Wat is jouw domste fout ooit?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door Erik »

Het antwoord hoeft niet cnc gerelateerd te zijn, als we maar kunnen lachen :D

Om een voorzet te geven;

Tijdens het testen van mijn vorige cnc-machine kwam ik met een vinger klem te zitten in de machine. De machine drukte nog een beetje door en stopte gelukkig. De computermuis lag net buiten handbereik en om gelach van mijn vriendin te voorkomen wilde ik geen hulp inroepen. Na een minuutje worstelen en stuntelen heb ik toch de muis kunnen pakken om de machine de andere kant op te dirigeren. De rest van de dag last van mijn vinger gehad :oops:

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door create »

Domste fout ooit?
Ik hou het liever wel cnc-gerelateerd :lol: Ik ga maar niet alles opsommen want dan komen jullie helemaal niet meer bij. Maar de laatste 2 stomme fouten wil ik wel kwijt.

1. De elektronicakast na ruim een uur nakijken, vloeken en bijna een vlucht te hebben gegeven. Kwam ik er achter dat de interface kabel er niet in zat. :oops:
2. Dit is me van de week overkomen, een tekening maken waarbij je de buitenste lijneneen offset naar buiten geeft. De machine laten homen. En starten maar, na 3 minuten :evil: hoe kan dat? de machine activeert de eindschakelaars. Idd de offset moet aan de binnenkant. :oops: Ik weet het je kan dat op diverse manieren oplossen, weer en leermoment.

gr Create
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door Swets »

hmmm... een freesje van 1,5 mm gekocht voor 6 euro ofzo...
(gekocht bij krafta) echt binnen 5 tellen te breken...

ik had in artcam in mijn toolpad bij de snelheden van de freesjes gekozen voor mm/sec en daar 400 ofzo ingevuld... (dacht dat die op mm/min stond)

dus de frees ging als een speer het materiaal in ....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door boutje »

Nog uit de tijd dat ik service monteur was bij een cnc draaibankenbouwer:

Machine na een crash inorde gemaakt.
Wilde de machine even laten proef draaien.
Stond nog een programma in en dacht dat kan ik wel even uitproberen.(programma waar de eerste crash mee was gemaakt)

Bam!!! weer een crash.

Kon ik weer opnieuw beginnen. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door aanrip »

In een onnozel ogenblik :( :oops: mijn zware conventionele TOS draaibank aanzetten :evil: met 2000 toeren en op draadsnijden met een spoed van 10 mm! Er is geen tijd meer om te reageren, :shock: de klap volgt... :!: :!: :!: de klauwplaat bijt zich vast in het tegemoetkomende ijzer en de breekpennen doen waarvoor ze zijn, de stoppen in de hoofdkast vliegen door. :idea: :arrow: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: En omdat het de machine van de baas was ben ik de hele volgende nacht bezig geweest thuis op mijn eigen bank de nieuwe trapezium moeren te maken voor het puin van de sledes en de slotkast. :cry:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door Arie Kabaalstra »

gebeurt me ééns in de zoveel maanden.. op de CNC Freesbank een Tool selecteren ZONDER M6.. oftewel.. de offsets van de nieuwe tool worden geladen, maar het tool wordt niet gewisseld.. als je mazzel hebt, en je roept een langer gereedschap op dan is er niet veel aan de hand.. als je een kortere tool selecteert.. (*)BANG(*)...

Helaas zijn niet alle crashes te voorkomen.. de Fagor besturingen van de draaibanken zijn helaas niet zonder BUGS.. als je in een Cyclus met 2 tools werkt voor vóór en nasnijden, dan loopt de machine na voltooing terug naar het startpunt met de offsets van het eerste tool.. als het tweede tool een grotere uitsteek heeft, dan zou ie zomaar kunnen crashen...

Als je echter een Cyclus opneemt in een "Part-program" een reeks cycli ( eventueel aan te vullen met ISO commando's, dan stopt de machine gewoon op veiligheidsafstand met de offsets van het HUIDIGE gereedschap..

Doorgaans werk ik met Partprograms, omdat ik die meestal begin met T1 ( of welke ik denk te moeten gebruiken ) gevolgd door M8 ( koeling aan) en aan het einde M9 ( koeling uit) ..ik heb één partprogram waar die koelcommando's standaard instaan, ik zet de uit te voeren cyclus er gewoon tussen, zo kan ik de machine onbemand laten werken..

met een "zo uit de losse pols" geprogrammeerde cyclus zou ie net zo moeten werken, maar dat doet ie dus niet.. en daar kom je dus achter als je "even" een klusje doet.. klaar met draaien.. KLABAM!.. ok weten we dat ook weer... :evil: :?
ton van der sluijs
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2007 13:07
Locatie: Haarlem

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door ton van der sluijs »

Ik heb bij dezelfde werkgever als Aanrip een stuk 250rond uit een draaibanke laten klappen.. resultaat: een drieklauw van 315mm rond van gietijzer door en door gebroken aan een zijde. :( Was niet meer bruikbaar

Groetjes Ton
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door aramon »

Niet mijn domste fout ooit, maar die van mij baas...
Een aantal jaren geleden was een collega een groot werkstuk aan het draaien wat nogal lang duurde. De baas zou wel eens laten zien hoe je dat aan moest pakken. Achteloos werd de collega opzij gedrukt en het werk werd hervat met de nodige mm's voor de beitel, collegaatje roepen ja maar... ja maar... Na enkele cm's draaien en een triomfantelijke blik op het gelaat van de baas vroeg hij tenslotte, "ja maar wat"? "Ik was bezig met de laatste snede, nu is het te klein geworden".
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door create »

Aramon,

ik heb idd kostelijk gelachen om het verhaal, :D :lol:

gr Create
ton van der sluijs
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mei 2007 13:07
Locatie: Haarlem

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door ton van der sluijs »

Hoi Aramon.. werkte jouw collega bij Fokker vroeger? Ik ken ook zo'n verhaal grijnsss

groetjes Ton
peterdegrote
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2007 18:04
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door peterdegrote »

ik zou even de x as bijstellen in de offset van de draaibank op de binnen draaibeitel, dus hewoon gedaan, en ik laat de cycles lopen.
eerst vlakken en langs draaien, tool wissel en boren ging ook goed.
toen de tool wissel naar de binnendraai beitel, bleek ik te hebben gekeken naar de x as en en heb ik de z as bijgesteld, oftwel mijn "werkstuk nulpunt" lag ongeveer 12 cm naar achter..
wisselen, ijlgang, boem!
vette crash
turrent, beitelhouder, beitel, en werkstuk kapot.

balen.
3 X links is met een omweg ook rechts!
Kefding

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door Kefding »

Dit is een topic waarin ik me wel thuis kan voelen, haha.

Ik werk dus met kunststoffen, dus fouten vallen meestal wel mee. Ik heb wel eens met een ijlgang een tweesnijder van 30 door een blok nylon gejaagd. Leuk geluidje, wel. Verder natuurlijk domme dingen zoals vergeten de waarden in de gereedschapstabel op nul te zetten, terwijl deze op -80 stonden ofzo. Arme klem ...

Maar de domste fout ooit is dat ik de sleutel op de klem had laten zitten, dus die stak recht omhoog. De tafel ragt naar links, de sleutel knalt recht op de 3D-taster die links in de wisselaar zat. Die werd dus hardhandig uit z'n houder geslagen, KLUNK, daar lag hij in de bak tussen de spanen. Leuk, al die nieuwsgierige gezichten. Maar gelukkig deed hij het nog prima ...

Tot zover ... :oops:
bertus.nl
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2007 21:18
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door bertus.nl »

Een hele moeilijke curve maken op een astap
bleek het de slijtage te zijn.
dus een spliternieuw versleten onderdeel gemaakt :roll:

vr gr bertus.nl
peterdegrote
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2007 18:04
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

Re: Wat is jouw domste fout ooit?

Bericht door peterdegrote »

bertus.nl schreef:Een hele moeilijke curve maken op een astap
bleek het de slijtage te zijn.
dus een spliternieuw versleten onderdeel gemaakt :roll:

vr gr bertus.nl
haha, ja dit ken ik ook.. en van te voren tegen anderen zeggen dat het sltijage is, maar als je eenkeer bezig bent er niet meer overnadenken, en de slijtage meenemen in het nieuwe product, gebeurd bij ons op de zaak wel vaker.
altijd zonde
3 X links is met een omweg ook rechts!
Plaats reactie