Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door Sven »

Op mijn bootje heb ik twee sigarenaansteekconnectoren (ik rook geen sigaretten) waar ik een 12 volt 2,1 ampere usb lader in steek.
De sigarenconnectoren zitten samen op een zekering.

Ondanks de 2,1 ampere lader laadt mijn telefoon maar met zo'n 60 mA bij (volgens een app).
Ik heb de bedrading (+) op een ander, automatisch, schakelpaneel aangesloten, die 10 of 15 ampere aankan.
Ook daar dezelfde lage laadstroom.

Ik heb de usb kabels even getest op de 230 volt inverter met de originele telefoonlader, daar geeft de app 1500 mA aan.

Volgens mij blijft dan de bekabeling tussen accu en sigarenconnectoren over, dat klopt toch?
Ik denk dat er best wat mis kan zijn met de aanwezige spagetti.
Ik moest volgens de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe koelkastje een 10mm2 kabel gebruiken maar zie nu net dat de kabel waar het schakelpaneel mee naar de accu verbonden is vele malen dunner is...

Ik en electronen....

Op zich zou ik de boel best goed willen aanleggen maar als ik begin met nadenken hoe ik dat moet aanpakken zakt de moed me al in de schoenen...
Ik ben geloof ik nooit het nivo van de 7 jarige ik ontgroeid. Toen zette ik stekkers aan en repareerde mijn vaders boormasjien door de koolborstels terug te stoppen.

Maar goed, misschien kan een van jullie met een pennenstreek, eu, wat toetsenbordkliks mij op weg helpen?

Oh, alle tests hierboven heb ik gedaan terwijl de accu's werden opgeladen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij zit er ook nog een 12v > 5v USB lader tussen.
(die ik als eerste niet vertrouw)
Ik heb regelmatig wazige 5v usb power adapters, waarop de telefoon bijna niet oplaadt.
( maar er is blijkbaar een appje om te zien met hoeveel stroom er geladen wordt ?)

O, en belangrijk met zekeringen: vanuit de accu denken, die levert waarschijnlijk wel 100A.(of meer)
Als je daar 2mm^2 op aansluit gaat dat roken als het misgaat.
Dus altijd eerst een zekering die kleiner is dan de draaddikte daarna aan kan.
Niet met een dun draadje naar een kleine zekering, 'want ik gebruik toch niet veel'

PS, je kan de boel ook even in de auto testen misschien ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door Flupke85 »

Wat Hugo zegt: Er zijn genoeg van die goedkope "aansteker-naar-usb-stekkers" die super traag werken. Ik had laatst een nieuwe gekocht die ook 2.1A kon leveren, maar dan was ik een dag verder om mn gsm vol te krijgen. Bij een lege gsm kon ik hem niet aanzetten en bijladen, dat hield hij niet bij. Een bluetooth carkitje van Calibri (media markt) met 5A usb aansluiting doet dat dan weer wel heel netjes... Ik zou ook zeggen dat het aan die stekker ligt. Probeer hem eens in de auto.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door DaBit »

Ik verdenk ook de auto-USB-lader. Even in de auto proberen, dan weet je het. Los daarvan: ik weet niet hoe snel jouw boot is en hoe hard het schokt als je vaart, maar lekker blijven zitten doen veel van die dingen ook al niet. Op de motor heb ik er eentje voor nood, maar die heb ik moeten voorzien van wat extra ducttape zodat ik 'm lekker vast in het stopcontact kan rammen.

Je kunt ook zoiets overwegen: https://www.conrad.nl/nl/albrecht-unive ... 55541.html

Da's maar een voorbeeldje; die dingen zijn in alle soorten en maten te krijgen.

Offtopic: ik vind voor de 12V aansluitingen de kleine 'Hella' boordnet-stekkertjes veel prettiger. Compacter, zit beter vast, en blijft langer heel in een vochtige omgeving. Zoiets dus: http://www.rdae.nl/boordnet-stopkontakt.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door hainjedaf »

Het probleem schijnt te zitten in een weerstand die de data lijnen kort sluit. Daarmee detecteert de telefoon dat hij vol vermogen kan trekken.

