Rekenhulp gevraagd...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Swets schreef:Wilde nog even kwijt dat het allemaal goed gekomen is... Althans verlopig laat ik het zo... tis super mooi geworden... staat ook mooi in het scherm, zo'n draaiende pallet....
Gefeliciteerd!
Wil ook Dabit nog even super bedanken voor zijn hulp!!!, zonder hem was het echt niet gelukt!
Graag gedaan. Anderen helpen mij weer met dingen die ik niet begrijp. Da's nou het mooie van fora en internet enzo.
hoe goed ben jij thuis met Fast Fourier transform Dabit?
Ik gebruik ze regelmatig, en de neefjes STFT, DCT en DST ook. Een discrete wavelet transform (DWT) met een orthogonale basis die lekker past op de signalen die ik wil verwerken heb ik nog niet aangedurfd, maar zou voor een hoop van mijn problemen ook wel een oplossing zijn.
ik wil iets van een soort van spectrum analyzer maken.... ik had al eens iets gemaakt met 11 filtertjes.... maar iemand zei dat moet je met FFT doen...
maar daar snap ik nix van.... :-)
Hoe gaat je hardware eruit zien? Ook hier weer: code om een FFT uit te voeren vind je bij bosjes op het WWW. Voor PC-achtige applicaties is de FFTW library wel een hele goeie.

FFT inleiding voor dummies: zo'n ding pakt een blokje met samples die in tijd na elkaar komen en zet dat om in een blokje data met frequenties die na elkaar komen. Dat blokje is gespiegeld rondom het midden.
Voorbeeld: ik sample geluid met een samplerate van 10kHz. Dat betekent dat er in de datastroom theoretisch 0-5kHz zit (Nyquist-theorema). Voer ik op een blokje van 500 samples een fouriertransformatie uit, dan is het resultaat een array met de energie van 500 frequenties die lineair verdeeld zijn over -5kHz - 5kHz: 0Hz ligt in het midden. Oftewel: arrayelement 250 bevat de energie van de frequenties 0-10Hz, element 251 en 249: 10-20Hz, element 252 en 248: 20-30Hz, etc.

Daar moet je nog wat lineair->logarithmisch spul op loslaten, plotten op een schermpje, klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

DaBit schreef:
Ik gebruik ze regelmatig, en de neefjes STFT, DCT en DST ook. Een discrete wavelet transform (DWT) met een orthogonale basis die lekker past op de signalen die ik wil verwerken heb ik nog niet aangedurfd, maar zou voor een hoop van mijn problemen ook wel een oplossing zijn.
ik wil iets van een soort van spectrum analyzer maken.... ik had al eens iets gemaakt met 11 filtertjes.... maar iemand zei dat moet je met FFT doen...
maar daar snap ik nix van.... :-)
Hoe gaat je hardware eruit zien? Ook hier weer: code om een FFT uit te voeren vind je bij bosjes op het WWW. Voor PC-achtige applicaties is de FFTW library wel een hele goeie.

FFT inleiding voor dummies: zo'n ding pakt een blokje met samples die in tijd na elkaar komen en zet dat om in een blokje data met frequenties die na elkaar komen. Dat blokje is gespiegeld rondom het midden.
Voorbeeld: ik sample geluid met een samplerate van 10kHz. Dat betekent dat er in de datastroom theoretisch 0-5kHz zit (Nyquist-theorema). Voer ik op een blokje van 500 samples een fouriertransformatie uit, dan is het resultaat een array met de energie van 500 frequenties die lineair verdeeld zijn over -5kHz - 5kHz: 0Hz ligt in het midden. Oftewel: arrayelement 250 bevat de energie van de frequenties 0-10Hz, element 251 en 249: 10-20Hz, element 252 en 248: 20-30Hz, etc.

