Kegel walsen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
metalstork
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2014 17:30

Kegel walsen

Bericht door metalstork »

Goedenavond,

ik wil graag een segment van een kegel uit 1.5mm 1.4301 (304) rollen. De stralen van de kegel zijn 400mm en 530mm en 120mm hoog. Het segment is 164graden. De uitslag is een strip van 143mm breed.

Om zoiets te maken kan je natuurlijk een cnc gestuurde 4 rols wals gebruiken..... maar die heb ik niet.

De next best thing (wat ik ook niet heb maar wel kan betalen) is zo'n klein chinees walsje wat je in je bankschroef kan klemmen. Die zijn 300 breed en kunnen voor zover ik het kon zien de achterste rol schuin zetten. Omdat het zo'n flauwe kegel is zou dat wel moeten lukken.

Kan iemand inschatten of je 1.5 rvs uberhaubt met zo'n wals kan rond krijgen? En of je er zo'n kegel mee zou kunnen maken.
Alle ideeen en oplossingen zijn welkom. (Behalve zetten)

Dank jullie wel.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Kegel walsen

Bericht door rkr »

er zijn zat mensen met zo'n walsje, zelf heb ik er ook een ( zet/wals/knip combi ) dus geef even aan waar je woont

1.5 mm geen idee 3mm staal x 40 lukt wel iig

mocht je niemand kunnen vinden, dan kun je ook proberen om de plaat stukje voor stukje te "zetten " over ene ronde buis, dan heb je geen knikjes zoals bij echt zetten


hou er wel rekening mee dat je met dat walsen de uiteindes niet mee buigt, dus dat je een paar cm extra breedte houdt die je weg kunt knippen
metalstork
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2014 17:30

Re: Kegel walsen

Bericht door metalstork »

@rkr, dank je wel voor je aanbod. Ik kijk het even aan. Ik koop anders zelf wel zo'n walsje en probeer het eerst zelf.
Die tip voor de extra lengte kende ik en hield ik al rekening mee.

Bij die machinehandel in Moordrecht staat voor dat wals bankschroef moddelletje opgegeven dat ie 2.5x300 kan walsen. Dat leek mij wat fors zeker omdat ik bijna overal voor dit soort walsjes maar 1x300 tegen kwam. Wel kan je op de foto de schuinte verstelling zien dus een kegel zou moeten lukken. Omdat ik met kegels en al helemaal dit soort walsjes weinig ervaring heb dacht ik er goed aan te doen het even hier te vragen. RVS is ten slotte erg taai.
En voor dat iemand het vraagt nee het is niet voor een uitlaat :)

Mochten er nog meer mensen tips, ervaringen of oplossingen hebben voor zo'n probleem dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Kegel walsen

Bericht door spinningwheels »

Dat valt niet mee, volgens opgave gaan die walsjes tot 1 mm en dan ook nog chineese mmeters
Stap eens een lokale smid , landbouwmeganisatiebedrijf of kleine machinefabriek binnen.
Goede kans dat die het even voor je willen doen voor niet al te veel.
als je eerst langs de typmiep moet en iedereen op kantoor in keurig pak zit moet je snel wegrennen. die willen het toch niet doen of alleen voor 5 keer de hoofdprijs
In theorie kan ik praktisch alles
metalstork
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2014 17:30

Re: Kegel walsen

Bericht door metalstork »

@spinningwheels, bedankt voor de reactie. Maar ik heb alleen de beschikking over een 1.2m wals die je alleen parallel kan verstellen. Je kan er alleen hoepels maken. En dan is er eentje van 3m die je wel excentrisch kan verstellen maar die heeft rollen van 300diameter. En dat is direct het hele probleem overal is het groot groter grootst. Ik zoek iets kleins en wil best iets kopen maar wil graag weten of ik dat rvs kan rollen in zo'n ding. En als het even kan wil ik niet met de blonde bouvier achter de balie te maken krijgen, want als die erachter komt dat je niet in hun vaste klanten bestand staat dan krijg inderdaad een heel speciale kleine oplage toeslag. :evil:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kegel walsen

Bericht door assink »

Landbouwmechanisatie, die hebben vaak geen balie. De oude "dorpssmit" zeg maar :lol:
Wel contant geld mee uiteraard ;-)
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kegel walsen

Bericht door rien1959 »

Voor kegels walsen heb je geen speciale wals nodig. Het geheim zit hem in een aanslag voor de invoerrollen die in de binnenkant van de uitslag staat. Daardoor wordt de plaat automatisch gedraaid tijdens het walsen. Op YouTube is het na wat zoekwerk te vinden. Het is wat moeilijk om zo uit te leggen maar als je het in de praktijk ziet ......

Even gezocht en gevonden : https://youtu.be/E4G-p9LKebs
Na 18 seconden komt de grap. Voorwaarde is trouwens wel dat de wals iets te los wordt gesteld. Gewoon een oude truc uit de plaatwerkerij.
metalstork
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2014 17:30

Re: Kegel walsen

Bericht door metalstork »

@assink, ik weet niet wanneer je voor het laatst bij een lmb bent geweest. Maar daar is over het algemeen veel constructie werk verdwenen. Veel monteurs kunnen alleen nog de laptop aansluiten en op basis van wat daar uitrold wat "parts" en "components" wisselen. Ik ken wel enkele die aan machine bouw doen maar ook zij hebben geen wals.

@rien1959, bedankt voor je reactie.
Ik ken de techniek en het filmpje. Ik heb het ook gezien met een (geharde) pen haaks op de walsen.
1.5mm rvs is veel taaier dan gebruikelijk in de (dunne) plaatwerkerij. Al die handwalsen zijn leuk voor luchtkanalen, zinkwerk etc. maar niet bedoeld voor dit zwaardere werk en vaak zijn ze ook alleen maar parallel.
Overigens heel veel voorbeelden van conische walsen juist bij kleine machines alsmede 4 rol versie voor het walsen van kegels.

Ik denk dat ik maar een stukje materiaal meeneem naar die bekende winkel en vraag of het ik mag proberen.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kegel walsen

Bericht door assink »

Ik kom er bijna wekelijks, ligt er inderdaad aan hoe groot je lmb is.
Ik kan er er materiaal laten zagen, buigen, ponsen.
En een andere kan knippen en zetten, dus ik mag niet klagen :lol:
Plaats reactie