Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Moret
Donateur
Berichten: 571
Lid geworden op: 05 dec 2010 16:31
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Kees Moret » 11 nov 2017 16:35

Ik kwam op een FB pagina het graveren in plexigas met een Diamond Drag Bit.
Zag er gelikt uit, maar kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat?
Dit zou ik ook wel willen gaan doen, als ik zou weten hoe..
Sinds mijn freesje freest ben ik niet zo blij geweest.....

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1551
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door janplastiek » 11 nov 2017 16:43

een drag bit wordt gebruikt om te slepen, dus zonder draaiende motor de punt van een bit over een plaat trekken en krassen maken volgens jouw tekening
in de houder zit een veer om een constante druk te houden zodat de gegraveerde lijnen het zelfde blijven


Link
Breek de dag, frees een lijntje.

Gebruikersavatar
Kees Moret
Donateur
Berichten: 571
Lid geworden op: 05 dec 2010 16:31
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Kees Moret » 11 nov 2017 17:03

Ja, ik heb zulke filmpjes ook gezien, maar ik vraag me af hoe je dat doet..
Sinds mijn freesje freest ben ik niet zo blij geweest.....

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2611
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Ballegooijen » 11 nov 2017 17:12

Nou, je zet de dragbit in de spindel, zorgt dat de spindel niet kan gaan draaien (in haal altijd even de stekker van de spindel los), je zet je freesdiepte op b.v. 5mm (afhankelijk van je dragbit hoever die in kan schuiven) en graveren maar!
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Kees Moret
Donateur
Berichten: 571
Lid geworden op: 05 dec 2010 16:31
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Kees Moret » 11 nov 2017 17:15

Ballegooijen schreef:Nou, je zet de dragbit in de spindel, zorgt dat de spindel niet kan gaan draaien (in haal altijd even de stekker van de spindel los), je zet je freesdiepte op b.v. 5mm (afhankelijk van je dragbit hoever die in kan schuiven) en graveren maar!
Ik zag in Aspire dat hij in het rijtje tools staat..
Weer wat geleerd..
Nou, op zoek naar een bitje..
Zijn nogal prijzig geloof ik.
Sinds mijn freesje freest ben ik niet zo blij geweest.....

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2611
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Ballegooijen » 11 nov 2017 17:30

Ik had eerst deze gekocht maar na verloop van tijd komt er toch wat ruimte op het asje waardoor je niet meer helemaal zuiver kunt graveren.
https://www.ebay.com/itm/CNC-DRAG-ENGRA ... 2252550222

Ik heb pas een andere gekocht maar ik moet ff zoeken welke dat is.

Gevonden: deze http://www.ebay.co.uk/itm/1-2-or-12mm-s ... c1fTifXksw
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Sven » 11 nov 2017 19:37

Ik zag in een video van NYcnc dat er ook "draaibeitels" met wisselplaat zijn, bedoeld om mee te graveren.

Ze kwamen niet goed in beeld maar ik denk dat die ook in een spindle moeten en slepend gebruikt worden, maar dan zonder enige vering, dus de diepte instellen in cam.

Dit was ook bedoeld om in staal gebruikt te worden.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
Kees Moret
Donateur
Berichten: 571
Lid geworden op: 05 dec 2010 16:31
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Kees Moret » 11 nov 2017 20:58

Ballegooijen schreef:Ik had eerst deze gekocht maar na verloop van tijd komt er toch wat ruimte op het asje waardoor je niet meer helemaal zuiver kunt graveren.

Ik heb pas een andere gekocht maar ik moet ff zoeken welke dat is.

Gevonden: deze http://www.ebay.co.uk/itm/1-2-or-12mm-s ... c1fTifXksw
Bedankt, nou weer wat bij geleerd..
Ik heb echter een ER11 bithouder tot 6mm , maar daar moet ik wat op verzinnen.
Desnoods zonder spindel en een aparte ouder fabriceren..
Moet toch te doen zijn voor een CNC hobbyist.. :mrgreen:
Sinds mijn freesje freest ben ik niet zo blij geweest.....

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1551
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door janplastiek » 12 nov 2017 10:31

Slijp een wolfraam stift voor de tig toorts. Is ook zeer hard en kan zo jouw spantang. En proberen maar ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2611
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Ballegooijen » 12 nov 2017 10:48

Slijp een wolfraam stift voor de tig toorts.
Die stift zal wel werken maar dan mis je toch het verende gedeelte.

Op deze manier kun je hem eenvoudig monteren:
https://robocutters.co.uk/proddetail.as ... agEngraver
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
Kees Moret
Donateur
Berichten: 571
Lid geworden op: 05 dec 2010 16:31
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Kees Moret » 12 nov 2017 15:13

Het wordt steeds interessanter, bedankt mannen! :mrgreen:
Sinds mijn freesje freest ben ik niet zo blij geweest.....

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8947
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Graveren met Diamond Drag Bit, hoe doe je dat..??

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 nov 2017 15:31

'k heb zelf goede resultaten behaald met een in een punt geslepen stuk VHM (gebroken frees).. zorgen dat je werk vlak ligt.. en "krassen" maar.. :)

Plaats reactie