Daar moet je nog wat lineair->logarithmisch spul op loslaten, plotten op een schermpje, klaar.
Hoe gaat de Hardware er uit zien,.....
tja weet ik veel.... ik weet niet wat ik aan geheugen nodig heb, en aan snelheid....
60-125-250-500-1000-2000-4000-8000-16000
liefst deze frequenties.... heb je veel rekenkracht nodig?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Zo'n FFT is best wat rekenwerk, maar je hoeft er geen duizenden per seconde te doen.

Ik raad je aan om met 32 bitjes per getalletje te rekenen totdat je snapt wat zo'n FFT doet, anders kom je gauw ruimte te kort. Stel dat je de FFT in-place doet (resultaat komt dan op de plek van de originele data) en je houd 1024 punten aan, dan heb je daarvoor al een tikje meer dan 4K nodig. Out-of-place, dus data en resultaat in verschillende buffers is handiger, maar dan heb je alweer dubbel zoveel geheugen nodig.

Simpele 8-bit PICjes komen dus al gauw lucht te kort.

Ik zou denk ik een Raspberry Pi of iets dergelijks pakken al weet ik eigenlijk niet of die een audio-in heeft. Nouja, in het ergste geval moet je er nog een I2S audiocodecje aan hangen.
En voor nog eens 25 euro heb je er een TFT-schermpje aan hangen en het ding in een doosje. Willekeurige Ebay klik overigens; er staat zat van dat spul overal.

Voor dat geld kun je eigenlijk toch niet heel veel hobbyen.

Je gaat trouwens merken dat een enkele FFT voor een spectrumanalyser niet ideaal is ook al doet driekwart van de wereld het zo, maar dat behandelen we dan wel weer :mrgreen: :mrgreen: :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Kijk, als de motortjes gaan bewegen word het pas echt leuk!

Nu nog gang erin :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

ja... testen en in bedrijfstellen, en alles een beetje oppoetsen ....

de jongens in de werkplaats hebben alle formaten via het HMI zelf ingeregeld.... dus dat werkt ook goed... en ook duidelijk... want ik heb ze niets uit hoeven leggen.....

ik ben nu bezig met het zelfde verhaal, maar dan dat hij de doosje teken waar de machine mee bezig is, en dat je het pallet op het scherm ook vol ziet lopen..., maar dat moet niet zo'n probleem zijn.... is het zelfde verhaal, maar dan aan de hand van een paar variabelen.... huidige doos, huidige laag....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

zou het veel werk zijn om het zelfde te doen voor emmers/blikken ? die vraag is al half gekomen.... kan ik het maar beter voor zijn...

Ik kan dan niet met echt cirkels werken? maar hoeveel vlakken rondom zou ik moeten nemen?
ook heeft een emmer vaak 2 maten, de voet is kleiner als de bovenkant... dus als dat krijg ik de boven maat, de ondermaat, hoogte , verder weet ik van elke emmer het hart op de pallet...

nog eens kijken... .. mee denk mag weer hoor... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Ik riep het al vanaf het begin: zorg ervoor dat je STL modelletjes kunt importeren, dan kun je alle vormen gebruiken die je wil. Net zoals ik zei 'zorg ervoor dat je van elk objecttype N instanties kunt hebben, want die vraag komt vanzelf'

Aan het gebruik van driehoeken en arrays van driehoeken die een object vormen was je toen nog lange niet toe kwa 'mindset'. Nu wel misschien?

Kwa aantal vlakken rondom: de prestaties van de hele rendering-pipeline zijn je beperkende factor. Ik denk dat je dat beperkt moet houden tot 6 ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Ik riep het al vanaf het begin: zorg ervoor dat je STL modelletjes kunt importeren, dan kun je alle vormen gebruiken die je wil. Net zoals ik zei 'zorg ervoor dat je van elk objecttype N instanties kunt hebben, want die vraag komt vanzelf'

Aan het gebruik van driehoeken en arrays van driehoeken die een object vormen was je toen nog lange niet toe kwa 'mindset'. Nu wel misschien?

