Draaibank Mondiale kopen of niet?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Swake »

Ik kreeg een draaibank van het merk mondiale aangeboden voor een prikje. Denk uit de jaren 50. Conventioneel natuurlijk, niks CNC aan.

Een exact type heb ik niet maar die draaibank lijkt heel sterk op deze en is vergelijkbare staat zo te zien:
http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... diale.html

Waarschijnlijk is het bed wat versleten, en nog andere dingen, nu gaat mijn ervaring op de draaibank echt niet ver en is ze 'van -op-school' geleden, en dat is ook weer zo'n 30 jaar. Ik zou er heel occasioneel iets willen mee afdraaien, en ook wat schroefdraad mee maken.
Kan dat hiermee? Het ding kost niet veel, de moeite zit hem vooral in hem te gaan halen en wat op te poetsen, maar is dat wel de moeite?
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Swake »

Nog iets, er zit enkel een 4-klauw bij. Is het mogelijk een 3 klauw te vinden/aan te passen voor deze machine?
When it fits stop using the hammer.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Damocles »

Veel zal afhangen van de staat van de machine.

Die "heel oude" machines (voor 1980 zo wat) hebben meestal geen gehard bed en nog glij lagers.
Dus lage toerentallen en misschien geometrisch niet meer in orde.
Die Mondiale banken op zich waren wel van goede kwaliteit en Belgisch.

Afhankelijk van de prijs die je er voor zal betalen (incl transport etc) zou ik eerder kijken naar een Celtic 12 of 14 dan. Liefst natuurlijk de nieuwere variant, maar de ouderen zijn ook wel heel bruikbaar natuurlijk. Valt allemaal te zien wat je er mee wil doen en wat het mag kosten. Die Celtics vind je meestal nog wel vanuit een technische school of zo voor geen al te groot fortuin. Wel al de voedingen en spindel toerentallen eens nakijken, er durven wel eens wat tanden in te ontbreken.

Met een 4 klauw kan je (bijna) alles wat je met een 3 klauw ook kan (behalve zeskant materiaal), dus dat hoeft geen probleem te zijn. Een klauwplaat vind je normaal wel. Die nieuwere hebben wel een niet zo gangbare spindelneus met cone+spie en schroefdraad ring er rond.

http://www.lathes.co.uk/mondiale/
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Leeuwinga »

kopen of niet
Mijn antwoord- advies NIET
Jammer om energie en geld te besteden aan zo,n oude draaibank om em werkend te krijgen
Daar kun je m.i. later nooit iets fatsoenlijks van metaal op draaien, misschien iets van hout.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door skillalot »

Ik wou net zeggen, is dit serieus? In die staat en dan overwegen te kopen?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Swake »

Meneer is er niet meer en madam wil het ding uit haar kot hebben. Vraagt er 100€ van.
Leeuwinga schreef:Daar kun je m.i. later nooit iets fatsoenlijks van metaal op draaien
Waarom zou dat niet kunnen? Als het bed of iets van dat genre versleten is kan ik je begrijpen. Maar je bent toch niet bang van een beetje vliegroest. Is een nieuwe blinkende chinees beter te vertrouwen, kzou niet direct durven antwoorden hierop.

Maar bon, ik begrijp uit de reacties dat te oud ook niet goed is en dat ik deze beter laat gaan.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door andrefc101 »

Swake schreef:Maar bon, ik begrijp uit de reacties dat te oud ook niet goed is en dat ik deze beter laat gaan.
Als jij dat ding wilt kopen moet je zeker niet laten, alleen heel je vraagstelling hangt van misschien en waarschijnlijkheden aan elkaar. Je weet niet wat voor machine het is en ook de precieze staat weet je niet, alleen iets wat er op lijkt. Nu, alle draaibanken lijken op elkaar! Je vraagt of je schroefdraad kan snijden op een machine waar je de specs niet hebt. Beetje lastig om dan en zinnig antwoord te geven en/of te verwachten.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door benkr »

Ik weet het niet helemaal zeker, maar een van mijn collega's zijn vader is een tijdje terug overleden, die had ook zoiets staan, mocht toen voor gratis weg. Er heeft een versnellingsbak van een VW opgezeten om wat verschillende toerentallen te hebben, dat moet toch echt wel een stevige hobbyist geweest zijn denk ik dan.
Mocht je interesse hebben dan kan ik wel vragen of het ding nog in de aanbieding is.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Leeuwinga »

@ swake. Bij zo,n machine zul je veel tijd en energie moeten steken om alles weer
goed gangbaar te krijgen, het is meer als een beetje vliegroest (wie dat woord ooit bedacht heeft ??).
En dan gaan we ervan uit dat de lagers nog goed ? zijn :mrgreen:
En zijn alle tandwielen er nog wel bij ? (voor het daadsnijden)
Ik zou zeggen zelf een bus goede verf is de machine m.i. niet meer waard.
Maar het staat natuurlijk een ieder vrij zelf hierin te beslissen, echter het was U zelf die
deze vraag stelde "kopen of niet ? "(ik zeg NIET dus).
Cees
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door assink »

Vlakke riem, glijlagers, verroest bed.
Nee, zou mijn keuze ook echt niet zijn, de latere machines van mondiale, de celtics zijn wel mooie machines.
Oud ijzer is momenteel niet veel waard, zo'n machine weegt misschien 700 kilo. Dus dat is ie aan oud ijzer misschien net waard.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door Leeuwinga »

1-2 dus :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door spinningwheels »

Die poten zijn nog wel iets waard, blad er op en je hebt een heel hippe industriële tafel
In theorie kan ik praktisch alles
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door rkr »

wat wil je er eigenlijk van maken?

- een gereviseerde conventionele machine
- een hele zware stabiele basis voor een cnc draaibank


als de kop/lagers/vertragingsbak nog in orde zijn, dan is het mogelijk wel een leuke basis voor ombouw naar cnc: paar hiwin geleidingen op het bed monteren, nieuwe spindels met stappenmotor en je hebt misschien wel een mooiere/stabielere bank dan wanneer je een klein chineesje om zou bouwen

conventioneel? zit er misschien wel te veel werk aan

maarja 15 cent de kilo levert hij altijd nog 100 euro op bij het oud ijzer
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank Mondiale kopen of niet?

Bericht door assink »

Nee.. deze heeft glijlagers. Dus boven de 1000 rpm draai je de boel aan gort, dus voor CNC niet geschikt.
En conventioneel is deze wel te gebruiken, als je maar geen wisseplaat snelheden wilt halen. Daar is deze machine gewoon niet op gemaakt.
Plaats reactie