solderen met TIG

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
spinningwheels
Berichten: 1010
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

solderen met TIG

Bericht door spinningwheels » 22 okt 2018 16:27

Voor degene die ook zo,n tig ding hebben staan, dat gaat echt heel erg goed.
5 A AC met een vlam krijg je het echt niet zo snel warm. Ik heb ook geen brander dus probeerde het zo maar.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7863
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: solderen met TIG

Bericht door DaBit » 22 okt 2018 20:05

Ik doe het ook wel eens ooit. Wel alleen hardsolderen eigenlijk.

Wat je trouwens niet moet doen is proberen aluminium te solderen met van dat Durafix spul of vergelijkbare alu/zink legeringen. Dat ontploft zo gauw de TIG boog het spul raakt.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: solderen met TIG

Bericht door Breaker » 23 okt 2018 17:38

Is dat niet een zink ding? Zink kookt bij ~900°C.
Moest pas even een tijdelijk beugeltje maken, wat passends in de rommelbak gevonden en snel de TIG op een stukje gegalvaniseerd staal gezet: Schrok van het effect :!:
Sindsdien laat ik gegalvaniseerd liever liggen, of toch maar eerst netjes schoonmaken met de slijptol... (Zoals het hoort want de dampen zijn ook niet gezond) :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Plaats reactie