Kwa aantal vlakken rondom: de prestaties van de hele rendering-pipeline zijn je beperkende factor. Ik denk dat je dat beperkt moet houden tot 6 ofzo.

ik denk niet dat dit systeem echt geschikt is voor STL files, dan zou ik dat ook zelf moeten schrijven... en ook lijkt het me een beetje overdreven voor doosjes of cilinders.

en ik denk dat ik ook wel weet hoe ik van de doosjes naar emmers moet....
ik heb natuurlijk ergens dat verhaal de hoekpunten van de doosjes tov het hart van de bodem... en ik heb een verhaal welke hoekpunten een vlak vormen....
dus die moet ik anders maken.... maar ik zit dus even met die ronde vormen.... maar jij denk dat kwa vlakken rondom aan 6... is dat 6 alleen voor de zichtbare kant... dus 12 rondom?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

10488
Even voor je getekend, kun je het zelf beoordelen. ;-)
( maar dat had je zelf natuurlijk ook kunnen doen. :mrgreen: )

Even voor de duidelijkheid 4, 6, en 12 vlakken op de omtrek.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

tja.. maak er nog eens eentje met 360 vlakken.. :lol:

ik ga eens kijken... bedankt!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het uploaden van dat plaatje is meer werk dan het plaatje maken, en dat kun je zelf ook wel. :lol:

Is nu wel de gelegenheid om van je baas te vragen om de echte 3D ontwikkeltools die eventueel voor die PLC beschikbaar zijn aan te schaffen. ;-) Met de kennis en ervaring die je ondertussen opgebouwd hebt, zal het dan nog een fluitje van een cent zijn. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:Het uploaden van dat plaatje is meer werk dan het plaatje maken, en dat kun je zelf ook wel. :lol:

Is nu wel de gelegenheid om van je baas te vragen om de echte 3D ontwikkeltools die eventueel voor die PLC beschikbaar zijn aan te schaffen. ;-) Met de kennis en ervaring die je ondertussen opgebouwd hebt, zal het dan nog een fluitje van een cent zijn. :mrgreen:
wat moet je nu op een PLC met 3D? op een PLC kan je niets zien..... dan zou je 3d in het HMI moeten hebben... en het is toch een beetje vaag... want bij Sigmatek is het HMI en PLC 1 ding.... dus je gebruikt de PLC om op het HMI te tekenen.... bij meeste PLC's zijn het HMI en de plc 2 aparte dingen... en met de meeste HMI kan je dit zeker niet..... maar bij sigmatek kan je dus vanuit de PLC dingen tekenen op het hmi....

Maar ondanks dat het dus wel kan, is het nooit ontwikkeld voor wat ik er mee doet..... ze hebben ook nog nooit iemand gehad wat zoiets gedaan heb op zo'n scherm.... maar zo heb ik wel vaker HMI schermen misbruikt... en dat (was bij schneider) ze dan later mij schermen gebruiken als voorbeeld... :-) zo van kijk eens wat onze schermen allemaal kunnen....

zou me niets verbazen als de doosje ook bij sigmatek op een scherm staan.... ze hebben een paar keer het programma van me gekregen, omdat de lijnen en kleuren verhaal op het echte scherm zich anders gedroeg als in de simulator... dus het is weer helemaal bij de programmeurs van het pakket terecht gekomen... :lol:
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

HMI, PLC voor mij is dat een pot nat. :mrgreen:
Technisch misschien niet, maar jij doet er wat mee om een machine aan te sturen en dan valt dat voor mij onder een noemer. Ik meende dat je ook 3D bibliotheken in je software tegenkwam, maar daar verder niets over kon vinden.
Als die HMI eigenlijk meer op PC basis is, en eventueel 4GL zou hebben, zou je vanuit de PLC dan aleen de data ( positie,hoek) hoeven te communiceren, en de HMI doet de rest ?
Zo werken moderne grafische kaarten toch ook ?
Communiceren met je PLC kun je volgens mij vanaf elk platvorm, dus ook over ethernet vanuit windows. Moet je toch hele mooie dingen kunnen maken.

( ik zit ook maar een beetje voor me uit te fantaseren, niet gehinderd door enige kennis :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie