Kan Ik een taatslager gebruiken?

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Kan Ik een taatslager gebruiken?

Bericht door taco »

Hallo cncers,

Ik zit met een probleem. Ik ben bezig met het bouwen van mijn aciera F1 naar cncn. Mijn kogelomloopspindels zijn niet lang totaal +- 150mm. Ik dacht dat deze niet gelaagerd moesten worden vanwege de lengte van de assen. Maar nu heb ik gesproken met damencnc en deze zeggen dat er druk en trek krachten op de as worden uitgeoefend.
Nu wil ik in mijn plaat waar de motoren aan hangen, taatslagers plaatsen en een veer, om deze kracht op te vangen.

Is dit een opie?

gr Taco
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan Ik een taatslager gebruiken?

Bericht door DaBit »

Minimaal aan 1 kant lageren moet je zowiezo, bij voorkeur voor zowel axiale als radiale krachten. Hoekcontactlagers zijn de meest logische oplossing voor dit probleem.

Maar ik heb in m'n BF20 ook simpele 51200 axiaallagertjes opgespannen met schotelveren zitten, en dat doet de truuk prima. Kanttekening: het gat in het lagerhuis is vrij nauwkeurig op maat, en gedraagt zich als een glijlager voor de axiale krachten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Kan Ik een taatslager gebruiken?

Bericht door Linki »

Kanttekening: het gat in het lagerhuis is vrij nauwkeurig op maat, en gedraagt zich als een glijlager voor de axiale krachten.
Bedoelde je hier radiale?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan Ik een taatslager gebruiken?

Bericht door DaBit »

Euh, ja, dat bedoelde ik inderdaad :oops:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
taco
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2009 15:03
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Kan Ik een taatslager gebruiken?

Bericht door taco »

Bedankt voor de info. Maar ik ad hem wel door.
Groet Taco

Van de week zet ik wat fotos online van het bouw proces van mijn aciera f1 cnc vier assig. ;-)
Plaats reactie