ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Ik kreeg deze mail van Dropbox:
Hi,

This is a reminder that your Public folder links will become inactive on March 15. On that date, your Public folder will become a standard Dropbox folder, and your files will remain safe in your account. If you want to share those files again, you’ll need to use shared links instead.

The Public folder was the first sharing method we introduced, and since then, we’ve built more sophisticated ways for you to share securely and work together with your team. In addition to shared links, we have a number of sharing options designed to make collaboration easier and give you more control.

We understand these sharing methods are not a direct replacement for the Public folder in some cases—we apologize for the inconvenience this may cause.
Inconvenience? Inconvenience? Stelletje ratten. :evil:

D'r staan aardig wat foto's op diverse fora gelinkt vanuit de Dropbox; die was nou juist net zo mooi handig daarvoor. Na 15 maart zijn die er dus niet meer, en daar krijg ik een aardige donderwolk van boven m'n hoofd.
Als ze nu zouden zeggen 'betaal maar, dan houden we de boel intact', nou prima, voor nop gaat immers de zon op. Maar dan rek ik het alleen maar van maart tot september.
Dat soort geintjes kan ik niet goed tegen, maar die Dropbox is eigenlijk tegenwoordig toch niet meer weg te denken in mijn dagelijke computergebruik. En met allerlei dataproducerende dingetjes die steeds meer gemeengoed worden word dat alleen maar meer. Alleen met Dropbox zelf ben ik wel even klaar.

Los van Dropbox heb ik nog een paar honderd GB aan opslag bij Godaddy lopen voor de backups, waar ik recentelijk ook niet heel erg tevreden over ben. FTP uploads die falen, Godaddy die vind dat de opslag vol is terwijl dat niet zo is, bla. Ik had stiekum al het plan om te betalen voor Dropbox en dan die Godaddy opslag te laten vervallen, maar dat plan zet ik dus ook niet door.

Dan eens zoeken naar alternatieven. Zat te vinden, maar in het zoektochtje struikelde ik ook over ownCloud. Ik moet het eens proberen op de thuisserver, maar het lijkt me precies wat ik zoek.

Als het probeersel me bevalt, dan is het plan om een extra domeinnaam te reserveren en een hostingprovider ergens in West-Europa te zoeken die voor normaal geld wat opslag kan bieden (liefst 200-500GB) en ownCloud kan draaien (waar je PHP+een MySQL of SQLite database voor nodig hebt, kan dus eigenlijk overal wel). Met die eigen domeinnaam (en toegang tot de DNS-entries) kan ik alsnog verhuizen wat ik wil zonder aanpassingen extern.

Nu maar eens kijken of dat kwa centjes ook haalbaar is. Waar shopt een mens tegenwoordig voor hosting?
(en met de huidige gang van zaken in de wereld hou ik het bij voorkeur op iets in West-Europa)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door javanree »

Skip Owncloud, die toko staat op imploderen, veel developers zijn over naar Nextcloud
Nextcloud is door ex Owncloud mensen opgericht omdat Owncloud te commercieel en teveel feature-focussed was , ipv letten op stability en werken aan bugfixes.

Nextcloud (wel met MySQL backend, sqlite is een drama bij grotere data hoeveelheden, vanaf circa 10K files / 5 concurrent users gaat het mis) werkt fantastisch.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Ah, mooi, dank voor de tip!
MySQL backend zal bij de meeste hostingproviders geen probleem zijn; dat was het in het jaar kruik toen ik voor het laatst naar hosting keek ook al niet.

Verder zijn mijn eisen niet zo spannend; vanaf verschillende apparaten bij dezelfde data, en het is wel praktisch om zaken als de bewakingscamera in de schuur z'n data naar de cloud te laten dumpen. Maandelijkse dataverbruik valt wel mee dus, en de belasting op de database al helemaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door Sven »

Ik zit ook af en toe te denken aan het draaien van nextcloud, ook om minder afhankelijk van google te worden.

Ik hik vooral aan tegen het idee dan ook upgrades te mOEten doen op momenten dat het niet uitkomt, zoals dat voor de websites ook steeds gebeurd...

Maar goed, een keer proberen is misschien wel slim.

Ik heb drie websites gehost bij qweb.
Zeker niet de goedkoopste maar ze hebben een helpdesk die je kan bellen, en die je dan ook daadwerkelijk kunnen helpen.
Ze weten waar ze het over hebben, en ze hebben er tijd voor met je te praten. (Ik denk omdat alles goed geregeld is)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door D9R »

Wellicht het makkelijkste, goedkoopste en minst gedoe, is om een 'fatsoenlijke' imagehoster te nemen.

Al jaren fan van dropbox in samenwerking met boxcrypter
Die laatste versleuteld alle data in je dropbox folder.

En om afbeeldingen te hosten gebruik ik imgur. Makkelijk, snel en overzichtelijk.

De gebruiksvriendelijkheid van bovenstaande weegt niet op tegen de kosten, tijd en alle zaken die erbij komen kijken om alles fatsoenlijk in te regelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

D9R schreef:Wellicht het makkelijkste, goedkoopste en minst gedoe, is om een 'fatsoenlijke' imagehoster te nemen.
Nou, ik heb al sinds 2002 ofzo het domein icecoldcomputing.com, en eerst pleurde ik ook alle plaatjes daar neer. Wat ik er in 2002 neergezet heb is nu nog te bereiken op krek hetzelfde adres. De hostingprovider is een keer veranderd, de servers zijn een keer verhuisd, maar de buitenwereld merkt niks op hooguit een glitch na. Dat kunnen dropbox, imgur, smugmug, whatever blijkbaar niet. En dat Google, Microsoft, etc. dat wel doen geloof ik eigenlijk ook niet meer. Uit lui-heid ben ik ooit de dropbox gaan gebruiken, en nu heb ik daar spijt van. Het zijn ook niet alleen plaatjes op fora..

Hosting van dat domein draait al jaaaaaren gratis bij een vriendje uit mijn tweakers.net tijd die dat wel best vind zolang ik me gedraag kwa diskgebruik en dataverkeer, maar die kan me niet meer bieden helaas.

Maar dat domein met daarachter willekeurige hosting en programmatuur onder eigen beheer is dus eigenlijk wel zo prettig. Dotcom bedrijven komen en gaan, wat er achter http://www.gekkedomeinnaam.eu schuil gaat komt en gaat, maar voor de buitenwereld blijft het stabiel.
En ik wil eigenlijk wel weer terug naar dat model.
Sven schreef:Ik hik vooral aan tegen het idee dan ook upgrades te mOEten doen op momenten dat het niet uitkomt, zoals dat voor de websites ook steeds gebeurd...
Tussenmodelletje kan ook nog. Hier bijvoorbeeld kun je kiezen voor Nextcloud met optioneel een eigen domein. 500GB vanaf 7,90/maand. Als OCloud de stekker eruit trekt dan kun je het domein nog verhuizen en weer kiezen voor zelf doen of laten doen.
Ik heb drie websites gehost bij qweb.
Zeker niet de goedkoopste maar ze hebben een helpdesk die je kan bellen, en die je dan ook daadwerkelijk kunnen helpen.
Ze weten waar ze het over hebben, en ze hebben er tijd voor met je te praten. (Ik denk omdat alles goed geregeld is)
Bedrijven met een hele goeie helpdesk en supportafdeling, oef, waarom is die nodig? :lol:
Nee, geintje. Nouja, een beetje dan. Even gauw bij qweb gekeken, maar 25GB opslag begint al aardig op te lopen kwa prijs.
Maar goed, een keer proberen is misschien wel slim.
Ik was al bezig :mrgreen:

Maar net wat je zegt....
- 'Laten we eerst maar upgraden naar Ubuntu 16.04LTS, moet toch ooit gebeuren'. OK, check, dat ging vrij pijnloos.
- Even checken. Huh, wat is dit?

Afbeelding

Uh-oh..

Weer zo'n Linux geintje, of echt?

Afbeelding

Echt, dus.
Pffff, gezeur zeg. Die disken hebben pas 2587 power-on uren achter de rug (dik 7 jaar) :roll:
Erger vind ik dat ik er geen mailtje van gekregen heb, wat wel zou moeten.

Magoed, daarom mag de hosting van mij dus best buiten de deur. Als je hardware, elektriciteit en tijd op gaat tellen is zoiets thuis draaien niet kostenefficient.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Nextcloud toch maar geinstalleerd. Stelt weinig voor, en werkt best prima lijkt het.

Wat-ie echter nog niet kan, is een directe link delen. Gedeelde links zien er zo uit:
https://icecoldcomputing.asuscomm.com/n ... IamSeu8w1K

Via een truukje (copy link location) wel:

Afbeelding

maar ideaal is anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Magoed, daarom mag de hosting van mij dus best buiten de deur. Als je hardware, elektriciteit en tijd op gaat tellen is zoiets thuis draaien niet kostenefficient.
Thuis hosten is niet prettig ivm betrouwbaarheid en bandbreedte, maar de cloud providers gaan op een gegeven moment geld vragen of services afstoten die niets opleveren of te weinig gebruikt worden. 't Gaat uiteindelijk toch de cloud kant op, qua verdienmodel en supportmodel. Een thuisserver gelinkt naar een cloudserver kan nog even een optie zijn, Synology wordt veel gebruikt en heeft sync mogelijkheid met een hele lijst aan cloud providers voor offsite storage. In combinatie met een eigen domein naam, bevalt het niet: Syncen met andere hosting/cloud provider, DNS omzetten, en je bent er (hopelijk) weer een paar jaar vanaf.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Een thuisservertje heb ik toch wel draaien, al eeuwen. Atom D2550, Ubuntu Server 16.04, Webmin, 2 harddisks in RAID1 dmv Linux software-RAID. Heb ooit een server gehad met een hardware RAID5 controller erin, maar als die RAID-controller overlijd heb je een probleem. Ik toen wel in ieder geval. De Linux-RAID disken kan ik in elke willekeurige andere PC stoppen, een niet te versmaden voordeel.
Spul word gebruikt als centrale bestandsopslag, de Subversion repository draait erop, etc.
Cronjobs en duplicity zorgen ervoor dat er met de regelmaat van de klok incrementele en volledige backups van dat spul naar online opslag bij Godaddy gaan.

Draait al jaaaaaren zo, met bijzonder weinig onderhoud, veel hogere uptime dan die 99,5% die veel webhosters beloven, en ik ben er erg tevreden over. Computerspul is na een jaar of 4-5 aan vervanging toe, disken heb ik de laatste vervanging van computerspul laten zitten. Zeg dat het me 35 euro per jaar aan hardware kost en nog zoiets aan elektriciteit. Daarvoor wil ik het niet missen, dus dat blijft.

Daar NextCloud op draaien is ook wel een nuttige toevoeging. Kan eigenlijk Dropbox wel vervangen voor de 'bestanden overal beschikbaar'-functionaliteit; uiteindelijk moet de data toch voornamelijk hier in huis beschikbaar zijn. Maar voor hosting en distributie van spul naar 'de buitenwereld' is het niks; daarvoor is de uploadbandbreedte van meneer Ziggo te inconsistent en te krap.

Heb ik eigenlijk alleen nog een online opslag nodig achter een domeinnaam ipv het GoDaddy spul. Zowiezo bereikbaar via HTTP, en liefst eentje die ook WebDAV ondersteunt. Dan kunnen daar de backups heen, en de bestanden in een NextCloud 'Public' folder naar die opslag mirroren en een direct link produceren is simpel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Afbeelding
Is dat je nieuwe huisdier ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

Neu, standaard voorbeeldplaatje wat erbij zit.
Al vind ik die beestjes opzich best grappig. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 573
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door Oscar f1 »

Heb al een paar maanden 1TB gratis van trans-ip ,


Afbeelding


bevalt wel goed.


Ik synchroniseer alleen mappen, weet niet wat er nog meer voor functionaliteit aan zit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door DaBit »

1000GB gratis, toegang via WebDAV (zit ook ownCloud achter zo te zien). Ik heb maar om zo'n invite gevraagd, is nooit weg.

Je vraagt je alleen af waar ze hun geld mee verdienen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 573
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: ownCloud als vervanging voor Dropbox, hosting?

Bericht door Oscar f1 »

Ik hoorde op de radio een interview met een man van Trans-ip
zij hadden een keuze : reclame spotjes of iets leuks voor de (potentiële)klanten.
Goede keuze lijkt me!
Plaats reactie