Water-zandstralen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Water-zandstralen

Bericht door DaBit »

Ik ben momenteel bezig met groot schilder-onderhoud, en eigenlijk heb ik dat een paar jaar te lang uitgesteld. Omdat iets wel doen en iets anders niet er ook niet uitziet maar besloten om alles te doen. Je kent het wel.

Dan loop ik dus ook continu tegen dit soort toverballen aan:

Afbeelding

Blauwe verf, bruine verf, groene verf, witte lak, thermisch verzinkt staal. Grrr.
In dit gevalletje mag de vastzittende lak lekker blijven maar moeten eerst de loszittende lagen grondig verwijderd worden, in andere gevalletjes zoals de lijst rondom die deur moest de verf er helemaal vanaf en het thermisch verzinkte staal aangestraald worden om primer de kans te geven om te hechten (die zinkzouten zijn toch rottig).

Uiteindelijk zit er bij dit soort klusjes, maar ook bij ranzige motoronderdelen etc. altijd een stap 'hogedrukreiniger' tussen. Ideaal voor ontdrekken, die dingen. Stralen is ook al zo'n handig iets als het kan (ik heb maar een simpel compressortje en straalpistooltje, niet eens een straalkast). Maar zo'n lijst van een garagedeur word wel een bende hoor.

Nouja, dus toen ik bezig was met moe worden van schoonmaakwerk vroeg ik me af of ik niet wat straalmiddel in de waterstraal van de hogedrukreiniger zou kunnen mengen. Twee vliegen in 1 klap.

Nu blijkt dat al te bestaan.

Iemand ervaring met dat soort dingen? De moeite waard, of toch maar beter met lucht?
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door diode »

Ik heb niet ervaring met dat ding van Karcher, wel met een wat professioneler geval. Dat werkt prima.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door janplastiek »

ik straalde mijn oude autootjes met een droog zandstraalapparaat, eentje met een rubberen dop voorop, dan is het stralen toch wel een pak netter te doen zonder de hele oprit te moeten opruimen, iets zoals:

http://www.tweedehands.nl/bouw/gereedsc ... 63617.html

maar dan met een echte rubber huls geen plastic huls, die stralen direct los er door :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door Lameris »

Ik heb wel ervaring met "het ding van Karcher" en dat gaat ook erg goed. Je moet er wel zorgen voor droog straalgoed . De toevoer van straalgoed moet continue zijn en daar heb je een hulpje voor nodig die voortdurend zorgt dat de aanzuigbuis toevoer krijgt.
Het wordt sowieso een bende want het straalgoed vliegt alle kanten op ( evenals het water ). Trek een overall aan en zet een bril op.
Als straalgoed kun je korund gebruiken maar gewone roest gaat evengoed weg met scherp zand. ( is veel goedkoper)
Na het stralen direct goed droogmaken en in de primer zetten want het blanke materiaal begint direct te roesten.
Veel succes gewenst!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Water-zandstralen

Bericht door DaBit »

Was dat dan zo'n 5000-bar-87kW-350kg-straalmiddel-per-uur geval? Of iets met min of meer hobbyspul-wateropbrengst (dus zeg 150 bar / 400L per uur) maar dan wat degelijker gebouwd? Moet je veel druk hebben, of juist volume?

Zowiezo staat een nieuwe hogedrukreiniger nog wel een keer op de verlanglijst. De huidige is zoals zoveel van mijn spullen modellletje 'Ik heb hier nog iets van merk habbiebabbie in de weg staan. Hij doet het niet helemaal lekker maar als jij denkt dat je er wat mee kunt, nou, veel plezier ermee'.
Horizontaal leggen en een blok beton van 20kg er bovenop omdat er anders enkel hele rare geluidjes uitkomen gaat toch alweer 7 jaar goed :lol:. Maar vooral de wateropbrengst valt tegen en efficient schoonmaken is vaak een kwestie van vooral veel water, dus misschien is een fatsoenlijke hogedrukreiniger met hoge wateropbrengst en regelbare druk wel een leuk vaderdagkado waarvan andere mensen ook nog snappen wat voor iets het is.

Als dat 'natstralen' met een consumenten-hogedrukreiniger zou werken dan zou dat wel een hele leuke kers op de taart wezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n droogijsstraler zou ideaal zijn. Helaas zijn die van Frederik10en al verkocht.

Weet niet of je die makkelijk kunt huren ( en of dat betaalbaar is )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Water-zandstralen

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:ik straalde mijn oude autootjes met een droog zandstraalapparaat, eentje met een rubberen dop voorop, dan is het stralen toch wel een pak netter te doen zonder de hele oprit te moeten opruimen, iets zoals:
Ongeveer zoiets heb ik ook, zo'n simpel Chinees ding van een paar euro met onderbeker. Ooit gekocht en afgeschreven op een enkel klusje (aluminium stralen direct voor lijmen).
En soms gebruikte ik inderdaad een halve tennisbal + ducttape ter beperking van rotzooi, maar dan is de afstand tussen spuitmond en werk eigenlijk te klein en je ziet niet wat je doet.

Lameris schreef:Ik heb wel ervaring met "het ding van Karcher" en dat gaat ook erg goed. Je moet er wel zorgen voor droog straalgoed . De toevoer van straalgoed moet continue zijn en daar heb je een hulpje voor nodig die voortdurend zorgt dat de aanzuigbuis toevoer krijgt.
Het wordt sowieso een bende want het straalgoed vliegt alle kanten op ( evenals het water ). Trek een overall aan en zet een bril op.
Tot nu toe hoor ik niks vreemds; da's met perslucht allemaal niet veel anders :mrgreen:
Nou ben ik wel zo'n boefje dat gewoon met scherp zand straalt voor die paar keer per jaar, wat nogal stofwolken oplevert en ook niet best is voor je gezondheid als je het vaak doet.
Dat water/modderballet hou je makkelijk tegen met een lap landbouwplastic.
Zo'n droogijsstraler zou ideaal zijn. Helaas zijn die van Frederik10en al verkocht.
Weet niet of je die makkelijk kunt huren ( en of dat betaalbaar is )
Ja, alleen jammer dat je niet ergens een bak droogijs neer kunt zetten en een half jaar later kunt gebruiken als je 't nodig hebt. Verder heeft mijn compressor absoluut de luchtopbrengst niet die nodig is voor dat soort apparatuur.
Dan is stralen met bakpoeder/natriumbicarbonaat nog een leukere hobby-oplossing.

Ik vond dat natstralen juist zo leuk omdat die hogedrukreiniger toch al vaak in het proces zit. Nu is het toevallig wat huis-spul en de klus was langdurig en saai genoeg om er eens over na te denken, maar een andere keer is het weer een motorfietsvelgje/carterdeel/subframe of een of ander roestig stuk ijzer waarbij de reinigingskracht van de hogedrukreiniger en stralen combineren me wel wat lijkt.
Buiten dat levert mijn compressor (1,5kW tweecylindertje) veel te weinig lucht voor serieus stralen, en ook als ik de tweede erbij schakel (zelfde modelletje 1,5kW tweecylinder maar dan 25 jaar ouder) is het nog niet om over naar huis te schrijven. Op een gegeven moment trekken de filters/vochtafscheiders het ook niet meer als dat spul continu moet draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door assink »

Mocht je op zoek gaan naar een goede hogedrukreiniger voor huis tuin gebruik, kijk dan naar een kränzle.
Ander profi apparaten zijn groot en gebruiken krachtstroom. Hier staat zo'n log DIBO apparaat(we hadden vroeger mestvarkens op de boerderij :lol: )
Stoomreiniger maakt ook korte metten met loszittende laklagen overigens!(ook met goede laklagen als je d'r maar kort genoeg op zit :roll: )
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door hainjedaf »

Ik heb nog wel een 'gewoon huis-tuin-keuken'-model karger staan die je zou kunnen lenen DaBit.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Water-zandstralen

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef:Ik heb nog wel een 'gewoon huis-tuin-keuken'-model karger staan die je zou kunnen lenen DaBit.
Oh, ik heb zelf ook een werkende hogedrukreiniger hoor. Dat ding heeft z'n beste tijd echt wel gehad, maar wil al jarenlang maar niet overlijden. :lol:
assink schreef:Mocht je op zoek gaan naar een goede hogedrukreiniger voor huis tuin gebruik, kijk dan naar een kränzle.
Of ik zit naar de verkeerde modelletjes te kijken, of de prijs is ruwweg 2-3x die van een kwa specs vergelijkbare Nilfisk of Karcher. Als je dagelijks met zo'n ding staat te werken dan zal het z'n geld zeker waard zijn, maar of het voor mijn huis-tuin-en-keukengebruik de meerprijs waard is? Ik denk het niet; apparaat komt 1-2x per maand de deur uit. Maar zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van, dus ik kan het mishebben.

Ik denk dat als ik een verzoek tot vaderdagkado indien bij de rondborstige directie dat ik met zoiets of zoiets m'n geluk al aardig aan het beproeven ben. Is wel aluminium en kunststof versus RVS en messing, maar die extra levensduur verdien ik volgens mij niet terug. Of mis ik iets?

Voor beiden is zo'n zandstraaldingus te koop, al ziet zoiets er eigenlijk uit als niks meer dan simpele venturi met aanzuigslang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door assink »

Kijk vooral naar de materiaal van het pomphuis.. Bij die goedkope dingen is het vaak plastic, de betere hebben een aluminium exemplaar. Stihl schijnt ook goede hogedrukreinigers te maken trouwens.
Kränzle is meer een machine voor de verhuur aan particulieren bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Water-zandstralen

Bericht door DaBit »

Dat Stihl spul ziet er inderdaad ook goed uit. Toch meer water per uur dan de oneerbiedig gezegd 'bouwmarkt-dingen', en schoonmaken doe je nog steeds bij voorkeur met veel water als je 't mij vraagt. Maar eens bedenken of het me grofweg 600 euro waard is; voordeel van goed gereedschap blijft toch wel dat je het maar 1x hoeft te kopen, maar het nadeel blijft dat je elke euro ook maar 1x uit kunt geven. Of gewoon eens naar 2e hands kwaliteitsspul kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pattux
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:10

Re: Water-zandstralen

Bericht door pattux »

Aan een voegbedrijf vragen. Die doen die deur waarschijnlijk voor paar tientjes. Je hebt bij voegers tegenwoordig ook de keus uit stralen (conventioneel) of water-zandstralen.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Water-zandstralen

Bericht door johan jorez »

http://www.vandamme.eu/product/hogedruk ... pakketten/

dit is een hogedrukreiniger al dat karcher spul is gewoon troep ( vroeger was karcher een top merk , nu action spul dat na een jaar rijp is voor de recuperatie straat )
de Kränzle heeft een koperen pomphuis ( en geen composiet zoals karcher ) en een zware inductie motor
kost wat maar dan heb je wat
ik heb de mijne al ongeveer 8 jaar zonder problemen , in de zomer periode word hij soms dagen na elkaar gebruikt om een betonnen afsluiting af te spuiten voor het verven
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Plaats reactie