advies arduino

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

advies arduino

Bericht door hessel_swart »

Hey mensen,

Ik wil een test-opstelling gaan maken voor m'n werk , ik dacht eerst om dat helemaal analoog te doen maar ik zag dat eigenlijk alle sensors ook te krijgen zijn voor op/aan een arduino-board.

Nu ben ik zelf niet elektrisch het grootste wizz-kid maar ik denk dat het wel moet lukken :roll:

maar met welk arduino-boardje zal ik beginnen , je heb tig soorten & maten ?

Wat ik wil maken in een test-opstelling voor onze waterpompen die wij maken voor Afrika.

Hij word pneumatische aangestuurd dat hebben we al en werkt prima, maar ik wil er een REED-contact op hebben die de slagen gaat tellen, een flowmeter die de opbrengst van de pomp in kaart moet gaan brengen en een display waar je op kan aflezen hoeveel tijd/slagen/liter hij gepompt heeft.

Kan iemand mij advies geven waar mee te beginnen ?
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door clements »

wij maken sinds een tijdje gebruik van National Instruments / labview voor onze testopstellingen etc.
Het programmeren is grafisch en ook voor niet software mensen aan te leren.
Blokken code (VI's) zijn te hergebruiken voor andere testopstellingen.
Robuust spul

klein nadeeltje, de prijs :shock:
ASS-U-ME
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door assink »

Texas instruments heeft ook iets vergelijkbaars:
MSP430 launchpad.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door tweety »

Je zou eerst een tekening moeten maken met hoeveel sensors je gaat gebruiken,
welk display, hoeveel data lijnen er gebruikt gaan worden of je SPI, I2C gaat gebruiken,
wat de kostprijs max mag zijn, wat voor een energie verbruik mag het hebben, welke
spanning wordt gebruikt enz..
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door Swake »

Labview.... schoon spul.... maar zoals je zegt.... de prijs....

Keep it simpel.... Arduino is volgens mij effectief de beste oplossing hier. Kost niks, is ongelooflijk stabiel spul en verbruikt niks.

Reed contact: 1 digitale ingang
Flow meterke: 1 digitale ingang
LCD schermke, zo'n standaard model met 2 lijntjes van 16 karakters of iets in dat genre: 4 uitgangen op de arduino (of was het 5 k'weet het niet meer uit het hoofd)

Met deze eisen gaat eender welke arduino (clone) voldoen.
Wel effe nakijken of alles op dezelfde spanning werkt. 5V is wellicht de eenvoudigste keuze.

12V Solar paneeltje met 12V batterij als buffertje... kleine el-cheapo buck convertor...
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: advies arduino

Bericht door benkr »

Je hebt een paar hoofditems in de Arduinowereld, ze zijn in de basis allemaal gelijk maar vooral het aantal pinnen, en daarmee het aantal in- en uitgangen, verschilt per uitvoering.
De grootste is de ArduinoMega, dan heb je de Uno, de Mini en de Nano en nog tal van anderen maar de genoemde zijn wel de bekendste.
Op de Mega en de Uno kun je ook nog zgn. Shields steken, dat zijn uitbreidingsprintjes die je op de basisunit kunt prikken, ze zijn in veel gevallen stapelbaar, dus je kunt er meerdere op 1 basisunit prikken, zo zijn er uitbreidingen voor Ethernet, WIFI, relais, sensoren etc, etc.

De programmeeromgeving is freeware, dus gratis en je kunt op internet bijna voor elke toepassing wel een applicatie (programmatje) vinden wat al door iemand is geschreven, ook zitten er bij de programmeer omgeving al een aantal bibliotheken waarin ook al een boel dingen zijn voorgebakken.

Ja, inderdaad LabView kan ook maar kost een vermogen en doet uiteindelijk ook alleen maar wat je er in hebt geprogrammeerd. Ik moet wel opmerken dat het wel robuuster is, het is een professioneel product terwijl de Arduino is geboren in de hobbyhoek maar dat wil niet zeggen dat je met een Arduino niet iets goeds kunt maken, zeker wel.

Ik weet niet hoe complex je je testopstelling wilt maken maar dat kan zeker met de Arduino als hart.

Ben zelf niet zo'n programmeur en daarom ook geen Arduinoman maar om een voorbeeld te noemen het uitlees-systeem van mijn draaibank is gebaseerd op een Arduino Nano.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door Swake »

Dit zijn een paar voorbeelden. Honderden andere te vinden in alle kleuren en geuren:

HD44780 LCD: http://www.benl.ebay.be/itm/1602-Blue-L ... SwNSxVJP2X

Buck convertor: http://www.benl.ebay.be/itm/DC-DC-24V-1 ... xSMP8pBQRw

flow sensor: http://www.benl.ebay.be/itm/SEN-HZ43WB- ... Swk1JWhBOv
When it fits stop using the hammer.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door skillalot »

Je kunt ook wat meer industriele arduino nemen: controllino
https://www.conrad.nl/nl/arduino-plcs-o0213023.html

En als programmeeromgeving kun je ook Visuino gebruiken.
https://www.visuino.com/
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door hessel_swart »

Zo dit is een goed begin,
het verschil zit hem dus in het aantal pinnen waarop sensors e.d. op kunnen.

Idd ik had ook al die flowsensors en Reedcontact e.d. allemaal gevonden voor Arduino.

Ik zal eens even krabbelen hoe ik het wil hebben maar ik probeer het basic te houden.

1 flow sensor
1 reedcontact
1 start-stopknop
1 reset knop
1 relais waar ik een ventiel mee wil in-uitschakelen
1 display waar idd het aantal pomp-slagen/bewegingen en het aantal liters ( dan kan ik zelf het debiet berekenen etc )

ik ga ff snuffelen, als ik wat meer info heb meld ik me weer :mrgreen: !
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door Swake »

Voorbeeldjes genoeg op het web te vinden:
http://blog.circuits4you.com/2015/06/ar ... ement.html
When it fits stop using the hammer.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door tweety »

Mijn keuze zou nu zijn:
Arduino mini pro.

http://www.ebay.nl/itm/New-Pro-Micro-AT ... Sw8cNUNjmE
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: advies arduino

Bericht door michel pet »

wel ff opletten 3,3 of 5 volt verzie.
heb er een berg van liggen hier leuk speelgoed.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: advies arduino

Bericht door benkr »

Dat is geen mini maar een micro, staat in de link zelfs.
Zou zelf gaan voor de Uno of Mega, ruimte zal denk ik niet het grootste probleem zijn, maar de mogelijkheid van extra shields vind ik toch wel een pre en voldoende I/O pinnen zeker ook.
Kies voor een goede voeding van een bekend merk, niet zo'n ding van 5 Euro uit China.
De voeding is het ding wat de hele dag aan staat en wat het meest aan veroudering onderhevig is, kies dus voor een iets beter type anders heb je misschien na een paar maanden al een probleem omdat de voeding er mee opgehouden is.
Heb eventueel nog wel iets liggen van +5 en +12V, voor 6,95 Euro stuur ik hem naar je toe als je dat wilt, laat maar weten. Weet geen merk maar is Koreaans, toch wat beter dan Chinees. En de apparaten waar ik die dingen uitgesloopt heb waren nieuw en bedoeld om 24/7 in gebruik te zijn (geleverd bij een order van zo ongeveer 100.000 Euro terwijl ze hopen op een vervolgorder van ruim 4 ton) dus ze kunnen het zich niet veroorloven om binnen een paar maanden te worden geconfronteerd met allemaal kapot spul.
Plaats reactie