Las apparaat voor de modelbouw

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door wetronic »

Dat zou dan gaan om deze:
Free weld Tig 200P AC/DC €749,-
https://www.heelgoedgereedschap.nl/tig- ... -200p-acdc

Stahlwerk Tig 200P-S AC/DC €799,-
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... uls-s.html

Nu ben ik een leek maar zie ik dat er wat knoppen betrefd verschil zit tussen beide machines.
Een verschil zie ik aan het front AC frequency: 40-100 of 50-200
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Ian »

Zijn ook 2 verschillende machines

Ik bedoelde trouwens free zonder welding
zeeschuim

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door zeeschuim »

Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door johan jorez »

ik heb tot volle tevredenheid een gys toestel
http://www.gyswebshop.nl/30-gys-tig-lasapparatuur
engineered in france , build in china
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Ian »

zeeschuim schreef:Lijkt mij een zeer goede keus https://www.heelgoedgereedschap.nl/tig- ... -200p-acdc
Met 3 jaar garantie zal dat ook niet verkeerd zijn denk ik
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door rkr »

zelf heb ik een TIG 200P AC/DC zo'n rechthoekig metalen ding met 9 potmeters en 4 schakelaars + aan/uit knop, wordt onder vele verschillende merknamen verkocht

ding bevalt prima

voor een complete set ( ik begon ook met niks ) volgens mij 1200 euro totaal
dat is dus:
lasapparaat
lashelm
handschoenen
gasfles + regelaar
verschillende elektrode's
3 kokers draad ( staal aluminium rvs )
extra draad en klem voor beklede elektrode lassen
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door ruudpg »

Ik begrijp dat het alleen voor de hobby is, wellicht is het dan ook het overwegen waard om eens voor een gebruikte machine te kijken op marktplaats. Zelf heb ik op die manier een Kempii gekocht, een professionele machine die het prima doet, helemaal compleet voor maar een paar honderd euro, niet te vergelijken in prijs met wat je voor een nieuwe machine van "hobby-kwaliteit" betaald, en is er eens een keer iets mee, kan hij nog gerepareerd worden ook.
Toegegeven die nieuwe inverter modellen zijn lekker klein en licht, maar laten we eerlijk zijn meestal staat hij thuis toch op dezelfde plek, ik heb er een karretje bij gemaakt waar het apparaat samen met een 20 liter fles argon op staat en van pvc buis 2 kokers er aan voor staal en rvs toevoegdraad.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Mr.Q »

In de motoralij wordt ook met dunne materialen gelast.
Hier een draadje over lasapparaten:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... uks-1.html

Greetz, Q
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door janplastiek »

Ik las (herstel) allerlei aluminium carrosseriedelen van auto's, airco leidingen van auto's die na een ongeval geknakt of gescheurd zijn, velgen, motorsteunen, carter, zelfs als die nog onder de auto hangt, enz. Ik heb hiervoor 2 tig apparaten staan.
De fijne laswerken onder de 1mm dikte kan ik enkel met mijn 18jaar oude Fronius invertig 200A ac/dc. Met de Rehm Tiger 210A ac/dc krijg ik dit niet onder de knie, bij de start sloeg de boog al een gat in de dunne plaat.
De grotere diktes kan ik met allebei.
Veel hangt af van wat je er mee wil doen, is het enkel uitgangsmateriaal, dikte +2 à 3mm staaf en plaat, zal je met een simpele ac/dc tig toekomen, maar als het fijn werk wordt zal je toch wel iets dieper in de buidel moeten tasten, vrees ik.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat de Gasfles betreft.. sluit een huurcontract af bij een gasleverancier.. als je een fles koopt.. dan moet je em om de zoveel jaar laten keuren.. en je bent em een poosje kwijt als je em moet laten vullen..

Huur je daarentegen je cilinders.. dan is het simpel.. de verhuurder draagt zorg voor de keuring, en als je em leeg hebt.. dan til je em achter in de auto.. gaat naar het Depot.. ruilt em om voor een volle.. paar dagen later ploft je factuurtje op de mat.. even overmaken.. klaar.. toen ik nog in Waddinxveen woonde. was ik met een kwartiertje terug met een volle cilinder.. wel zo lekker...
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door wilfred1970 »

Van Cranenbroek: fles kopen, en als ie leeg is gewoon omruilen en alleen de vulling betalen.
Zoals t hoort, net als bij Campinggas......
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door janplastiek »

bij ons werkt het met statiegeld. als ik stop met gas te gebruiken krijg ik mijn geld van de fles integraal terug, wel zonder intrest ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door DaBit »

Ik heb een 20-liter/200 bar argonfles van dat Supergas HWTS systeem. Eenmalige aankoop, leeg voor vol omruilen, geen gedoe met keuringen.

Of dat echter ideaal is? De vullingen lijken knap prijzig te zijn; de laatste keer kwam ik nog weg met 7 tientjes maar dat was omdat de meneer een foutje gemaakt had; eigenlijk moest ik meer betalen, tegen de 100 euro meen ik. Geen idee wat prijzen van andere systemen doen, maar elke lasser die ik spreek lacht zich de ballen uit de broek als ik vertel dat ik tegen de 100 euro moet betalen voor een gasvulling.

Aan de andere kant: normaal gesproken doe ik wel een jaar of langer met een flesvulling (gaslensje gebruiken: 5-7 liter/min is dan meestal genoeg, en dan kun je met 4000 liter gas in een fles wel even vooruit) of ik moet iets bijzonders hebben kwa klussen. Over een aantal jaren gerekend is dat toch goedkoper.

Een 20 -liter fles is wel economischer dan een 10-liter fles. Niet zo gek veel hoger (wel dikker) dus net zo makkelijk te plaatsen, bij lange na niet 2x zo duur in aanschaf, en de vulling is ook maar 2 tientjes duurder dan die van een 10-liter fles maar je krijgt wel 2x zoveel gas.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Las apparaat voor de modelbouw

Bericht door assink »

Voor mensen aan de duitse grens, lasgas is daar veel goedkoper. Zo'n 40 euro voor 20 liter argon gas. Ook gewoon een ruilsysteem.
Wel is de schroefdraad op de fles anders dan de NL flessen. Je kunt zo een andere wartel aan je reduceer zetten.
Ben namelijk ook van plan om te schakelen naar duits gas. Woon zo'n 20 min van de grens namelijk, en kan weinig dingen bedenken die in duitsland duurder zijn dan hier. Gooi m'n tank vol, haal een flesje gas en wat drank :mrgreen:
Kan zat uit dunkt mij 8)
Plaats reactie