Vario mechanisch of elektronisch?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door Alk »

Heb een mighty-max bridgeport clone freesbank, nu zit daar een vario op dus kan met een handwiel het toerental regelen.
Nu vraag ik mij af of dit een mechanische of elektronische regeling is? wil de freesbank met een frequentie regelaar aansturen zodat hij op het 220v net kan.
Makkelijkste is dus gewoon via de 380v stekker i.p.v. rechtstreeks de frequentieregelaar op de motor aansluiten. thnx alvast.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door bartL »

Heb je een type of een foto van de machine?
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door nijsinkgj »

Ik denk dat het mechanisch is,
Mijn Bridgeport heeft heeft zelfde systeem, werkt perfect
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door Alk »

Heb geen foto, maar het is zo'n kniekop zoals een bridgeport, motor boven achter en toerentalregeling voor op de kop.
Denk ook dat het een mechanische is, de voedingskabel gaat ook rechtstreeks naar de motor vanuit de kast.
Zitten alleen relais/zekeringen tussen.
Hoe werkt het principe van deze vario? poelies van groot naar klein?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door bartL »

Als dit het bridgeport systeem is dan zal het hetzelfde zijn als op mijn series1 cnc. Dat zijn conische pulleys met een tandriem ertussen. De pulley aan de spindelzijde trek je met die verstelling naar beneden om langzamer te draaien. Wil je sneller dan gaat hij onder veerkracht weer omhoog. De pulley aan de motorzijde past zich zelf aan, ook onder veerspanning.
De motor kan je gewoon op 1fase laten werken met een vfd ertussen, zo draait die van mij ook.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door Alk »

Oke top! hoeveel kw is jou vfd en de motor? is de vfd meer kw als de motor of is gelijk ook voldoende?
Heb een 3 hp motor en een 2.2kw vfd.
Heb je de vfd direct aan de motor of via de 380v stekker?
Heb ook nog een koelvloeistof pomp, moet even kijken hoe deze gevoed worden en of hij 220v of 380v is.
Heb aan de machine een bedieningspaneel met spindel aan uit knop, koelvloeistof knop een draairichtingknop en een noodstop.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door bartL »

Mijn machine heeft een 2hp motor. Jouw vfd van 2.2kw (=3hp) zou prima moeten werken. De motor direct op de vfd en de vfd voeden met 230vac.
Mijn coolant pomp draait op 110vac, dus daar heb ik een trafo tussen moeten zetten. De draairichting knop op de machine heb ik eraf gehaald, ik laat de draairichting via de software (Eding in mijn geval) relais' aansturen die de vfd "vertellen" of hij links of rechtsom moet draaien. Op die manier kan ik er ook mee tappen.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door Alk »

Top ga het proberen! Er zitten idd wat opties op de vfd om de draairichting te veranderen met een schakelaar.
Ook is er een afstandbediening op aan te sluiten via een utp kabel.
Op mijn machine zit een dubbele stekkerdoos voor o.a. de digitale uitlezing en voedingen op de x en y as.
Maar even testen hoe het gaat als de motor en de voeding tegelijk gebruikt word!
Bedankt zover!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 08 mar 2021 20:10 Op die manier kan ik er ook mee tappen.
Heb je daar toe toevallig een filmpje van, en tot hoe dik kan je hiermee tappen? Heb je ook enige feedback of je toerental in lijn blijft met de z- as?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 08 mar 2021 21:01 Heb je daar toe toevallig een filmpje van, en tot hoe dik kan je hiermee tappen? Heb je ook enige feedback of je toerental in lijn blijft met de z- as?
Nee, ik heb het nog niet werkend. Ik durf het eigenlijk nog niet aan zonder rpm terugkoppeling. Dit zit er wel al opgebouwd alleen moet ik de pulsplaat nog bestellen. Die was ik vergeten mee te laten komen bij de laatste order. :roll:

Wat bedoel je met "hoe dik"? Diameter van de tap of diepte?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 08 mar 2021 21:31 Wat bedoel je met "hoe dik"? Diameter van de tap of diepte?
Diameter van de tap, ben wel benieuwd naar je verwachtingen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 08 mar 2021 21:50 Diameter van de tap, ben wel benieuwd naar je verwachtingen.
Ik hoop toch wel tot m16 te kunnen tappen. Op mn 1.5kw kolomboor lukt m20 me ook nog prima. Heb jij hier ervaring mee op een dergelijke machine?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door andrefc101 »

bartL schreef: 08 mar 2021 22:14
andrefc101 schreef: 08 mar 2021 21:50 Diameter van de tap, ben wel benieuwd naar je verwachtingen.
Ik hoop toch wel tot m16 te kunnen tappen. Op mn 1.5kw kolomboor lukt m20 me ook nog prima. Heb jij hier ervaring mee op een dergelijke machine?
Dat wel, maar ik gebruikte een 4.5Kw motor met Danfoss VFD en een speciale tapkop met 10mm rek ik positieve en negatieve richting. Dat ging idd prima tot 16mm. Tegenwoordig gebruik ik een 5Kw servo motor met encoder en rigid tapping. Dat is toch echt wel andere koek.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vario mechanisch of elektronisch?

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 09 mar 2021 04:10 Tegenwoordig gebruik ik een 5Kw servo motor met encoder en rigid tapping. Dat is toch echt wel andere koek.
Ik hoop idd dat ik het ook voor elkaar krijg om met rigid tapping te kunnen werken zonder speciale tapkop. We gaan dan wel zien tot hoever de motor het nog leuk vind. Ik heb me er over verbaasd dat ik M20 in staal 50mm diep zonder problemen kon tappen in de kolomboor met slechts 1,5kw, als je maar ver genoeg vertraagd krijg je dus wel voldoende koppel. Dat werkt bij jouw servo natuurlijk weer niet als die met een vaste verhouding op de spindel zit.
Wat voor machine hebben we het dan over bij die 5kW?
Plaats reactie