RSI klachten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zit me regelmatig af te vragen hoe ik zou kunnen voorkomen dat de al licht opkomende RSI klachten in te perken zijn.
M'n 1e stap is: muis met de linkerhand gebruiken, dat wordt natuurlijk een kwelling, doe het met enige regelmaat voor minder serieus werk.
Zou eigenlijk een 2de muis aan die kant willen hebben, waarvan ik de knoppen (los van die orginele) kan verwisselen, dan lukt het misschien iets beter. (weet niet of dat mogelijk is)
Misschien zou een 3D spacenavigator ook wel werken met m'n linkerhand, maar kan zo'n ding ook als muis functioneren of is dat alleen voor CAD toepassingen.

En misschien hebben jullie nog andere goede ideeën of ervaring, vitamine B6 en flextend of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbyfrees
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 nov 2011 15:29
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hobbyfrees »

Ik gebruik een muismat met pols steun al een jaar of 6. Tot op heden geen problemen met de pols.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: RSI klachten

Bericht door D9R »

Toen ik er last van kreeg heb ik een trackball aangeschaft.
Werkte zeer fijn na even wennen.
Maar een ontspannen goede houding, fatsoenlijke stoel en bureau is net zo belangrijk
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door joopbos »

Deze ergomuis is ontworpen door Prof Chris Snijders van de Erasmus Universiteit. Hij was o.a. hoogleraar Ergonomie.

https://www.health2work.nl/ergonomisch- ... dshoemouse
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door rkr »

van de 2e muis de knoppen omwisselen kan altijd nog electrisch.... printspoortje doorhalen en 2 draadjes solderen


gebruik zelf al jaren een trackball, wil nooit meer terug naar een muis


wat betreft rsi...... kijk of je veel commando's via het toetsenbord kan geven, dat geeft afwisseling
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: RSI klachten

Bericht door rjmulder »

Wat je ook nog kunt overwegen is een tablet van Wacom bv.
Dan heb je een pen vast die je over een vlak beweegt, is even wennen maar werkt erg prettig.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door Leo.D »

Het eenvoudigste is te beginnen bij de controle en het eventueel aanpassen van de snelheid van de muisbeweging. Wanneer met een kleine beweging van de muis, de aanwijzer van links naar rechts schiet, van onder naar boven, of omgekeerd of in een combinatie ervan, dan ben ik van mening dat de spieren in de pols continu zwaar worden belast / onder spanning staan om dat je heel erg nauwkeurig moet positioneren. Bij het verlagen van de snelheid, wat volgt in een grotere muisbeweging, zal deze belasting verminderen.

Ik kan niet verzekeren dat dit werkt maar het is het proberen waard.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rkr schreef:van de 2e muis de knoppen omwisselen kan altijd nog electrisch.... printspoortje doorhalen en 2 draadjes solderen
die optie zat ook al in m'n hoofd, maar ben bang dat dat een behoorlijke uitdaging is met de huidige muizen
gebruik zelf al jaren een trackball, wil nooit meer terug naar een muis
Ja, heb het wel eens bij een klant van me geprobeerd, ik vond het niet echt handig. Vooral de vasthouden en slepen acties vond ik heel lastig. Maar kan er nog wel eens naar kijken, er liggen er vast nog wel een paar.
wat betreft rsi...... kijk of je veel commando's via het toetsenbord kan geven, dat geeft afwisseling
Ja, autocad doe ik hoofdzakelijk met toetsen (en dat is dan m'n linkerhand, dus moet ik rechts gaan typen, ik ben links)
SW, is al wat lastiger met sneltoetsen (omdat ik er minder weet)

Wat ik altijd erg belangrijk vind, muis zo licht mogelijk, scheelt kracht, glijvoetjes schoon houden, glijd ie lekker licht.
Maar de muis wat groter zou best wel eens een stuk beter kunnen zijn.
joopbos schreef:Deze ergomuis is ontworpen door Prof Chris Snijders van de Erasmus Universiteit. Hij was o.a. hoogleraar Ergonomie.

https://www.health2work.nl/ergonomisch- ... dshoemouse
Ja, daar zat ik idd. al naar te kijken. Maar ze hebben het over gewichtjes bijplaatsen, dat lijkt mij niet handig.
Ik denk dat het werken met de muis voor een word/excel/mail gebruiker heel anders is dan een CAD gebruiker, en vraag me af of die verschillen ook wel eens bekeken zijn.

