3D TASTER REPARATIE

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

3D TASTER REPARATIE

Bericht door benkr »

Ik heb een hele tijd geleden van een mede forumlid een 3D taster overgenomen die een aanvaring met zijn machine had gehad.
Na wat gespeeld te hebben, heb ik de taster weer aan de gang gekregen (heb ik hier een topic over gehad maar dat kan ik niet meer terug vinden)
Wat ik nog steeds wilde was de opname van de standaard 16mm terugbrengen naar 12mm, want dat past in de ER 20 spantang van mijn HF spindel.
Het probleem was echter om de 16mm opname los te krijgen van de meetklok, dat is me eindelijk gelukt doordat ik een speciale adapter sleutel heb gemaakt voor de meetklok. Nu heb ik dus de 16mm opname los van de meetklok.

13909

Al eerder hebben mede forumleden geroepen dat afdraaien van de opname, en daarna precies recht slijpen moet kunnen.
Om dit mogelijk te maken heb ik een adapter voor de opname laten maken door een collega.

13910 13911

Ik kan nu de opname in de speciale adapter schroeven, net zoals die in de meetklok zat geschroefd.
De volgende stap is nu dus afdraaien en slijpen, jullie begrijpen het al, ik zoek iemand die dit voor mij zou kunnen doen.
Help Help Help Help
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door Jensorie »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je heb nog wat tegoed van me, ;-)
dus dat wil ik best voor je regelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door benkr »

Hugo, okee, bedankt alvast.
Ik stuur het ding met de bekende postduif jouw richting in.
Het heeft beslist geen haast.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door Breaker »

benkr schreef:heb ik hier een topic over gehad maar dat kan ik niet meer terug vinden
't Zal wel in de 'Te Koop\Gevraagd' sectie gestaan hebben, die verdwijnen op den duur. Hetzelfde gevaar voor je harmonic drive/vierde as topic.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door benkr »

Ja, inderdaad, dat komt omdat iets begint als een tip aan de forumleden en dan alsnog iets wordt waar je zelf mee verder gaat.
Dit geldt zowel voor de 3D taster als voor de harmonic drive. De 3D taster was een topic wat door de vorige eigenaar was aangemaakt, het harmonic drive topic heb ik zelf aangemaakt.
Wat mij betreft mag dit topic nu op slot, zal jullie wel melden hoe dit afloopt in een nieuw topic, evenals het verdere verloop van de 4e as met de harmonic drive.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door benkr »

@Hugo --> als het goed is heeft de postduif zijn vlucht gemaakt en is het ding bij jou aangekomen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zal ie gistermiddag wel voor een dichte deur gestaan hebben, maar hij is slim genoeg om het nog es te proberen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door benkr »

Goh, stond jij niet buiten met zo'n blikje voer te rammelen dan?
Ja, komt wel weer terug, dat weet ik vrijwel zeker, hij heeft laatst wat bij Ian opgehaald, daar is hij wel meer keer aan de deur geweest.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het heeft even geduurd, maar het leed is weer geleden.
Er was nog wel wat meer krom na de klap.
https://goo.gl/photos/kNh2xrQHCqcgrt7B7
De taster slingerde ongeveer 1mm, en de stelschroefjes konden daar geen verandering in brengen.
Het koppelasje waarmee de taster vastzit, hebben ze bewust krom, maar dat moet dan wel krom tegen de richting van de stelschroefjes in. Terug gebogen en de boel loopt weer.
Maar hij heeft wel te lijden gehad van de aanvaring, echt soepel lopen doet ie niet meer, en dat zie je natuurlijk in de laatste honderdste terug.
1472314724
O ja, de schacht is 12, nieuwe gemaakt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door andrefc101 »

Mooi stukkie werk Hugo, ben weer tevreden over je ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef:Mooi stukkie werk Hugo, ben weer tevreden over je ;-)
De eer niet helemaal naar mij toe schuiven, het belangrijkste draaiwerk heb ik uitbesteed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door benkr »

Hugo, kennelijk had ik hem toch nog niet ver genoeg uit elkaar gehaald om dit te zien.
Maar ehhh... ik ben wel blij dat het dan toch uiteindelijk gelukt is.
Ja. die laatste honderdste, daar lig ik niet echt wakker van, de rest van de machine zal dat best wel verbergen, er zal zo hier en daar nog wel ergens een honderdste in het geheel zitten, ik ben al heel blij als ik binnen vijf honderdsten goed zit, dat is altijd nog veel beter dan elke ander methode die ik binnen handbereik heb, en door meerdere keren te meten zal ook die honderdste nog wel meevallen denk ik.

Hugo, ik ga komende week een doosje van die railklemmen voor je regelen en dan stuur ik de bekende postduif weer een keertje bij je langs.

En..... aarzel niet wanneer je zelf iets nodig hebt of gedaan wilt hebben, als het binnen mijn kunnen ligt sta ik voor je klaar.

Bedankt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D TASTER REPARATIE

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:het belangrijkste draaiwerk heb ik uitbesteed.
Ik wilde nog vragen of je wel zelf die nieuwe schacht 12 gemaakt had, maar eigenlijk wist ik het antwoord al :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie