Binnenkort: Mega project!..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Binnenkort: Mega project!..

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes, zoals jullie wel weten ben ik de Laatste tijd nogal bezig met het bouwen van Horloges..

een jaartje geleden ben ik lid geworden van het horloge forum, (http://www.horlogeforum.nl), nou zitten daar vooral veel verzamelaars en voelde ik me in eerste instantie een beetje een vreemde eend in de bijt.. maar we zijn daar aan elkaar gewend.. en mijn naam begint al een beetje rond te zingen in nederland horlogeland..

al vrij kort nadat ik daar lid geworden was, werd me gevraagd of ik niet eens na wilde denken over het bouwen van de Horloge forum limited edition, jaarlijks wordt er een horloge uitgegeven (veelal van een bekende fabrikant) met een vermelding "horloge forum Limited Edition"of "HFLE".. in eerste instantie achtte ik mijn vaardigheden nog niet afdoende voor zo'n klus.. maar we zijn een jaar verder.. en ...

HET IS ZOVER!

Afbeelding

Omdat het afgelopen jaar de HFLE geen doorgang had, waren een aantal forumleden aan het polsen.. "komt er nog een HFLE?".. één lid had al zelf contact opgenomen met een aantal fabrikanten.. tot ik opperde om eens te kijken of we het ook niet in eigen beheer zouden kunnen doen..

Dat resulteerde in de oprichting van projectteam P1lot One.. met 5 man, mijzelf en 4 anderen zijn we aan de slag gegaan.. één van de leden is een goede inkoper, die heeft uurwerken en dergelijke geregeld, 2 anderen maken de lederen band en de lederen Pouch, en 't vierde lid heeft het ontwerp gemaakt.. dat heb ik vervolgens in 3D uitgewerkt tot bovenstaand resultaat.

Specificaties:
Kast, kroon en gesp : Titanium Grade 5, geborsteld
Uurwerk : ETA/Unitas 6498-1 (18000 bph) 50 uur gangreserve, handopwinder
Saffierglas met ontspiegelingscoating aan de binnenzijde
Sandwich wijzerplaat met Superluminova (lichtgevend pigment)
een sandwich wijzerplaat wil zeggen dat de cijfers uit de bovenste plaat zijn weggesneden, en het lichtgevend pigment op de onderste plaat zit
30 meter / 3 Atm waterbestendig
wordt geleverd met Lederen band, en Nylon Nato Band, lederen pouch en certificaat..
prijs: €499.- ( en dat is met die specificaties echt een koopje.. normaliter zou zo'n horloge minimaal €1500.- moeten kosten)

met nog 3 dagen te gaan hebben we in elk geval de minimale oplage van 40 stuks gehaald.. dat betekent dat het project hoe dan ook doorgaat!..
de maximale oplage is 99 stuks, alleen te bestellen door leden van het horlogeforum.

kijk ook eens op http://www.p1lotone.nl voor meer info

Lid worden is natuurlijk in een minuutje gebeurd, en dan kan je em ook bestellen...
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door maja158 »

Een prachtig uurwerk Arie!
Is deze speciaal voor mensen die het horloge aan de rechterpols dragen?
Bij mijn klokje zit het opwindknopje nl. rechts...

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je mag em rechts dragen.. maar de ontwerper heeft voor de kroon aan de linkerkant gekozen, omdat een "flieger" een grote kroon hoort te hebben, zodat je em ook met handschoenen aan kan opwinden.. dat was de gedachtengang bij het ontwerpen van de eerste speciale "Flieger uhren".

Door het links plaatsen heb je niet het risico dat de kroon in je pols drukt, en.. dat is een twist in het design, krijg je de secondenwijzer op 12 uur.. dat is vrij uniek te noemen.. ik heb zelf slechts 2 andere horlogemodellen gezien met de seconden op 12 uur.

Ik zal de mijne gewoon links dragen, zoals ik dat gewend ben.. :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door skillalot »

Leuk project :)
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door veteq »

Goed gefixed man, nice horloge, living the dream..!!
zeeschuim

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door zeeschuim »

Heel mooi!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door didado »

Zoals altijd indrukwekkend. Alleen al de verfijning van zo'n wijzerplaat gaat mijn pet ver te boven.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door michel pet »

ziet er goed uit ben benieuwd.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door audiomanics »

Heb je wat te doen... LIKE
Het uiteindelijk resultaat mogen we hier toch ook wel bewonderen??
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik ze in productie ga nemen, dan volgt hier uiteraard een verslag..

die wijzerplaat.. we laten ze etsen.. als ik ze allemaal moet gaan frezen.. dan moet ik investeren in een doos Freesjes van 0.2.. die dingen hebben geen standtijd.. maar een houdbaarheidsdatum..

de bovenste plaat.. daar zijn de cijfers en streepjes doorgeëtst.. de onderste plaat uitgeëtst.. ongeveer 0.15mm diep.. die holtes ga ik vullen met lichtgevend pigment ( lume ) van de beste kwaliteit.. zo krijg je heel mooi scherpe cijfers.. appliqéu, of opgelegde cijfers zijn ook mooi, maar dat past niet bij een Flieger..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door DaBit »

Ik denk dat het voor jou helemaal geen stom plan is om een sproei-etsertje te bouwen en te investeren in een spuitbusje fotolak, een gezichtsbruiner en een busje gootsteenontstopper. Erg ingewikkeld is dat sproeietsertje niet, zo'n ding geeft strakke randjes, en de rest kost de wereld ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door Leeuwinga »

stom plan
Ik denk van wel, als je in aantallen commercieel iets wilt produceren moet je van het idee af dat je alles zelf wilt maken. Je moet je concentreren op de specifieke delen die uniek aan je product zijn. De rand verschijnselen moet je gewoon extern laten maken. Op die wijze kun je de tijd effectief invullen en zorgen voor een voor- gecalculeerde winst.
Cees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door DaBit »

Ik vind 40-99 stuks wijzerplaat nog geen aantallen. Dat is met een sproeietser een ochtend werk. Bovendien zou je zelf ook een proto willen maken om te kijken of het wel zo smoelt als je gepland had.

Maar de vraag is ook: komt Arie tijd tekort? Zo ja: uitbesteden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door Leeuwinga »

smoelt als je gepland had
Daarvoor zijn er teken ontwerpprogramma,s kun je precies zien hoe het word.
Dan laat je! als voorwaarde voor de uit te besteden order een prototype maken.
Vergeet niet dat het geen! hobby project meer is, maar er moet winst opgemaakt worden.
Commercieel dus :roll:

En Arie.. proficiat en succes met je mooi project
Cees
Plaats reactie