Bootable USB maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bootable USB maken

Bericht door skillalot »

Ik had altijd een bootable CD met bartPE er op, een uitgeklede versie van windows die vanaf CD op kon starten, met een paar hulpprogramma's zoals bijvoorbeeld drive image XML.
Hiermee kon ik dan een uitgeklede windows versie vanaf cd starten, en met drive image XML een image maken of terugzetten op een andere schijf, of USB schijf.

Nu heb ik een 64GB USB stick gekocht, en dacht ik daar hetzelfde mee te maken, maar ik krijg het niet voor elkaar om die opstartbaar te maken.
De bartPE iso die ik heb gemaakt is gewoon bootable, als ik die in alcohol 120% laad als cd, dan start hij gewoon op binnen windows met autoplay.
Ik heb met diskpart de USB partitie als actief gemarkeerd.
Ik heb het geprobeerd met formatteren naar NTFS, dit gaat niet. Is het uberhaubt mogelijk met ntfs filesystem op een USB stick te booten? En is er nog een bepaalde maximale grootte, dat het daarom misschien niet lukt?
Ik heb het ook geprobeerd met fat32 en fat filesystem, hiermee krijg ik het ook niet voor elkaar.

Ik zal misschien wel iets verkeerd doen. Is er iemand die me kan vertellen hoe ik een USB stick bootable kan maken?
Ik heb al een hoop gevonden op google, maar op de een of andere manier wil het niet lukken.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door johan jorez »

Ik heb het voor elkaar gekregen met iso2usb
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door skillalot »

En hoe geformatteerd? Hoe grote usb stick?
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door johan jorez »

http://www.isotousb.com/
lees de tekst eens door
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door skillalot »

Dit zijn mijn instellingen
Afbeelding

En dit is wat ik dan krijg
Afbeelding

onder NTFS kan hij hem wel formatteren en de image erop kopieren, maar krijg hem maar niet bootable.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door Breaker »

FAT32 is niet de beste keuze voor een 64GB stick, alhoewel het formatteren wel moet lukken tot 2TB zal Windows uiteindelijk maar maximaal 32GB herkennen. NTFS is dus beter om de 64GB te kunnen gebruiken. ExFAT kan ook gebruikt worden, standaard vanaf Windows 7.

Je kan de partitie handmatig actief maken vanuit verschillende besturingssystemen (dit lijkt me een goede link):
http://nl.wikihow.com/Een-USB-stick-bootable-maken
Maar je geeft aan dat je dit al gedaan hebt...

Herkent de BIOS de nieuwe USB stick goed en staat deze hoog in de boot order?

Wat ook wel eens wil helpen is eerst de USB blank maken (het begin volledig overschijven met nullen) met een wipe tool zodat echt alle partitie info weg is. Ik doe dat meestal onder unix met dd maar er zullen ook vast windows tools zijn. Laat de tool een minuutje draaien dan is het begin van de stick wel schoon (daar staat de partitie informatie e.d.)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door johan jorez »

normaal doet dit progje het allemaal zelf , deze middag nog een stick gemaakt van 4 gig met Windows 7 starter om dit te installeren op een netbook
probeer het eens met een kleinere stick ( indien bij de hand )
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: Bootable USB maken

Bericht door eigen_gebruik »

skillalot schreef: ...
Indien het nog niet gelukt is, probeer anders eens Rufus : https://rufus.akeo.ie/

ISOtoUSB heeft namelijk een beperking :
This software currently only support Windows bootable disk
Met Rufus heb ikzelf met succes Linux en Windows bootable USB sticks gemaakt van een gedownloade ISO.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bootable USB maken

Bericht door Breaker »

Thx! Heb gister een NUC geïnstalleerd met Windows 7, voor mij werkte Rufus uitstekend, zowel vanaf een 16 als 64GB USB flash drive geprobeerd. Groot voordeel van rufus boven iso2usb is dat ook het partitie schema gekozen kan worden. Had bijvoorbeeld 'GPT voor UEFI' nodig: staat gewoon in het lijstje, geen probleem dus, scheelt veel handmatige stappen. 8)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie