Bril en ogen.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
HAMMAR
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 aug 2007 14:48

Bril en ogen.

Bericht door HAMMAR »

Ik ben benieuwd naar jullie mening en/of oplossing hiervoor want ik ben vast niet de enige techneut die hier last van heeft.

Ik draag mijn leven lang een bril met normale glazen, doordat het zicht voor dichtbij steeds waziger werd ben ik geswitched naar dubbel- of varifocus. Dat werkt wel, maar lang niet altijd, want als ik draai-, frees-, en sleutelwerk doe kijk ik dus vaak door het verkeerde gedeelte van de glazen en zie alles wazig. dit is vaak als ik op ooghoogte of boven het hoofd werk. Als het kijken door het leesgedeelte om wat voor reden dan ook niet gaat, kijk ik dus vaak over mijn bril heen en moet flink dichterbij komen naar het werk. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn bij draai- en freeswerk i.v.m. spanen.

Zou een bril met iets grotere glazen en een leesgedeelte boven én onderin voor dichtbij zien en in de midden de sterkte voor verzien geen uitkomst zijn?

Alvast bedankt, Mark.
Laatst gewijzigd door HAMMAR op 11 mei 2016 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door cocodile »

Ben geen opticien, maar ik weet wat je bedoelt, ik zet m'n bril gewoon af, en zet een veiligheidsbril op, die wel volledig afsluit.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door carlo »

er zijn ook veiligheidsbrillen met leesondersteuning
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door hainjedaf »

En voor snookerspelers (Dennis Taylor o.a.) zijn er brillen met vergrootte glazen zodat je bij omhoogkijken, nog steeds glazen hebt.

Ikzelf gebruik indien nodig een overzetbril over mijn gewone bril.
Gelukkig ben ik met 43 nog niet aan de varifocus....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb gelukkig dit probleem nog niet.. maar ik had een collega die een bril met leesgedeelte had.. en da's niet handig als de console van je CNC bank te hoog gemonteerd is.. hij stond altijd met zijn hoofd achterover te programmeren omdat ie 't anders niet kon zien..

als ik een "optische beeldversterker" nodig heb, dan is dat in mijn geval een oogloupe.. maar dat gaat alleen op korte afstand.. soms echter.. zit ik wel met een oogloupe achter mijn draaibankje.. zeker als je asjes naar 0.27 mm moet afdraaien.. (met de hand op een leunspaantje)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door assink »

Ik heb wel eens een veiligheidsbril gehaald voor m'n pa met leesgedeelte.
Zijn in diverse sterktes te krijgen.
Leesgedeelte zit wel alleen onderin.
Als je zoekt om veiligheidsbrillen op sterkte kom ik al het een en ander tegen.
Zou vanavond voor je kunnen kijken wat voor een merk dat brilletje heeft.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door ruudpg »

Voor normaal zien heb ik gelukkig nog geen bril nodig, maar vorig jaar ontdekte ik dat met lezen en priegelwerk mijn armen toch wel erg kort waren :lol: dus naar de opticien en gegaan en daar adviseerden ze een beeldschermbril.... wat een ramp was dat zeg, dat is ook een soort varifocus maar met telkens achter elkaar van je bureau naar het scherm kijken werd ik er gewoon zeeziek van, ik heb nu een bril met van die halve maantjes als leesgedeelte er in
en voor achter de draaibank en ander priegelwerk gebruik ik een leesbril, dan is op dat moment veraf zien maar wat wazig, daar zit ik niet mee, ik wil goed kunnen zien waar ik mee bezig ben.
Gebruikersavatar
HAMMAR
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 aug 2007 14:48

Re: Bril en ogen.

Bericht door HAMMAR »

Arie Kabaalstra schreef:hij stond altijd met zijn hoofd achterover te programmeren omdat ie 't anders niet kon zien..
Nou precies wat ik bedoel, dat constant achterover kijken om het leesgedeelte van de bril te benutten.
Gebruikersavatar
HAMMAR
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 aug 2007 14:48

Re: Bril en ogen.

Bericht door HAMMAR »

Tja, mijn 'normale' glazen zijn al -3.5 dus de bril helemaal afzetten is ook niet te doen.

Misschien is laseren een optie en dan een leesbril voor erbij.
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door tatanka »

I gebruik gewoon een losse leesbril van -2, gekocht bij de Spar.

Voor elektronisch solderen aan SMD's heb ik al -3.5 nodig.

Jos PA0AMX (72 jaar)
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door Flupke85 »

Nou draag ik zelf geen bril (behalve eentje voor de zon), maar is het een dom idee om je bril omgedraaid op je neus te zetten zodat het leesgedeelte boven zit? :roll: Zit misschien niet heel comfi, en zal ook per montuur verschillen.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Bril en ogen.

Bericht door keesk »

Ik heb een z.g. beeldschermbril. Dat is een bril die ik door de opticien van glazen heb laten voorzien die afgestemd zijn op de afstand van mijn beeldscherm. Dit is ook op de draaibank een prettige afstand.
Kan ik aanbevelen!

KeesK
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door leopard »

Normaal draag ik een varifocus, maar bij draaien en frezen en alle andere klusjes vindt ik dat knap waardeloos, het "timmermansoog" is dan volledig weg, rechte lijnen zien er gebogen uit, een T-sleuvenbed ziet er niet uit, etcetera.

In mijn varifocus is de sterkte op afstand +1,75 en voor lezen +2,5
Voor klus en hobbywerk heb ik er twee leesbrillen bij, in mijn geval +2,5 voor "normaal" en +3,5 voor het hele fijne dichtbij werk. Dan maar even switchen van bril :shock:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bril en ogen.

Bericht door audiomanics »

Ik ben ooit wel eens in de mooie verhaaltjes van de opticien gelopen en heb me toen ook een varifocusbril laten aansmeren. Daar kon ik het dus echt niet mee worden: ik struikelde overal over, kon slechts een klein gedeelte op het beeldscherm scherp zien en moest dus constant met mijn hoofd de juiste positie kiezen.
Moet je aan wennen zeiden ze.. Ik heb het een week geprobeerd....
Uiteindelijk heb ik de glazen laten vervangen door gewone monofocale glazen en heb er een verzameling brilletjes van de AC-tion bij.. Voor de afstand tot 3 meter een +1 tot het echte friemelwerk een +3,5
En in sommige gevallen zet ik ook nog wel eens twee brillen voor elkaar.
Bij de draaibank ligt nog zo'n overmaatse dienstfiets. Die is super scherp van 35 tot 45 cm (scherptediepte van slechts 10cm :| ).. Daar buiten is het niets, maar boor draaien dus heel best.
Dus voor iedere toepassing een apart brilletje..
Voor mij in ieder geval nooit meer zo'n varifocus.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie