kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door benkr »

Op de laatste CNCzone dag was er wat kunststof plaatmateriaal te graaien, dat was voornamelijk POM en een wit materiaal wat vrij hard was, volgens zeggen afkomstig van werkbladen. Nu wil ik weten wat voor materiaal dit was.
Voor een project op mijn werk wil ik zoiets gaan bestellen.
Weet iemand wat ik bedoel?
Waar kan ik dit het beste bestellen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door skillalot »

Geen idee wat je precies bedoeld, was er niet bij.
Maar ik weet dat er een wit materiaal is wat een beetje doorzichtig is, wat vaak gebruikt wordt om 3d gravures te maken die met een lamp er achter er als een foto er uit zien. Dat heet Corian, en daar worden ook werkbladen van gemaakt. Denk dat je dat bedoeld.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door Arie Kabaalstra »

't klinkt inderdaad als Corian..

Mooi spul.. perfect om lithophanes van te maken.. ik heb er een gezien bij Bert Eding.. die had een vakantiefoto van zijn zoon uitgepeld in een stukje Corian..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door benkr »

Klinkt wel bekend, dus zal wel Corian zijn dus.
Heb daar blokken van ca 600 x 150 x 60 van nodig, zeg 10 stuks.
Waar kun je zoiets het beste bestellen?
En wat kost het dan zo ongeveer?

Neem aan dat het goed te verlijmen is, dat is de reden om geen POM te nemen, dat laat zich vrij moeilijk verlijmen.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door assink »

corian zul je waarschijnlijk bij een keukenbouwer oid voor moeten zijn.
Weet niet of dat spul in die dikte leverbaar is, ben bang van niet om eerlijk te zijn.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door skillalot »

Wat wil je precies gaan maken dan? Er zijn zo veel soorten kunststof die misschien wel geschikt zijn.
Corian is ook best prijzig geloof ik, en moeilijker aan te komen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door audiomanics »

Corian is er bijna alleen maar in 12,3mm dik.. Heel af en toe kom je eens wat tegen van 25,6mm dik.
Maar in Nederland zijn kleinere stukken erg moeilijk verkrijgbaar helaas.. (ik neem het altijd mee als ik op Curaçao geweest ben.. daar wordt er veel meer mee gewerkt en is het ook een stuk betaalbaarder)
Dat spul wat ik heb zien liggen was van LG (zal dan Hi-Macs heten).. Lijkt op Corian maar freest net even iets minder mooi.
Corian is trouwens een merknaam van DuPont.
DuPont verkoopt ook Corian lijm (2-componenten) in kleur, zodat je de boel ook, vrijwel onzichtbaar, op elkaar kan plakken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door Jensorie »

benkr schreef:Klinkt wel bekend, dus zal wel Corian zijn dus.
Heb daar blokken van ca 600 x 150 x 60 van nodig, zeg 10 stuks.
Waar kun je zoiets het beste bestellen?
En wat kost het dan zo ongeveer?

Neem aan dat het goed te verlijmen is, dat is de reden om geen POM te nemen, dat laat zich vrij moeilijk verlijmen.

Probeer Vink- kunstoffen eens, volgens mij enkel zakelijk te benaderen maar in dit geval geen probleem.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door assink »

Corian is op acrylaat basis wat ik lees, misschien gewoon massief acrylaat nemen dan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Neem aan dat het goed te verlijmen is, dat is de reden om geen POM te nemen, dat laat zich vrij moeilijk verlijmen.
Als ik dit lees, denk ik. Ze weten dus echt niet waarom ze welke kunststof willen gebruiken.

Ik vind het keuze traject nogal apart. Omdat je op CNC zone dag een plaatje van dat witte spul zag liggen, denk je: dat is precies wat ik nodig heb.

Is de kleur belangrijk ?
Het moet blijkbaar verlijmd kunnen worden.
Mechanische eigenschappen ?

Corian kun je heel goed onzichtbaar meerdere lagen op elkaar lijmen. Die lijm maken ze speciaal op kleur voor dezelfde plaat als die je gebruikt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door benkr »

Inderdaad, ik weet absoluut waar ik het over heb als het over kunststoffen gaat.
De reden dat ik aan Corian dacht is het feit dat iedereen toen riep dat het zo goed freesbaar is.

Waar is het voor nodig:
Ik ben bezig een tweetal boxen (zeg maar een luxe flight-case) te bouwen (het interieur dan) wat gebruikt gaat worden in Mali. De cases zijn van de fa. Faes, type Titan. Deze cases zijn eigenlijk speciaal voor ons ontwikkeld en wij gebruiken er vele honderden van. Ze zijn flink robuust, lichtgewicht, goed geïsoleerd en voorzien van een ingebouwde airco / verwarmingsunit met warmte wisselaar zodat de case zelf 100% gesloten kan zijn. Ook zit er een afgeveerd 19" inbouwframe in. In dat frame wordt diverse apparatuur ingebouwd, hoofdzakelijk computerapparatuur, maar ook allerlei andere apparaten. We hebben serverboxen, routerboxen, etc. etc.
In Mali is het naast ontzettend warm ook vreselijk stoffig, reden om de case volledig gesloten te willen houden.
Omdat de hoeveelheid apparatuur te groot is om in 1 case in te bouwen is gekozen voor opsplitsing in 2 cases.
Een grotere case zou ook kunnen maar er waren redenen om te kiezen voor 2 cases, bovendien geldt dan nog steeds dat er kabels naar buiten moeten.
Omdat er een aantal kabels tussen de beide cases lopen en er ook kabels naar de buitenwereld lopen is er bedacht om niet zo als bij de meeste cases een geheel gesloten (en waterdicht) frontpaneel voor te maken maar om de standaard deksel te gaan gebruiken om de case af te sluiten. Maar met die deksel op zijn plaats kunnen er geen kabels naar buiten. Daarom is besloten om tussen de case en de deksel een opzetrand te maken waarin kabeldoorvoeren zitten. Die rand is dan weer voorzien van pakkingen om zowel de kabeldoorvoeren als ook de afdichting tussen case en deksel weer waterdicht en vooral stofdicht te maken.
Het bezwaar van onze mechanische man tegen POM was dat het slecht verlijmbaar is, toen dacht ik aan dat witte materiaal van de CNCzone dag, Corian dus. Zo is het dus gekomen.
Het moet niet absoluut Corian zijn maar wel iets wat goed verspaanbaar en goed verlijmbaar is en wat te koop is in stukken van zo'n 600 x 150 x 60mm, of iets wat daar in de buurt ligt.
Prijs is wel belangrijk (het zijn ook mijn belastingcenten) maar is toch niet de belangrijkste weegfactor.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door joopbos »

Het moet niet absoluut Corian zijn maar wel iets wat goed verspaanbaar en goed verlijmbaar is en wat te koop is in stukken van zo'n 600 x 150 x 60mm, of iets wat daar in de buurt ligt.
Prijs is wel belangrijk (het zijn ook mijn belastingcenten) maar is toch niet de belangrijkste weegfactor.
Ik zou dan PVC kiezen. Goed te frezen en denk ik 20% van de Corian-prijs. Je kan het ook nog lijmen.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door abs02 »

En nog stootvaster dan Corian. Als daar iets scherps tegenaan komt heb je een stukje eruit en op de hoeken al helemaal.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: kunststof plaatmateriaal op CNCZone dag

Bericht door benkr »

Okee, dan ga ik voor PVC. Is er dan verder nog iets waar ik op moet letten of is de kreet PVC al voldoende?
Plaats reactie