Wat voor materiaal is dit?
Moderator: Moderators
Re: Wat voor materiaal is dit?
Ja, waarom zou je ook meer nabewerken dan nodig? Dat de binnenkant van carterdelen wat ruw zijn boeit niet zoveel. Al heb ik het koelsysteem al 2x door kunnen spoelen om achtergebleven gietzand dat loskomt van de koelkanalen in de cylinders weg te werken . Maar nu blijft de waterpomp-keerring (ja, eentje...) tenminste heel.
En inderdaad, met een Dremeltje en wat epoxy is vaak wel wat winst te halen. Als je 't maar niet te glad of te ruim maakt, dat werkt averechts.
Als de fabrikant nu zo'n cylinderkop en nokkenasbrug maakt, dan worden de gaten voor de (bovenliggende) nokkenassen in 1 opspanning in beide delen geboord, daarom mag je officieel ook een verse cylinderkop als je de brug sloopt want die delen horen bij elkaar.
Zouden ze dan nog iets doen tegen spanning in het gegoten materiaal? Lijkt me niet erg nodig, kan geen kant op.
En inderdaad, met een Dremeltje en wat epoxy is vaak wel wat winst te halen. Als je 't maar niet te glad of te ruim maakt, dat werkt averechts.
Als de fabrikant nu zo'n cylinderkop en nokkenasbrug maakt, dan worden de gaten voor de (bovenliggende) nokkenassen in 1 opspanning in beide delen geboord, daarom mag je officieel ook een verse cylinderkop als je de brug sloopt want die delen horen bij elkaar.
Zouden ze dan nog iets doen tegen spanning in het gegoten materiaal? Lijkt me niet erg nodig, kan geen kant op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Wat voor materiaal is dit?
Uitgloeien?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Wat voor materiaal is dit?
Veel last van spanning zul je niet hebben, die nabewerking van de loopvlakken is ook maar een paar tiende.DaBit schreef: Zouden ze dan nog iets doen tegen spanning in het gegoten materiaal? Lijkt me niet erg nodig, kan geen kant op.
Met diamant beklede kotterbaar erdoor en klaar.
Je moet er wel 2 aanschaffen, bot wordt ie niet, maar als ie valt is ie stuk.
Dat waren BMW motorblokken, en die kotterden ze inderdaad in gemonteerde toestand.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Wat voor materiaal is dit?
Ik hoef zoiets gelukkig niet te kopen, want geen stukken daar. Maar had ik dat wel, dan was de vraag inderdaad geweest 'hoe pak ik dit aan?'
(ik had een gescheurd membraan van een van de CV-carburateurs, maar tegen de tijd dat je die dingen op je werkbank in 500 losse onderdeeltjes hebt liggen staat er nog een zielig hoopje frame op wielen en kun je net zo goed alles wat eronder zit ook even nameten en indien nodig corrigeren)
Maar het is wel eens leuk om te kijken hoe ze het nou maken en waarvan. Het blijft toch een bijzonder motorblokje.
(ik had een gescheurd membraan van een van de CV-carburateurs, maar tegen de tijd dat je die dingen op je werkbank in 500 losse onderdeeltjes hebt liggen staat er nog een zielig hoopje frame op wielen en kun je net zo goed alles wat eronder zit ook even nameten en indien nodig corrigeren)
Maar het is wel eens leuk om te kijken hoe ze het nou maken en waarvan. Het blijft toch een bijzonder motorblokje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Wat voor materiaal is dit?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Wat voor materiaal is dit?
Ik vind dit plaatje leuker
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Wat voor materiaal is dit?
Ja, techneuten hè :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Wat voor materiaal is dit?
Inmiddels gevonden zie ik.
Maar is gewoon Alu
Magnesium is het sowieso niet want dat gaat 'rotten' als het onbehandeld is.
Wel worden er vaak blokdeksels, kleppendeksel, wielen (en vroeger kroonplaat/t-stuk) van gemaakt. Maar dat is ook vaak behandeld. Magnesium wielen moeten namelijk om de zoveel tijd gecontroleerd worden op scheuren. Deze kunnen gaan rotten met alle gevolgen van dien. En worden meestal in een speciale primer gezet.
M.b.t. het stralen om het sterker te maken wat een aantal posts terug. Daar wordt waarschijnlijk shot peening mee bedoeld. Dan wordt een metalen onderdeel met deeltjes (kan van alles zijn bv glasparel) in een hoek gestraald. Dat voorkomt metaalmoeheid maar verstekt het materiaal niet (zover ik weet). Dit wordt bv op drijfstangen toegepast die niet veranderd mogen worden (race gebruik) of bij classics racers waar geen race drijfstangen voor te krijgen zijn.
Maar is gewoon Alu
Magnesium is het sowieso niet want dat gaat 'rotten' als het onbehandeld is.
Wel worden er vaak blokdeksels, kleppendeksel, wielen (en vroeger kroonplaat/t-stuk) van gemaakt. Maar dat is ook vaak behandeld. Magnesium wielen moeten namelijk om de zoveel tijd gecontroleerd worden op scheuren. Deze kunnen gaan rotten met alle gevolgen van dien. En worden meestal in een speciale primer gezet.
M.b.t. het stralen om het sterker te maken wat een aantal posts terug. Daar wordt waarschijnlijk shot peening mee bedoeld. Dan wordt een metalen onderdeel met deeltjes (kan van alles zijn bv glasparel) in een hoek gestraald. Dat voorkomt metaalmoeheid maar verstekt het materiaal niet (zover ik weet). Dit wordt bv op drijfstangen toegepast die niet veranderd mogen worden (race gebruik) of bij classics racers waar geen race drijfstangen voor te krijgen zijn.