TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

Het moest er eens van komen. Binnenkort hoop ik 30 te worden en m'n ouders willen me iets degelijks geven in de vorm van gereedschap. Een TIG lasapparaat lijkt me handig aangezien je hier alu, staal, rvs enz mee kan lassen. (Of ik dat kan is een tweede ;-) )
Nou wil ik in eerste instantie gaan voor een simpel instap model en niet meteen voor de hoofdprijs.

HBM heeft er een op marktplaats staan (nu niet op voorraad):
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ichSnippet

Weldingshop heeft er ook 2:
https://www.weldingshop.nl/index.php?it ... 50&lang=nl
https://www.weldingshop.nl/index.php?it ... 61&lang=nl

Er zijn vast nog andere vergelijkbare apparaten...
Als iemand van jullie de keuze zou moeten maken... Welke zou het dan worden en waarom?
(Een goede 2e hands is natuurlijk beter dan deze Chinezen)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13487
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou heb ik professioneel gewerkt met zo'n chineesje, en ik moet zeggen dat ik "blij verrast" was door de capaciteiten van het apparaatje.. 't bedrijf waar ik toen werkte had net een brand gehad.. en dan moet je wat..

een HF ontsteking is wel zo lekker. en kijk ook naar de mogelijkheid om er een Voetpedaal op aan te sluiten.. da's helemaal een genot
japrilian
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013 10:08

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door japrilian »

Goedenmiddag

ik heb een FREETECH AluPulse DIGI-PRO digitaal en ben zeer tevreden

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... ode=2651AE

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Een goede kost geld.....dus beter even door sparen dan..................

en vergeet niet er zijn ook naast het lasapparaat wat spullen nodig
fles argon .....lasdraad
lekkere soepele handschoenen
Een laskap
ect
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door rkr »

zelf heb ik die WSE200P van weldingshop

zeer mooie machine, al 3 jaar lang in bezit, nog geen problemen mee gehad

nu verwacht ik dat die machine van hbm inwendig hetzelfde is, met een iets andere frontplaat ( en nog een paar andere merknamen waaronder deze verkocht worden )

qua prijs ongeveer hetzelfde aangezien je bij weldingshop de elektrode tang er als optie bij kunt kopen

persoonlijk zou ik weer naar weldingshop toe gaan, is een zeer aardige behulpzame man, en niet zomaar een dozenschuiver
japrilian
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013 10:08

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door japrilian »

En vegeet zeker niet .....iemand die je verteld ...hoe het moet,,,,,,,,, :lol:
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door mostudio »

Voor die prijs ....
Rond de 600 koop liever een twede hands merk.
Ik heb goede ervaringen met telwin deze is een van de goedkopere merk en een iets betere is kempie.
Als je ac wil lassen aluminium dus dan moet je er een hebben waar je de parameters goed kan instellen dan kom je snel thuis van een Chinezen kloon.
Voor dc gaat het wel een Chinees maar je moet hoe dan ook een andere las thorts er bij kopen bij een Chinees omdat die lekt aan alle kanten en dat wil je niet de argon wil je om je lasbed hebben en niet rond je hand.
Het leren lassen gaat veel makkelijker met een merk lasapparaat.
Ik las veel op mij werk en hebben goede las apparaten. Zelf heb ik een Chinees dc tig maar eerlijk gezegt een goede vakman kan met alles overweg maar het last kut het lasbed veranderd zodra hij op temperatuur komt dus zit ik met me tig punt van 0.5 mm tot 3 mm hoogte te spelen tijdens het lassen dit is voor een beginner drama. Die kunnen niet op drie dingen te gelijk letten en beoordelen wat het lasbeeld is en wat te doen.
Hoogte veranderen ,toevoeg matriaal toevoegen,sneller lopen, langzaam lopen, stroom regelen.

Dus een hoop dingen waar je tegelijk rekening mee moet houden.

