Tandriem aandrijving

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

@ DaBit --> Hoe kleiner de diameter van een tandwiel wordt, hoe meer de toppen van de tanden van de riem naar elkaar toe komen, dus bij een heel kleine diameter past het gewoon niet meer.
@ Kawarider --> Die twee riemen die op elkaar liggen die zou ik magnetisch aan elkaar willen laten plakken, probleem opgelost denk ik. Is alleen wel een probleem wanneer je b.v. ijzer gaat frezen, je weet dan al vooraf waar dat terecht gaat komen, juist op de plek waar je het niet kunt gebruiken.
Waar ik wel bang voor ben is de speling tussen die twee op elkaar liggende riemen, hoe groot is die en hoe veel spanning heb ik nodig om dat weg te krijgen? En kan ik wel zo veel spanning daar krijgen?

Maar wederom eerst: waar heb ik het over, hoe veel speling is er? Specificaties????? Datasheets??????
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

benkr schreef:@ DaBit --> Hoe kleiner de diameter van een tandwiel wordt, hoe meer de toppen van de tanden van de riem naar elkaar toe komen, dus bij een heel kleine diameter past het gewoon niet meer.
Ja, maar die diameters kun je ook niet kopen en het is zinloos.

Als ik de Gates documentatie moet geloven zit je bij 8 tanden in aangrijping op zo'n 80% van de maximale tand-stijfheid en heeft meer dan 15 geen zin. Verder laat die PU+staalgordel riem zich niet extreem soepel om een kleine radius plooien. Bij mijn 3D printer zijn de 20T poelies aan de krappe kant.

Dus een praktisch minimum aantal tanden voor het aandrijfwiel zou imho 20T zijn en liever nog een paar meer, 30T ofzo.

Die twee riemen die op elkaar liggen die zou ik magnetisch aan elkaar willen laten plakken, probleem opgelost denk ik.
De 'onderste' moet zowiezo vast aan het frame, de 'bovenste' kun je op de uiteinden vast zetten, en dan ben je ook klaar.
Waar ik wel bang voor ben is de speling tussen die twee op elkaar liggende riemen, hoe groot is die en hoe veel spanning heb ik nodig om dat weg te krijgen? En kan ik wel zo veel spanning daar krijgen?
Heb je niet zoveel last van omdat je die speling er uit trekt als je de riem op spanning brengt. Maak maar eens een mockup met een bestaande riem of ketting desnoods, dan zie je wel wat ik bedoel.
Uiteraard heb je wel een profiel nodig dat een beetje lekker 'in elkaar past' want als je de tanden enkel op de toppen belast dan is de stijfheid niet optimaal.
Kom ik toch weer op AT uit :lol:
Maar wederom eerst: waar heb ik het over, hoe veel speling is er? Specificaties????? Datasheets??????
Speur de Gates en Breco sites maar eens af. Informatie over tandspeling is er wel, maar lastig te vinden en verspreid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Linki »

Backlash: Backlash in a synchronous belt drive
results from clearance between the belt teeth and
the sprocket grooves. This clearance is needed to
allow the belt teeth to enter and exit the grooves
smoothly with a minimum of interference. The
amount of clearance necessary depends upon the
belt tooth profile. PowerGrip® Timing Belt Drives
are known for having relatively little backlash.
PowerGrip® HTD® Drives have improved torque
carrying capability and resist ratcheting, but have
a significant amount of backlash. PowerGrip®
GT®3 Drives have even further improved torque
I. Operating Characteristics – Continued
64 ®
®
http://www.gates.com/drivedesign
Synchronous Belt Drives – Engineering
carrying capability, and have as little or less
backlash than PowerGrip Timing Belt Drives. In
special cases, alterations can be made to drive
systems to further decrease backlash. These
alterations typically result in increased belt wear,
increased drive noise and shorter drive life.
Contact Gates Product Application Engineering for
additional information.

http://www.gates.com/~/media/files/gate ... manual.pdf

pagina 63



Schiet me net een mogelijkheid te binnen om goedkoop spelingsvrij en stijf een lineaire aandrijving te realiseren.

Zelf een HTD profiel tandheugel frezen.

Een GT2 of 3 riempje binnenste buiten keren, dus tanden aan de buitenkant.

Aan de binnenzijde geleiderollen plaatsen, een aantal op een rij, die duwen het riempje in de "tandheugel", en nog een paar om voldoende omlopenhoek om het aandrijfwiel te genereren.
Plaats reactie