TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door mark3 »

Dikker materiaal kun je voorverwarmen met een brander, scheelt erg veel als er al veel temperatuur in zit.

Grootste probleem met een te "klein" lasapparaat is de temperatuur van de toorts als er geen vloeistofkoeling op zit. De toortsen zijn dan wel gasgekoeld, maar voor alu is dit eigenlijk ongeschikt. Na langdurig en dikker laswerk kan de toorts te warm worden om vast te houden. Meer gas door de toorts laten stromen is niet de oplossing, kost meer en je hebt kans dat de snellere gasstroom het smeltbad wegblaast.

Zelf gebruik ik een vloeistofgekoelde fronius magicwave 2200 voor het tig lassen en een fronius tps 2700 voor het mig lassen. Bevallen beide erg goed en zijn ook wel 2e hands te verkrijgen.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

Als ik zo wat machines bekijk kom ik er al snel achter dat je naar 400V gaat boven de 200A...
Die waterkoeling heeft alleen effect op de duur van het lassen en niet op de max plaatdikte?
Kan je met 200A wel 10mm staal lassen?

Het gaat een erg dure instapper worden vrees ik, en das niet de bedoeling. Voor die 2x per maand dat ik wat moet lassen (misschien meer als het goed bevalt) ga ik het proberen met een 200A. Lukt het niet dan besteed ik het uit.
De kosten van zo'n uitgebreide machine zijn dan hoger dan dat ik het een kennis laat lassen.
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door assink »

Met elektrode kun je zonder problemen 10mm staal lassen.
Met TIG heb ik geen idee.. Bak hier voornamelijk met een mig/mag van 200 ampere en een 160A inverter elektrode/tig machine. Heb alleen de tig toorts nog nooit gebruikt :lol:
Vooral bij TIG geldt dat het materiaal uiterst schoon moet zijn, en aangezien ik veel "schroot" gebruik is het voor mij niet het meest geschikte proces.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

Met een elektrode alu lassen is niet mogelijk denk ik?
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door mark3 »

Als je eens alu tig lassen wilt proberen, kom even langs. Wel even whatsappen of ik er ben, telefoon optijd oppakken is niet mijn sterkste kant aangezien het geluid altijd uitstaat :roll:

Grt Mark
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door spinningwheels »

Wat is duur als een instapper,
1000 euro voor een Chinees is duur, de helft van de waarde ben je kwijt als je de winkel uitstapt.
Koop je voor die centen een leuk gebruikt merk ding, dan heb je iets wat waarde vast houd.
Bevalt het dan na een haf jaar of een jaar toch niet dan lassen, dan doe je zo.n ding ook weer vlot voor een nette prijs van de hand.
Ik vind Chinees prima, op het bord of in het bed, maar doe mij voor in de werkplaats maar een dikke Duitser.
In theorie kan ik praktisch alles
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

@ Mark: Dat aanbod sla ik niet af. Word tijd dat ik eens wat terug kan doen!

@ Spinning wheels: "Ik vind Chinees prima, op het bord of in het bed, maar doe mij voor in de werkplaats maar een dikke Duitser." HAHAHA. Die moet ik onthouden :lol:
leovz
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mei 2011 09:39
Locatie: Vorden
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door leovz »

Hallo iedereen,

Geef eens een update over gebruiks ervaring. Ik sta in dubio over de digtal uitvoering of niet?

groeten,

Leo.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

Hi,

Ik heb toen een Tig AC/DC machine gekocht bij heelgoedgereedschap.nl (geen aandelen daar)
Het type is even uit mn hoofd de Tig 200P ac/dc van Jasic. Fijne machine! Wegens drukte nog niet heel erg veel gelast maar het gaat steeds beter. Er zitten veel instellingen op waar je uiteindelijk niet meer aan komt als ze goed staan, maar het is goed om ze erop te hebben :lol:
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Damic »

Tja wat is analoog tegenwoordig nog het nadeel van de drukknoppen variant is dat je meestal door de settings moet gaan terwijl bij de draaiknoppen de desbetreffende setting direct kunt aanpassen.

Zelf heb ik een 180p dc van hier http://lcdvision-schweisstechnik.de/Dig ... G-MMA-230V maar dan 50% goedkoper via een veiling op ebay. Ik heb wel spijt dat het geen ac/dc is maar die was dan ook 50% duurder dan de dc versie :roll:

In principe komt het allemaal van dezelfde Chinees alleen een ander kleurke en tekst erop.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

Jasic is Russisch... Nou weet ik alleen niet of ik liever een machine heb waar iemand aan gewerkt heeft die in de pauze Wodka gedronken heeft, of een machine waar misschien wat bami in zit... :lol:
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door assink »

Dream on.. Jasic is net zo chinees als al die andere budget lasapparaten.
http://www.jasictech.com/category.aspx?NodeID=169

Als je maar genoeg besteld zijn er ook in een keer flupke85 lasapparaten te koop. :roll:
Leeuwinga
Berichten: 2980
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Leeuwinga »

Dit is een goed adres; deze mensen hebben de expertise en hebben 1e klas las apparatuur
en bijbehorende gassen.
http://www.smedingbv.nl/index/overzicht ... N-TIG.html
Er is ook vaak goede, gebruikte (inruil) apparaten beschikbaar
Cees
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

assink schreef:Dream on.. Jasic is net zo chinees als al die andere budget lasapparaten.
Inderdaad! Ik heb toen eens snel gekeken naar spareparts en kwam steeds op Russische sites uit.
Zelfs de doos en de boekjes waren Russisch... Daarom dacht ik dat dus. :P
Plaats reactie