Digitaal meetgerei

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Digitaal meetgerei

Bericht door Guvner »

Voor het maken van mijn mooie nieuwe werkbank en daaraanvast gelijk mijn cnc machine, dacht ik dit mooi te doen met 50x50x2 staal koker profiel. Aangezien ik geen metaalbewerker ben en mijn buurman die dat wel is, alleen maar grote dingen met weinig nauwkeurigheid aan elkaar hoeft te maken, dacht ik eens op zoek te gaan naar een digitaal waterpas.

Heeft iemand nog tips voor het mooi waterpas krijgen van de basis van mijn cnc machine? Ik zat zelf te denken om te beginnen met een balk aan de muur en te zorgen dat die helemaal waterpas zit. Vanaf daar verder te gaan met de twee onderste liggers en die ook helemaal pas zetten. Daarna weer staanders daaraan vast enzovoorts.....

Ik had op internet gezocht naar een digitaal waterpas, maar kom dan eigenlijk alleen maar uit bij van die landmeet apparaten. Iemand in de buurt van Brielle (Ja dat van de watergeuzen en de 1 april grappen) die zoiets heeft? Ik kan namelijk in de verhuur hier ook niks over vinden.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door Benny_DS »

Waarom vind je het zo belangrijk dat alles perfect waterpas staat?
Ok je schroevendraaier moet niet van de tafel rollen, tolerantie heb je toch altijd?
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door Jensorie »

Zoek eens op Digital protactor, Mitutoyo heeft ze, maar er zijn ook goedkope replica's in omloop. Geen idee hoe betrouwbaar zoiets is..


Groet,

Jens
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door Guvner »

Benny_DS schreef:Waarom vind je het zo belangrijk dat alles perfect waterpas staat?
Ok je schroevendraaier moet niet van de tafel rollen, tolerantie heb je toch altijd?
Omdat een deel van mijn werkbank mijn CNC machine gaat worden. Wel erg fijn als die goed waterpas is alle kanten op
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door assink »

Waarom per se digitaal?
Digitaal is niet altijd nauwkeuriger?
Heb zelf zo'n digitaal kubusje uit china. Maar een machinewaterpas die analoog is vertrouw ik meer dan dat kubusje.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door Guvner »

assink schreef:Waarom per se digitaal?
Digitaal is niet altijd nauwkeuriger?
Heb zelf zo'n digitaal kubusje uit china. Maar een machinewaterpas die analoog is vertrouw ik meer dan dat kubusje.
Oh digitaal is zeker niet verplicht. Maar ik had de aanname gedaan dat dat dus wel nauwkeuriger was.

Puur en alleen omdat digitaal beter af te lezen is. Met zo'n luchtbel is te toch minder nauwkeurig aflezen dacht ik zo
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door joeljonker »

Ik heb een goedkopere digitale waterpas van Hogetex (dacht 90 euro) en dat ding is compleet waardeloos. Als je dat ding omdraait op hetzelfde oppervlak zet dat meet hij een verschil van 0,40 graden...

Ding teruggestuurd en een nieuwe gekregen, zelfde onzin. Maar volgens hogetex is dat heel normaal dus terugnemen ho maar.

Dus koop of een hele goede of als dat te duur is een goed analoge.

Uiteindelijk heb ik bij mij alles uitgericht met 5 maatbekers en een tuinslang, werkt eigenlijk super :idea:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er was laatst nog iemand die een waterpas gekocht had. Ewoud dacht ik.
viewtopic.php?f=8&t=13375&start=14
Als je even mee rekent: 0.02mm/1000 = 0.00114 graden.

Zoek even een digitale waterpas in dat gebied, volgens mij zit je dan op 0.2 graden.
Dat is 3.5mm/1000.
Een gewone waterpas is al beter ( 0.5/1000)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door marten optimum »

Er is niks mis met sola en dan de brede variant.Iets van 100 mm hoog i.p.v. 45 mm. Die is het zuiverst van sola.
zelf gebruik ik een tancco bevalt ook prima. Welles waar niet voor machinebouw, maar wel voor de verbouwing van mijn huis.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door arjancnc »

joeljonker schreef:Ik heb een goedkopere digitale waterpas van Hogetex (dacht 90 euro) en dat ding is compleet waardeloos. Als je dat ding omdraait op hetzelfde oppervlak zet dat meet hij een verschil van 0,40 graden...

Ding teruggestuurd en een nieuwe gekregen, zelfde onzin. Maar volgens hogetex is dat heel normaal dus terugnemen ho maar.

Dus koop of een hele goede of als dat te duur is een goed analoge.

Uiteindelijk heb ik bij mij alles uitgericht met 5 maatbekers en een tuinslang, werkt eigenlijk super :idea:
Ik heb met mn vader regelmatig machinemetingen gedaan met een Wyler waterpas (+-€10k). Maar die moest je juist voor gebruik calibreren door m twee keer om te draaien an dan neemt deze de gemiddelde afwijking. Lijkt me best lastig als die hogetex niet kan calibreren.

Digitaal kan dus veel nauwkeuriger zijn. Ik weet niet welke goedkope alternatieven voor jou een optie zijn.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik zit er ook aan te denken om mijn machine met en waterpas te stellen. Ik heb daarvoor een raamwaterpas, op die manier kan ik ook verticale delen stellen. Die zijn te krijgen in 0.01 en 0.02mm/m precisie Ik zie die methode wel zitten, leuk om te zien dat er meer mensen zijn die dat ook willen proberen.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door Guvner »

Het liefst huur (of leen) ik iets voor die ene keer dat ik hem ga bouwen.

Dus weet niet of er iemand in de buurt van Rotjeknor woont met zo'n ding?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Digitaal meetgerei

Bericht door Benny_DS »

Kan je niet beter voor een laser gaan dan voor een waterpas?
Zeker om af te tekenen op de muur. Tafel afstellen dmv verstelbare voetjes.
Plaats reactie