan iemand schroefdraad ( bv Practicadraad ) op op een alluminium buis maken ? ik heb wel een EMCO draaibankje maar die heeft geen draad draai mogelijkheid.
Ik zit te stoeien met de mogelijkheid om mij fotocamera op mijn microscoop te monteren.

gr. Peter
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door audiomanics »

Voor zover ik kan nagaan is prakticadraad M42x1 (bron wikipedia)... en die spoed van 1 moet je toch wel kunnen maken op je Emco.. toch?? wat voor modelletje Emco heb je dan??
Trouwens, er zijn heel veel meer verhoudingen te maken dan die er op het plaatje staan.. Een beetje puzzelen met de tandwieltjes..Zo heb ik meerdere keren een spoed moeten maken die echt niet in de tabel staat..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: schroefdraad

Bericht door Mcgyver »

het zou een unimat kunnen zijn daar kan je idd niet mee draadsnijden ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat je ook zou kunnen proberen.. kijk eens op ene fotografica beurs in de rommelbak.. met een beetje mazzel vind je een Domiplan f2.8 50 mm objectief.. 't merendeel van deze objectieven was absolute bagger.. verklevende Diafragmalamellen, veertjes waar de spanning te laag van was.. en meer van dat soort ellende... kosten dezes?.. voor meer dan een tientje zou ik ze laten liggen.. maar.. als je zoiets op de kop kan tikken.. dan kun je de achterste ring eraf schroeven.. en die op een buis schroeven.. kops.. fijne tapjes zijn overal te koop.. en als je zelf optiek-adapters wilt gaan maken.. dan moet je ze al hebben..

zelf heb ik al eens op een dergelijke wijze een Tussenring voor Nikon gemaakt.. defect objectief, en een defecte body geritseld.. kanibaliseren die hap... ring gedraaid.. aan de ene kant de Objectief vatting erop.. an de andere kant de Body vatting erop.. en Presto!.. een tussenring... zo'n busje krijg je met elke denkbare draaibank wel voor mekaar zou ik denken..
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: schroefdraad

Bericht door ger »

Als je er wat mee kan , ik heb nog verleng buisjes voor een praktica ( met origineel doosje :lol: ) ligt hier al jaren in de kast en zonde om weg te gooien :P
Pb me je adres maar als je het kan gebruiken , stuur ik het wel op ;-)

Afbeelding
peter peperkamp
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2013 21:37

Re: schroefdraad

Bericht door peter peperkamp »

leuk aanbod maar ik heb er niet veel aan maar toch bedankt ! dat Practicadraad was meer een willekeur van mij om mijn onkunde te maskeren.. :mrgreen: waar het om gaat is te zien op de foto ; je ziet de camera ( met B er op ) dan een stel zwarte adapterringen/buizen ( schroefdraad op de onderste) die in de microscoop geschroefd is.
Het probleem voor mij is de lengte van die buizen, de sensor van de camera staat m.i te ver van het brandpunt vandaan dus ik wil wat kortere buizen proberen...
Dus als er iemand in de buurt van Den Haag een schroefdraad kan maken ....

Mijn EMCO is inderdaad een unimat3 zonder schroefdraad overbrenging of hoe dat ook heet..

mmmm het schijnt dat ik geen foto naar dit forum mag uploaden ( ext. JPG - BMP - GIF etc. niet toegestaan ) dus ik moet weer even terug naar mijn denkstoel,,,

een poging dan .... Afbeelding

Peter
Laatst gewijzigd door peter peperkamp op 15 mar 2013 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Img tags gebruiken...als je een bericht post,staat er bovenaan een reeks tags..met

Code: Selecteer alles

[img][/img]
plaats.je een foto..gewoon de foto uploaden naar een online album, en de url tussen die tags zetten...
peter peperkamp
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2013 21:37

Re: schroefdraad

Bericht door peter peperkamp »

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door AnkoD »

peter peperkamp schreef:verse poging... http://s1279.beta.photobucket.com/user/ ... 9.jpg.html
Ff rechtermuisknop, afbeeldings URL kopieren;

Code: Selecteer alles

[img]http://i1279.photobucket.com/albums/y538/peterpep/adapter_zps063b5269.jpg[/img]
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door audiomanics »

peter peperkamp schreef: een unimat3 zonder schroefdraad overbrenging of hoe dat ook heet..
Volgens mij noemen ze dat over het algemeen "Langs-voeding"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. dat is niet per definitie langsvoeding.. langsvoeding is voor het langsdraaien.. die wordt aangedreven middels een as met een spie.. je schroefdraad voeding is echt een schroefspindel die gekoppeld wordt met een slotmoer..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:die wordt aangedreven middels een as met een spie.
Ik kan me hier niet zo snel een beeld bij vormen.. google afbeeldingen geeft ook al geen duidelijkheid..
Ik zie ook eigenlijk overal zo'n schroefas meedraaien en met zo'n gedeelde moer laat je dan de zaak keurig meevoeren.. dat is dus geen langsvoering??
Ik kom ook niet uit de buurt van Den Haag dus ik kan deze man toch niet aan zijn niet-praktica-draad helpen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor de liefhebber ( heb het even in een oud LTS boek nagezocht ):
Voor de automatische voeding ( meestal een as met lange spie-gleuf) heet die as : leias.
Voor het schroefdraadsnijden heet het leischroef, waarover een slotmoer sluit ( die het schort meeneemt)
Die slotmoer bestaat uit 2 halve moeren, die dus open en dicht kunnen om het schort wel of niet te koppelen aan de leischroef.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: schroefdraad

Bericht door mosoft »

Nee dat klopt zoals Arie zegt de langsvoeding komt van de gladde as met een spiebaan daarin dat heet de leibaanspil of leibaanas en die zorgt voor de langsvoeding.
En de schroefdraadspil wordt gebruikt om schroefdraad te snijden met verschillende spoed die te regelen is met een tandwieloverbrenning of tandwielkast.
Maar bij goedkope kleine bankjes wordt weleens de schroefdraadspil gebruikt om ook de langsvoeding mee te verkrijgen maar dat is dus eigenlijk een ongeoorloofd gebruik van die schroefdraadspil. ;-)
Arie spreekt uit deskundigheid en uit het oogpunt van grote normale conventionele draaimachines. :lol:

Jan
Plaats reactie