Vergeet niet dat er nog een fles argon er bij komt een van 20 liter las je zo weg. En een reduceer manometer set.
Toevoeg matriaal als het zelfde als het basis matriaal.
Tig handschoenen en een goede lashelm niet een van hbm dat is leuk als je met elektrode of co2 wil lassen maar voor tig niet.
Voor een laskap ben je rond de 300 euro kwijt.
Als je eens wat meer wil weten vraag een info hiteck den haag dat is een zaak die gassen verkoopt en alle las benodigdheden
Gewoon info vragen de jongens helpen graag. Daar krijg je non nonsens info kijk dan wat je voor je zelf wil. En kunt.
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door jacksat »

Neem hier ook eens een kijkje

https://www.heelgoedgereedschap.nl/last ... 200p-ac-dc

Of compleet met gasfles en reduceerventiel

https://www.heelgoedgereedschap.nl/last ... et-gasfles

een lashelm hoeft geen 300€ te kosten om een goede te hebben.
https://www.heelgoedgereedschap.nl/last ... kleur-goud

Maar zoals hier al eerder vermeld is kom je toch al vlug een ferm stuk boven de duizend euro uit eer je alles hebt
dat je denkt nodig te hebben.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door skillalot »

Zon laskap koop je voor 30 euro op aliexpress, heb er daar ook een gekocht met mooi groot vizier.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Damic »

Die goedkope las kappen gaan heel snel kapot (toch de automatische)
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door Flupke85 »

Het wordt een Jasic t200p acdc. Ook ivm de garantie, merknaam en instelmogelijkheden.
Er werd geroepen dat een kap zo duur is... Is die vlam feller dat daar een andere kap voor nodig is? Ik heb een automatische kap liggen.
De argon fles met ventiel krijg ik hier in de buurt vrij aantrekkelijk bij een lasbedrijf incl omruil mogelijkheid. 1000 euro was het budget en komt mooi uit.

Bedankt allen.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door mark3 »

flupke , als je een vraag stelt mensen ook de kans geven om te reageren en niet na 191 minuten al de beslissing nemen. Op deze manier heeft niemand de tijd om onnozele, onzinnige antwoorden te geven :mrgreen: .
Als de laskap donker wordt is ie goed.
grrt Mark
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door mostudio »

Bij de laskap gaat het er om dat hij goed en snel schakeld ook met weinig uv licht en dat is juist het probleem omdat je met je handen snel veel uv licht blokt.
Het maakt mij niet uit hoor wat jij kiest het zijn mijn ogen niet.
Het uv licht van tig zit veel meer ir straling in.
Ik gebruik alleen een speed glas van 3m omdat dit een kap is die gewoon goed is en met batterijen werkt omdat hij dan goed schakeld.
Deze kap hou ik zuiver alleen voor tig zodat er geen spetters op het verzier komt.
En mijn gezichtsveld vertroebeld.
Als je weet wat lasogen zijn dan praat je wel anders.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door mostudio »

Even snel gekeken

Telwin AC/DC tig op 220 volt
€ 1.200,00
http://link.marktplaats.nl/m946411331

Bijna nieuw deze kost nieuw rond de 2300 euro
Zie het verschil tussen de jouwe en deze.
Even voor de duidelijkheid kijk eens naar de inschakel duur.
Dit is een versie die 170 amp levert maar dit zijn echte amps niet Chinees amps.
Dit kan je verglijken met een auto versterker van bv een chinees en een van een bekend merk de Chinees zegt 1000 watt en die van een echt merk zegt 100 watt die van het echte merkt speeld veel harder en zuiverder.
Het is vraag en aanbod wil de klant 3000watt de chinees pakt een pen en schrijft het er op terwijl het echte merk hard gaat lachen en alleen de waarheid zegt.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: TIG AC/DC kopen. Maar welke?

Bericht door janplastiek »

mostudio schreef:Ik gebruik alleen een speed glas van 3m omdat dit een kap is die gewoon goed is en met batterijen werkt omdat hij dan goed schakelt.Als je weet wat lasogen zijn dan praat je wel anders.
volledig mee eens, een laskap is daarom nog geen tig laskap, vroeger had ik een Jackson kap, nadat ik een 3M mocht proberen, gebruik ik nu enkel een 3M Speedglas 9000 of 9100 model, tint instelbaar van 9 tot 13, ik weet wat lasogen zijn 8) :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie