Advies Alu zagen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Advies Alu zagen

Bericht door willy wonka »

Hoi

Ik zou graag een afkortzaag voor alu willen kopen.
Heb eentje van Einhell staan, maar dat is toch meer budget spul. Voornamelijk gebruikt om hout te zagen. En draaien "veel" toeren. Nu heb ik begrepen dat er voor alu een lager toerental nodig is.
Iemand advies m.b.t. een zaag voor alu?
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door cncjohn »

Het belangrijkste is dat je een zaagblad neemt met een negatieve tandhoek beetje koelemulsie erbij om het plakken tegen te gaan
Ik zaag zo platen tot 100 dik zonder probleem
Soort alu is natuurlijk ook nog wel van belang zoals ook met frezen
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door rkr »

heb je een metaallintzaag overwogen? instelbare snelheid, redelijk stil, en met een combinatie lint zaagt hij net zo makkelijk staal als aluminium
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Advies Alu zagen

Bericht door willy wonka »

Lintzaag kan uiteraard ook, maar het ruimte gebrek is een probleem. Die kan ik niet even snel opbergen :)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door Sven »

HBM heeft een klein lintzaagje dat ook nog een handvat om te tillen heeft.

Heeft rubber op de loopwielen en kan daarom geen snijolie aan, dus altijd droog zagen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door Breaker »

Er was pas een soortgelijke discussie, maar ik denk dat die in de 'te koop' sectie gevoerd is want kan 'm niet terugvinden. Als ik het naar eigen interpretatie samenvat is zo'n afkortzaag met slijpschijf niet heel precies en erg luidruchtig, een lintzaag is niet altijd even precies, zeker wanneer je onder een hoek wilt zagen. Best is een bewo achtige afkortzaag met zaagblad op lagere toeren, precies en relatief stil maar ook een dure optie.

Gebruik zelf liefst een kleine lintzaag, werkt voor alle metaal goed. Zaagblad is lang en kan goed koelen, plakt zelden. Ik heb geen eisen voor grote hoeveelheden of hoge snelheid.

Trouwens, wanneer je houtzagen gebruikt voor alu gaat dat ook vaak goed als je een stukje hout/mdf meezaagt, dan plakt de alu veel minder, ik maak nu ook regelmatig dankbaar gebruik van die tip met ander zaaggereedschap.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies Alu zagen

Bericht door benkr »

Inderdaad is de snijhoek van de zaag de meest belangrijke.

Mijn huisbaas heeft een echte prof. afkortzaag staan waarbij de zaag van onderen in het materiaal loopt, ding maakt veel toeren, net zo veel als mijn afkortzaag en loopt eigenlijk nooit vol terwijl mijn afkortzaag dat eigenlijk altijd doet, moet aan de zaag liggen. Kan ook wel, denk dat zijn zagen heel ruim over de honderd euro kosten, die van mij kosten 8 Euro bij van Craenenbroek, hij laat ze slijpen, ik pak regelmatig een nieuwe en smijt de gebruikte weg, en als ik veel of precies moet zagen ga ik naar die machine.
Op hert werk hebben wij een lintzaagmachine staan, dat gaat ook goed maar je moet wel heel goed opletten dat je de voeding niet te hoog zet, dan gaat de machine scheef zagen, loopt vooral bij wat dikker aluminium de zaag vol (en daarna vast) en het zaagbeeld is veel mooier bij een kleine voeding.

Wat ik hun ook gewoon zie doe is aluminium profiel en plaat zagen op de houtbewerkings zaagmachine en ook dat gaat perfect en ziet er heel goed uit. Heb zelf altijd gedacht dat dat volkomen uit den boze was maar volgens hun is er niets aan de hand.
Nu laten ze daar wel denk ik elke week hun zagen slijpen terwijl de doorsnee hobbyist dat liefst nooit doet.

Je ziet ook echt verschil tussen was zij zagen of wat je in b.v. de bouwmarkt laat zagen, bij hun is het echt strak en zijn er geen stukje van de randjes weg terwijl dat in de bouwmarkt vaak toch wel zo is, zal ook wel te maken hebben met de scherpte en kwaliteit van de zaag.

Waar ze wel rekening mee houden is het zagen van Trespa en andere identieke soorten plaatmateriaal (volkern zoals zij dat noemen), daar hebben ze of een speciale zaag voor, of ze wachten tot de zaag 'bot' is, het schijnt dat dat spul een scherpe zaag in no time onbruikbaar maakt voor andere dingen. Dat bot zijn van een zaag is bij hun b.v. aan het einde van de dag al dus daar is goed rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door zeeschuim »

sinds wanneer kan dat niet meer met een fatsoenlijke afkortzaag zoals een elu of een festtool?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Advies Alu zagen

Bericht door keesfrees »

ik heb een festo-tafelzaagje , blad D160 negatief om-en-om-daktand
perfect
is ook afkortzaag cq trekzaag
voor alle kleine profielen vind ik dat zeer handig, wel even iets voor je ogen doen, en oren ook trouwens

voordeel van een snel draaiende zaag is dat je er ook een haartje af kunt halen, bij een langzaam draaiende (heb ik ook) drukt dan het blad op zij waar bij het blad kan breken
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door zeeschuim »

een bouwzaag gaat er nog doorheen als snot
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door Sven »

benkr schreef: ik pak regelmatig een nieuwe en smijt de gebruikte weg
Komt een botte oude net zo ver als een nieuwe?
Sorry, kon het niet laten :)

Een blad voor trespa heeft een negatieve zaaghoek. Echt een feest om trespavolkern mee te zagen.
Een gewone zaaghoek hapt, een negatieve niet.

Ik zaag er ook andere plaatmaterialen mee, dat gaat dan wat minder fijn als met een normale maar het verschil bij trespa is me te groot om steeds van blad te willen wisselen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Advies Alu zagen

Bericht door Bjornski1976 »

als je profielen zaagt en koelvloeistof gebruikt denk er aan dat de vloeistof er aan de andere kant kan uit lopen. Dat kan best een zooitje geven, spreek uit ervaring. :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Advies Alu zagen

Bericht door marten optimum »

Met een trespa blad aluminium zagen wil dat ook goed? heb nog een ouwe elu staan zo'n omklap taveltje. Met trespa blad.
En trespa zagen met een gewoon blad is not done te sloopt je tanden van het blad waarna ze niet meer te slijpen zijn.
Plaats reactie