Las apparaat voor de modelbouw

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door wetronic »

De kogel is door de kerk, aangezien ik nu eindelijk een knappe hobby ruimte heb wil ik toch zelf gaan leren om te lassen.

Wat voor laswerk dan?
-Aluminium
-Staal
-Rvs

Voornamelijk modelbouw lassen, ik bouw telekranen schaal 1/12.
Daarvoor moet ik onder andere een stuk frame bouwen. Dit is max 2 - 3mm dik staal.
De mastdelen worden vaak uit RVS of aluminium gemaakt, afhankelijk van de bouwmethode.

Nu heb ik zelf al zitten zoeken en kom ik eigenlijk richting de TIG AC/DC apparaten uit.
Maar zoals ik al zei ik ben nog compleet nieuw in het lassen dus moet vanaf 0 gaan leren ermee. (ik overweeg nog om een korte cursus hiervoor te gaan volgen). Ook is het budget voor TIG AC/DC mogelijk wat aan de krappe kant.

Maar met modelbouw is het vooral prettig als het lassen relatief schoon gebeurt en ook zeer fijn kan gebeuren.
Daardoor vallen elektrodes vermoedelijk al snel af. MIG/MAG zou mogelijk nog een oplossing zijn maar dan voeg je altijd materiaal toe. En is hiermee ook de mogelijkheid om kleine lassen te maken?

Budget: +/- €1000,-
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor Fijn laswerk.. is er maar 1 optie.. TIG.. en dan een AC/DC apparaat.. omdat je zonder AC het lassen van Alu kan vergeten..

en.. investeer in een goed lasapparaat.. met ruime mogelijkheden voor het instellen van zaken als Up-en downslope.. zeker met Alu laswerk, kleine onderdeeltjes.. zou het goed kunnen dat je de halve lasnaad op de Downslope afmaakt..

een Voetpedaal is eigenlijk geen overbodige luxe...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door DaBit »

Ik ben geen las-o-loog, maar als het om schoon materiaal gaat dat precies gelast moet worden zonder dat er een vonkenregen door je werkplaats vliegt dan is van de gangbare 3 elektrische processen (TIG/MAG/electroden) TIG toch wel de meest handige als je het mij vraagt.

Vooral ook als je de ene keer dik staal last, de andere keer dun RVS en dan weer wat aluminium, zoals het er bij een hobbyist aan toe gaat. Met TIG ben je met het wisselen van de toevoegstaaf en aan een paar knopjes draaien omgeschakeld. Met MIG/MAG moet je gas wisselen, draadrol wisselen, mogelijk een ander pistool monteren, bla. Met elektroden is aluminium eigenlijk niet lekker mogelijk.

Is het lastig te leren? Tsja, Chinees is ook lastig te leren zegt men, maar Chinese babies schijnen daar toch niet zoveel om te geven.

Heb je aan 1000 euro genoeg voor een AC/DC TIG? Ik denk het niet. Apparaat is 1 ding, maar daarnaast heb je nog een gasfles nodig, een regelaar, soepele handschoentjes, wat toevoegmateriaal, wat cupjes, wat elektroden, bladiebla.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door FSSF »

Voor het simpele laswerk werkt zon AC/DC chinees van 4/500 euro prima. Met de iets duurdere uitvoeringen kun je ook nog met elektrode lassen of de plasma snij functie gebruiken. Dan kun je inclusief de benodigdheden voor onder de 1000,- euro klaar zijn.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door wetronic »

Momenteel zit ik te kijken naar of dit wat is:
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... uls-s.html
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door skillalot »

Van wat ik zo van dat merk zie is dat het standaard chinese aanbod aan lasapparaten / plasmasnijders.
Dit zijn exact dezelfde modellen die overal worden aangeboden met telkens een anders merkje en een andere kleur verf er op.
Het model waar jij naar verwijst kan ik zo 123 niet terugvinden, maar alle andere wel:
http://www.aliexpress.com en zoek daar maar op "TIG AC"...

Als je die in Europa gaat halen, doe het dan bij een nederlands bedrijf, dan kun je er makkelijker langs als iets niet mocht werken.

Verder denk ik niet dat het in het budget erbij gaat passen, maar voor aluminium lassen vind ik een watergekoelde toorts toch eigenlijk wel een must. Ik merk het met mijn DC tig apparaatje al als ik daar een tijdje op 80A aan het lassen ben dat het handvat al erg warm wordt. Omdat aluminium de ingebrachte warmte zo snel afvoert las je daar eerder rond de 200 dan rond de 100A, en dan wordt je handvat een stuk sneller warm.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Johan Bos »

Zit zelf ook te zoeken naar zoiets en een Selco Genesis 2200 AC/DC H2O leek me wel wat. Alleen nog niet de moed gehad om een prijs op te vragen. :lol:
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door DaBit »

skillalot schreef: Omdat aluminium de ingebrachte warmte zo snel afvoert las je daar eerder rond de 200 dan rond de 100A, en dan wordt je handvat een stuk sneller warm.
En omdat je dan 25-50% van de tijd met elektrode-positief last is het nog erger met de warmte; gedurende die tijd gaat 70% van de energie je wolfraamstiftje (en uiteindelijk deels je toorts) in. Maar dat is nog niet eens de hoofdreden dat ik een watergekoeld toortsje heb. De hoofdreden is dat die dingen een stuk compacter zijn en het slangenpakket flexibeler. Heel prettig bij priegelwerk.

Overigens kocht ik een Weldcraft WP20 watergekoeld toortsje met 8 meter slangenpakket 2e hands op Marktplaats voor 25 euro, en ze komen wel vaker langs voor dat soort bedragen. Pompje, radiatortje en snelkoppelingetjes heb ik er zelf bijverzonnen; kost ook de wereld niet. Budget valt dus wel mee.

Magoed, bij zo'n apparaat uit de lagere prijsklasse krijg je een luchtgekoelde toorts, en die doet het ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Zee&Zee »

Ik zou je budget rekken, met iets meer pecunias, koop je 1 keer een goed apparaat, ipv 3 keer een k*t ding waar je jezelf de verkeerde technieken mee aanleert. Een goede TIG machine kan je een leven lang plezier van hebben. Helemaal als je modelbouw zaken gaat doen ( klein en dun ) wil je iets betrouwbaars hebben. Ben zelf erg blij met Lorch, maar ook eronder kan je goede machines vinden.
CNC you later
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door wetronic »

ik sta open voor suggesties van machines.
budget is ca. alleen 1500 euro alleen voor de machine vind ik echt gewoon teveel.
Dus laten we zeggen 900 - 1000 euro alleen voor de machine. dan komt daar nog gauw 300-400 euro bij aan accesoires en argon fles.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Leeuwinga »

Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door wetronic »

site had ik gezien maar goedkoopste die ik daar kan vinden is 1650 euro.. en dat is toch echt boven budget.
http://www.rustbuster.nl/Quickshop/inde ... -argon-gas
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Ian »

Kijk eens naar het merk free
Bv google free tig ac

Daar is niks mis mee
Heb er al jaren 1 staan hier alleen dan wel zonder ac stand
Is genoeg aan in te stellen en kwaliteit ook niks mis mee

(Edit)
Voetpedaal is er later bij te zetten / zelf te maken
zeeschuim

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door zeeschuim »

de Chinese Jasic 200ac/dc heb ik al sinds 2002 en doet het nog steeds.
toen in België gekocht, speciaal naar Kalmthout gereden om hem daar te kopen voor 1750 euro.
nu kun je ze kopen in China voor 750 us dollar incl. verzenden.
(ik heb er heel veel Bavaria preekstoeltjes mee gemaakt)
voor grof aluminium is hij niet geschikt, tot een mm of 4 gaat het
Plaats reactie