Motion Simulator!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 10000
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 24 nov 2021 08:47 dat zou betekenen, hoe lager het object hangt, hoe langer die ene zijde word...
en als die recht naar beneden zou hangen (plaatje 3) dan snijd hij met nooit?
Ja, altijd goed om even de uiterste te bepalen, dan zie je tenminste waar het spannend wordt.
(en dan te zien dat je een tangens(90) uitdaging hebt) :lol:
Maar in zo'n systeem kun je daar niet komen, want je spankracht in je draadjes neemt evenredig (cos?) toe met die hoek. En je moet wel aan alle 8 kunnen trekken om te bereiken wat je wilt.
Ik denk dat je die hoek niet groter dan 60 graden wilt hebben (waarbij 0 de horizontaal is) puur op gevoel.
En horizontaal krijg je ze ook niet, want zo hard kun je niet trekken, dan blijft er eigenlijk een gebied van 30 tot 60 graden over waarin je kun opereren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swets
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Motion Simulator!

Bericht door Swets »


Link


gaat veel en veel beter nu....
beetje hulp gehad van het wetenschapsforum, van een slimme wiskunde man... :-)

ik heb nu per hoek het onderstaande.... alleen hier en daar wat plusjes en minnetjes gedraaid.
x,y,z zijn de coördinaten van de hoek, waar hij naar toe moet, dit is dus na de verschuifmatrix en de rotatie matrix....
hier word dus uitgerekend hoe lang het draadje dan moet worden...

okay.... helemaal aan het einde schoot er toch weer een magneetje los....
maar ik denk dat ik een ander frame-je ga printen, en dan de draadjes vast aan sluiten.... (misschien een elastiekje,veertje er tussen)
want ik denk nu dat ik wel op het punt ben, dat ik de boel snel kapot zal trekken.....

Code: Selecteer alles

long Mot1(int X, int Y, int Z) {
  // z,y,z uit rekenen van uit main x,y,z
  // x,y,z van hoek 1
  long result;

  long XCorner1 = -(LengthFrame / 2);
  long yCorner1 = -(WidhtFrame / 2);
  long zCorner1 = (HighFrame / 2);

  long Mot1LengthX = XCorner1 - X ;
  long Mot1lengthY = yCorner1 - Y ;
  long Mot1lengthZ = zCorner1 - Z ;

  float DB = Pythagoras(Mot1lengthY, Mot1LengthX, Mot1lengthZ );

  float BP = DB - (DiaKatrol / 2);
  float MP = zCorner1 - Z;

  float BM = Pythagoras(MP, BP, 0 );

  float BK = Pythagoras(BM , (DiaKatrol / 2), 0);

  float hoekKLM = phi - asin(BK / BM) - asin(BP / BM);

  float KL = (DiaKatrol / 2) * hoekKLM;

  float Mot1Length = BK + KL;

  SerialUSB.print("Lengt Motor 1 :");
  SerialUSB.print(Mot1Length);
  SerialUSB.print("mm, total Steps :");
  SerialUSB.println(Mot1Length * StepUnit);

  result = Mot1Length * StepUnit;
  return result;
};
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie