Goederen in voeren Buiten de EU

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door lelieveld »

Buiten de EU

Bestel je iets bij een internetwinkel van buiten de EU, dan hangt het van de waarde van de bestelling af of je belasting moet betalen. Tot 22 euro (exclusief verzekerings- en vervoerskosten) hoef je geen douanerechten of omzetbelasting af te dragen. Dat iPad-kabeltje uit China van 4 euro kun je dus laten opsturen zonder dat er aanvullende kosten bijkomen.

Zijn de bestelde producten tussen de 22 en 150 euro waard, dan hoef je geen invoerrechten te betalen. Maar je bent wel verplicht om 21 procent btw af te dragen.

Bij leveringen van 150 euro of meer betaal je zowel btw als invoerrechten. Die douanerechten variëren per productsoort. Zie daarvoor dit overzicht van de Belastingdienst.

De belastingen wordt geheven over de totale waarde van de bestelling, inclusief verzend- en verzekeringskosten. Bestel je dus twee producten van 15 en 170 euro en bedragen de verzendkosten 10 euro, dan moet je btw en invoerrechten betalen over 195 euro. Zie ook deze rekenvoorbeelden van de Belastingdienst.

Voor kleinere bestellingen kan het lonen om de levering op te splitsen, zeker als de verzending gratis is. Zo kun je onder de 22 euro blijven en belasting vermijden. Wil je vooraf berekenen of in het buitenland bestellen voordelig is? Check dan de rekenhulp op invoercalculator.nl.
Inklaringskosten

Het doen van de aangifte bij de douane wordt vrijwel altijd afgehandeld door het postbedrijf dat de bestelling levert. Zij baseren de aangifte op de vervoer- en verzekeringskosten en de waarde van de goederen. De douane opent steekproefsgewijs pakketten om de inhoud en waarde te controleren.

Voor het doen van de aangifte kan de koeriersdienst inklaringskosten in rekening brengen. Ook kunnen er nog aanvullende kosten bijkomen, bijvoorbeeld voor het vervoeren van een zwaar pakket.

De bezorger int het totaalbedrag van invoerrechten, btw, inklaringskosten en afhandelingskosten aan de deur. De eerste twee posten draagt het postbedrijf af aan de fiscus, de rest is voor de vervoerder zelf. Kun je niet meteen afrekenen, dan neemt de bezorger het pakket weer mee.
Niet mee eens? Bezwaar indienen

Ben je het niet eens met de belastingen die je moet betalen over de bestelling? De Belastingdienst raadt aan om dan contact op te nemen met het koeriersbedrijf, omdat zij de douane-aangifte hebben afgehandeld. De pakketvervoerder kan een bezwaarschrift of een verzoek om terugbetaling indienen.

Het is ook mogelijk om zelf bezwaar aan te tekenen, maar daarvoor is wel een schriftelijke machtiging van het koeriersbedrijf nodig. Een bezwaarschrift moet binnen 6 weken na ontvangst van de douanerekening binnen zijn bij de douane.

Voor een verzoek om terugbetaling geldt een termijn van maximaal drie jaar; de exacte periode verschilt per situatie. Neem voor meer informatie daarover contact op met het postbedrijf dat de bestelling geleverd heeft.

aldus een artikel in het AD
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door audiomanics »

Is dat nieuw? ik heb namelijk een paar maanden geleden voor ca 140$ freesjes laten komen uit amerika en daar betaalde ik 21% belasting voor maar ook 13 euro invoer...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door ruudpg »

Waren die 13 euro ook echt invoerrechten of de administratiekosten die de invoerder/pakketdienst rekent?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door audiomanics »

Zou kunnen, ik heb het formulier niet meer bewaard.. anyway, het komt gewoon nog bovenop de 21% BTW.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door diode »

Postnl/tnt rekent standaard 12,50 verwerkingskosten geloof ik (bij import).
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door rkr »

zouden ze ook een " zwarte lijst " bijhouden van ontvangadressen?

4 x spullen besteld, niets aan de hand
3 x daarna elke keer prijs

waren verschillende leveranciers, dus daar konden ze het niet aan zien, mijn ontvangst adres bleef wel gelijk. voor mij niks meer van buiten de EU
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door diode »

Reken daar maar wel op ja.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door veteq »

rkr schreef:zouden ze ook een " zwarte lijst " bijhouden van ontvangadressen?
Nee, zeker niet, dat is allemaal niet bij te houden.
Als je kijkt hoeveel pakjes er elke dag in nl aankomen en hoeveel mensen er werken om eea. te checken, dan kunnen ze dat nooit bijhouden, alles is steekproefgewijs waarbij ze elke zoveel weken de nadruk leggen op bepaalde regio`s/productgroepen.

America is altijd raak, China bijna nooit, heb 300+ ebay bestellingen uit China, maar 3x bijbetalen.
Wel heb je bij grote/zware spullen vaker kans op bijbetalen, ook dure spullen (500+)
Ook de snelle express zendingen geven problemen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door diode »

Die systemen voor adres herkenning zijn zodanig geautomatiseerd dat het bijhouden van een zwarte lijst geen enkel probleem is. Ik heb een importvergunning waardoor de btw automatisch wordt verlegd. Dit werkt prima mits men mijn importnummer op het verzendlabel zet.
Lijkt me toch stug dat ze handmatig controleren of er een importnummer op staat.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Goederen in voeren Buiten de EU

Bericht door Roetsj »

Ik weet goederen vanuit de VS is moeilijker geworden voor de verkoper. Net als hier moet je een uitvoerformulier/CN-22 (een soortgelijk document weliswaar) invullen. Wanneer je iets via eBay.com (lees: Amerika) koopt wordt de "export" geregeld door een bedrijf, zodat niemand papieren hoeft in te vullen (de verkoper) of lang moet wachten op het pakket (de koper). Het gaat makkelijker en het gaat netjes volgens de handelsregels, echter omdat meer mensen zich ermee gaan bemoeien kost het meer geld. Dat is logisch.
Plaats reactie