Gevoelsmatig heb ik wel zoiets van, rigoreus overstappen op muisbediening met de andere hand, zodat de 'oude' kant kan herstellen (voor zover dat kan)
Maar het probleem is natuurlijk dat je in eerste instantie niet door hebt dat je langzaam ongemerkt iets binnenin aan het slopen bent bent. (maar dat doen we met de rest van ons ongezonde leefpatroon natuurlijk ook)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbyfrees schreef:Ik gebruik een muismat met pols steun al een jaar of 6. Tot op heden geen problemen met de pols.
M'n eerste muis was van een IBM-PS2, loodzwaar ding. Als je daar wat langer mee moest werken, had je 's-avond echt kramp in je duim.
Maar dat gemuis zal ik ondertussen een jaartje of 25 doen denk ik.
Polssteun muismat enz wissel ik ook wel mee af.
Leo.D schreef:Het eenvoudigste is te beginnen bij de controle en het eventueel aanpassen van de snelheid van de muisbeweging. Wanneer met een kleine beweging van de muis, de aanwijzer van links naar rechts schiet, van onder naar boven, of omgekeerd of in een combinatie ervan, dan ben ik van mening dat de spieren in de pols continu zwaar worden belast / onder spanning staan om dat je heel erg nauwkeurig moet positioneren. Bij het verlagen van de snelheid, wat volgt in een grotere muisbeweging, zal deze belasting verminderen.

Ik kan niet verzekeren dat dit werkt maar het is het proberen waard.
Zal er ook eens naar kijken, al heb ik het gevoel dat de verhouding redelijk prettig staat.

Eigenlijk denk ik dat ik veel te fanatiek achter dat scherm zit. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door Sven »

Voor wat ik er van weet kan je zeggen dat hardware het minst belangrijk is.

Punt een:
Neem het bloed, bloedserieus.
Je kan er gehandicapt van raken. Dat gebeurd statistisch gezien niet zo heel vaak (zeker tegenwoordig niet meer nu er meer aandacht voor is) maar de eerste symptomen zijn geen maatstaf voor het eindresultaat.

Punt twee:
Heel veel drinken. Maar dan wel zonder alcohol of zoetstof/suiker.
En dat gaat dan niet om het vocht maar om de beweging die je krijgt van het steeds weer naar de wc moeten.

De meeste mensen die er echt door in de problemen komen hebben vaak te gespannen gewerkt, gedurende veel te lange ononderbroken periodes.
Wat ook goed kan werken is niet meer zittend werken maar staand. dat houd je lang niet zo lang vol. Dus dan werk je sneller en minder lang. Da's sowieso al winst : )
Als je je manier van werken niet veranderd terwijl je in de gevarenzone zit dan zal andere hardware ook niet alles kunnen oplossen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door audiomanics »

Leo.D zit volgens mij wel in de goede richting. De korte bewegingen geven veel meer spierspanning en vermoeidheid dan het makkelijk verschuiven over wat grotere afstanden waarbij de positionering wat minder nauwkeurig hoeft te zijn.
Zelf gebruik ik na serieus veel gemuisd te hebben (heb jaren op een helpdesk gezeten en zat ca 12 uur per dag met een muis in mijn hand) overgestapt op een grote muis, meer een rat dus.
Zelf heb ik wel eens met het idee gespeeld om een groot (24" of meer) touchscreen horizontaal of licht schuin neer te leggen en gewoon over het hele scherm te kunnen vegen met de vinger, alsof je op een stuk papier aan het tekenen bent.. Helaas moet je dan over je toetsenbord heen hangen (want typen gaat altijd nog sneller en makkelijker op een toetsenbord) en de resolutie is voor CAD niet echt toereikend, denk ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door janplastiek »

de muisknoppen kan je softwarematig in configuratiescherm onder muis en toetsenbord toch instellen naar gelang wat je zelf wil?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef:de muisknoppen kan je softwarematig in configuratiescherm onder muis en toetsenbord toch instellen naar gelang wat je zelf wil?
Ja, dat lukt volgens mij wel, maar ik wil 2 muizen, eentje links en eentje rechts zodat ik makkelijker kan switchen.
En 2 muizen gaat gewoon dacht ik, maar volgens mij wordt er in windows geen onderscheid gemaakt per muis, voor de instellingen.
Maar daar heb ik eigenlijk nooit serieus naar gekeken, ga ik toch eens doen.

Die lange bewegingen is maar een ding, je moet de knopjes ook nog bedienen, dat zijn altijd maar hele subtiele bewegingen. Maar daarvoor is een beter passende muis waarschijnlijk een goed alternatief.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door clements »

Ik werk nu ook veel met sw en wij gebruiken de cad muis van 3D connection. Lekker groot en de extra middelste knop is prettig. Je kan met de software ook sneltoetsen instellen wat ook fijn is.
De 3D muis vind ik niks, collega's weer wel...
ASS-U-ME
Plaats reactie