Punt instellen waar hij moet beginnen

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Sepp
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:24
Locatie: Krimpen aan de lek

Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Sepp »

Is het zo als Arjan Zwets zegt 27 oktober 2008,dat je moet beginnen met -2.5500 X en de -3.4420 Y,om op stilstand direct te beginnen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

:?: :?:


Als Arjan dat zegt zal het wel kloppen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als jij 't zegt, dan zal het wel niet waar zijn.. :lol:

Waar gaat het over?..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als er iemand is die weet hoe laat het is, ben jij dat wel Arie. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sepp
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:24
Locatie: Krimpen aan de lek

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Sepp »

Ik heb heel veel zoekwerk gedaan hier op het forum,maar zoveel verschillende antwoorden gezien dat ik het meer weet,wie kan het duidelijk uitleggen,(het goed weten wil niet zeggen daat je ook een goede leraar bent,ik vind e uitleg op yutube ook altijd waardeloos,gaat veel te snel en ze slingeren als een gek met die keursor heen en weer,en plotseling staat de andere bladzijde er,dus ik zet een naamplaatje op men machine jog naar men beginpunt waar de opschrift begint,en dan wil ik ook daar beginnen,en niet naast men plaatje,wie geft het verlossend antwoord voor deze aanfanger.
mvg Sepp


Ps hoe verstuur ik een foto?(extensie jpg is niet toegestaan)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

OK, ik begrijp nu dat je een vraag hebt, maar wij kunnen niet raden wat je aan het doen bent.
Die site voor helderzienden is ergens anders ;-)
Ik gok zomaar dat je in een CAM pakket bezig bent, je hebt een tekeningetje en wilt nu opgeven waar het startpunt van je frees moet zijn ?
( dan zou je je vraag misschien niet op algemeen moeten stellen of even duidelijk aangeven wat je aan het doen bent )

Ik weet zelf al niet meer wat ik op 27 oktober 2008 heb gezegt, laat staan dat ik weet wat Swets toen zei :roll:
Zoals je ziet is een duidelijke vraag stellen ook niet makkelijk ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sepp
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:24
Locatie: Krimpen aan de lek

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Sepp »

Hahahaha ja j hebt gelijk het is moeilijker dan ik dacht,de vraag nog moeilijker dan het antwoord.ik zal het met een foto duidelijker maken,zodra ik weet hoe ik de foto moet plaatsen,want hij acsepteerd mn foto niet
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Swets »

Sepp schreef:Is het zo als Arjan Zwets zegt 27 oktober 2008,dat je moet beginnen met -2.5500 X en de -3.4420 Y,om op stilstand direct te beginnen?

pffffff dat heb ik nooit gezegd..... ??? 27 oktober 2008???
hoe kom je daar nu bij?

Ik heb gezegd waar je 0,0 staat in artcam, daar komt ook de 0,0 op je machine.....
dus als je iets ontwerpt in artcam, kan je het beste 0,0 links onderin houden, of precies in de midden van je ontwerp.....
dit heb ik niet 1 keer, maar onder tussen al een keer of 5 uitgelegd....

en ik heb je ook het nullen van je z-as uitgelegd.... dat je voorzichtig je frees op je werk moet laten zakken, en daar zet je de z-as op 0....
maar dat moet je wel een beetje voorzichtig en nauwkeurig doen, omdat als je dat verkeerd doe kan het wezen dat je frees opeens veel te diep je materiaal in gaat....

maar we zijn nu al een week of 5 bezig.... je heb hier al een aantal keren (onaangekondigd) voor de deur gestaan.... ik heb ook gehoord van een kennis van mij (Kees Moret) dat je daar al 2x (onaangekondigd ) op zijn werk langs gekomen ben....

je ben er een klein beetje voor aan het zorgen, dat straks niemand meer iets met je te maken wil hebben....

ik heb al gezegd dat je als hobby beter kan gaan kleien, of breien, of pitriet vlechten... want je begrijp je computer al niet... je zit in mach 3 zomaar te rommelen, vinkjes aan en uit, getallen wijzigen... in de hoop dat je vanzelf een keer de goede instellingen vind?
en ondertussen weet je na 5 weken nog steeds niet hoeveel pulsen je naar je motors moet sturen voor 1 omwenteling, en je weet nog steeds niet wat voor spindels je heb, zodat we nog steeds de spoed niet weten.

als ik je uitleg hoe je de z-as moet nullen, en jij vraag dan of dat altijd moet? of dat dat iets eenmalig is , is voor mij al een vraag van hij snap er geen zak van....
ik bedoel , je snap toch zelf wel als je materiaal dikker is, of je frees langer dat je opnieuw moet nullen? niemand heeft mij dat ooit uitgelegd?

kijk dat je de instellingen van mach3 niet begrijp, daar kan ik nog een beetje bij.... maar boerenlullen verstand... tja dat moet je toch wel een klein beetje hebbe...

dus ja... ik heb alles al tig keer uitgelegd, maar ik vraag me af of je het ooit door ga hebben.... als je je computer afsluit door hem gewoon keihard uit te drukken, denk ik gewoon dat dit niet echt de geschikte hobby is....
Laatst gewijzigd door Swets op 09 aug 2013 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Sepp
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:24
Locatie: Krimpen aan de lek

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Sepp »

Dat idee had ik al toen ik Kees voor de 2 keer bezocht,ik vind julli wel erg verwaant en zwaar depresief met een klein lontje,niet direct stress bestand,trouwens jij had aangeboden dat ik langs kon komen,en je boot ook aan om zelf langs te komen,ik zal je mails wel ff op sturen kan idereen het lezen,ik vind je niet er sportief,zeer onmenslijk.had ik niet van je gedacht,moeilijke jeugt gahad jullie alle bij ik dacht al wat is er met die kees gebeurt toen ik ff langs kwam,hij deet zo raar en gestest ik dacht di heeft met jou gepraat,hahaha onder een vies hoedje spelen,wijnig geduld en onbeleeft zij jullie,ik heb steeds nadruklijk gevraagt ik stoor toch zeker niet,het valt me erg tegen,maar ja in deze tijd heeft iereen een heel klein lontje,ik za jullie ook nooit meer iets vragen,nog maals men exkus dat ik jullie iets gevraagt heb,mvg sepp
Sepp
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:24
Locatie: Krimpen aan de lek

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Sepp »

Is het juist dat een forum er voor is om vragen te stellen?en als er mensen zijn die zich geroepen voelen om het uit te leggen dat dan ook doen?en als je in de stress springt en het 2keer nog eens uit mnoet leggen,omdat het voor jou zelfsprekkend is,voor mij is het hobby,en voor jou je werk,

Ik kan wel al naam plaatjes graveren dus zo dom ben ik ook weerniet,je verwacht dat een bestuurder ook automonteur is ,
Sepp
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:24
Locatie: Krimpen aan de lek

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Sepp »

Ik denk Arjan dat je het niet snapt,dat nullen weet ik wel en de rest ook ,anders zou ik geen naamplaatje kunnen maken,en dat onaangekondigt dat lieg je ook maar,wat is de oorzaak dat je me in de zeik wil zetten??? ik ga gewoon door hoor mij houden jullie niet tegen,de aanhouder wint,

met vriendeliijke groeten Sepp
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Swets »

maar nog even je vraag proberen te beantwoorden....

die getallen slaan nergens op, weet ook niet waar je dat vandaan heb...?

als je iets teken/schrijf/maak in artcam, zie je op het scherm waar je werkt aan de linker en boven kant een liniaal ....

die getallen, zijn straks de zelfde getallen als op je machine... (moet je wel het aantal pulsen per millimeter goed hebben staan op je machine)
Afbeelding
plaatje is click baar

zoals je in het bovenstaande voorbeeld zie (is een doosje voor me spantangen voor me kress) heb ik de 0,0 precies in de midden van het ontwerp gehouden....

nu neem ik een blok materiaal, teken er 2 diagonalen op, zodat ik precies de midden weet.... ik jog me machine boven het kruispunt van die diagonalen, en zet x en y op 0, dan jog ik de z-as na beneden(met de verhaal van een vloeitje tussen je frees en je materiaal), en daar zet je je z-as op 0... en dan ben je klaar om te beginnen...


en dan kan je ook altijd nog zien in mach3, wat die laat met (uit me hoofd ,paars) lijnen zien hoe groot het te frezen werk word.... je kan de machine dan altijd heen en weer joggen om te kijken of alles wel op je materiaal past, en dat je nergens tegen je klemmen ofzo aan komt...

maar ik heb die je nu al 8 keer uitgelegd, met foto;s en plaatjes.... dus tja... het houd een beetje op voor mij.....


Edit:
kijk dat was dus een heel verkeerd antwoord van je....
zeggen dat ik lieg.... en ik zat er aan te denken om even langs te komen, heb vandaag toch een snipperdag.... maar dat is nu wel over.....
kortom.... je zoek het maar uit met je zooitje.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door Swets »

Sepp schreef:Dat idee had ik al toen ik Kees voor de 2 keer bezocht,ik vind julli wel erg verwaant en zwaar depresief met een klein lontje,niet direct stress bestand,trouwens jij had aangeboden dat ik langs kon komen,en je boot ook aan om zelf langs te komen,ik zal je mails wel ff op sturen kan idereen het lezen,ik vind je niet er sportief,zeer onmenslijk.had ik niet van je gedacht,moeilijke jeugt gahad jullie alle bij ik dacht al wat is er met die kees gebeurt toen ik ff langs kwam,hij deet zo raar en gestest ik dacht di heeft met jou gepraat,hahaha onder een vies hoedje spelen,wijnig geduld en onbeleeft zij jullie,ik heb steeds nadruklijk gevraagt ik stoor toch zeker niet,het valt me erg tegen,maar ja in deze tijd heeft iereen een heel klein lontje,ik za jullie ook nooit meer iets vragen,nog maals men exkus dat ik jullie iets gevraagt heb,mvg sepp

hmmm je ben nog vreemder dan ik dacht.... je gaat toch niet onaangekondigd en ongevraagd op iemand zijn werk langs? zelfde geld krijg dat persoon gelijk vreselijke moeilijkheden op zijn werk? ik vraag me af of er iemand op het forum is hier, die dat niet met me eens is?
en ja wij hadden wel gemailt, maar ik had nog niets bevestigt, en toch stond je opeens voor de deur... en een 2de keer ook, maar toen had je pech want ik was er niet, maar ik hoorde het van de buurman.... maar oke...de toon is gezet... en je zoek het verder maar uit.... maar ik denk als je op zo'n manier met mensen om ga je weinig vrienden zal maken in de CNC hobby wereld...
Sepp schreef:Is het juist dat een forum er voor is om vragen te stellen?en als er mensen zijn die zich geroepen voelen om het uit te leggen dat dan ook doen?en als je in de stress springt en het 2keer nog eens uit mnoet leggen,omdat het voor jou zelfsprekkend is,voor mij is het hobby,en voor jou je werk,

Ik kan wel al naam plaatjes graveren dus zo dom ben ik ook weerniet,je verwacht dat een bestuurder ook automonteur is ,
ik heb geen stress? 2x? zet er maar een 0 achter.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Punt instellen waar hij moet beginnen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jongens, jullie schrijven allebei dingen die je wel mag zeggen, maar niet moet schrijven ( is zo definitief :cry: )
Ga es samen een biertje drinken en leg het bij, het zal van beide kanten echt wel niet bedoeld zijn.
( Er zal wel ergens een klein misverstand zijn, helaas is niet iedereen even goed als autodidact )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gesloten