Daarnaast schijnen er kabels te zijn die dat signaal verkeerd doorgeven.
Ik heb een stuk of 10 kabels geprobeerd voordat ik mijn telefoon en e-peuk op volle stroom op kon laden. Ik gebruik oude apple ipod laders die 1,5 tot 2A leveren

Even googlen op usb charging
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door Flupke85 »

Dat dingetje van Conrad wat DaBit zegt kan ook maar 2A leveren als ik de datasheet moet geloven. :|
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door Sven »

Dank mannen!
De lader zou een goede moeten zijn, maar idd, eerst in de auto proberen.
De oudere, 1a, ook een goede, geeft ook zo weing stroom.

Kabels zouden ook van goede kwaliteit moeten zijn, maar hoe weet je dat zeker.....?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door benkr »

Zoals Hainjedaf al zegt, de datalijnen moeten kortgesloten zijn. (direct of via 100 Ohm)
Moderne telefoons kijken hier naar en gaan dan pas laden met hoog vermogen, dat is geregeld in het universele USB laadprotocol, zoek maar op internet, afhankelijk van de telefoon kan de stroom dan oplopen tot ruim 2A, ik heb er zo eentje, maar die doet het in de auto ook alleen maar met het originele kabeltje, met een andere kabel is de stroom max. 0,5A zo iets. Bij de Action hebben ze blauwe USB stroommetertjes, kun je de spanning en de stroom aflezen, voor dit soort dingen heel handig, kosten geloof ik 2,49 Euro. Voor in de auto heb ik bij Aliexpress een speciale USB adapter gekocht die precies past op de plaats van de normale sigaretten aansteker en die 1 x 1 A en 1 x 2,1A kan leveren, werkt perfect (met de juiste kabel)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Zoals Hainjedaf al zegt, de datalijnen moeten kortgesloten zijn. (direct of via 100 Ohm)
Moderne telefoons kijken hier naar en gaan dan pas laden met hoog vermogen, dat is geregeld in het universele USB laadprotocol, zoek maar op internet,
Ik meen me te herinneren dat er een specifiek verschil tussen appel en android is.
Iets met weerstandjes naar plus en min of kortsluiten.

// even door gezocht: https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Charg ... g_adapters
The charging device identifies the type of port through non-data signalling on the D+ and D− signals immediately after attach. A DCP simply has to place a resistance not exceeding 200 Ω across the D+ and D− signals.[95][96]

Before the battery charging specification was defined, there was no standardized way for the portable device to inquire how much current was available. For example, Apple's iPod and iPhone chargers indicate the available current by voltages on the D− and D+ lines. When D+ = D− = 2.0 V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D− = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current.[98] When D+ = 2.8 V and D− = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.[99]
Ik kan me maar zo voorstellen dat er wat verwarring is. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door hainjedaf »

Tja, wie gaat er dan ook met de fruitschaal bellen... Een Appel omdat een banaan aan je oor zo belachelijk staat :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Klopt, want met mijn oude iPod laders (die slak-vormige dingen met uitwisselbare netstekker), krijg ik gemakkelijk mijn aparatuur op 1,5A opgeladen. Slechts een enkel goedkoop kabeltje dat problemen geeft.
Maar al sinds mijn HTC Desire HD 5 jaar geleden, zijn al mijn android toestellen met 30-50 minuten vol op deze laders.

In de auto heb ik 2x 2A max in de sigarettenaansteker zitten. Op de ene poort kan de E-peuk en op de andere de Nexus 5x. van 25% naar 90% in die 25 minuten dat ik naar van huis CXX rij.

(Moet ik geen bluetooth muziek draaien, dat kost me aanzienlijk in laadsnelheid)

Lang verhaal kort:
de oude apple laders met een goed snoertje aan een USB apparaad, werken subliem. Waarschijnlijk door de implementatie die Hugo schetst.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brak bijladen telefoon op 12 volt (bootje)

Bericht door Sven »

Ik heb de lader inmiddels in de auto geprobeerd, daar geeft ie hetzelfde beeld terwijl de andere lader meteen boven de 900 mA geeft.

Terug naar de winkel met dat ding.
Dank voor het meedenken mannen!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie