Idee verkopen of zo..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door Sven »

Voor wie meeleest:
Patenteren begint met geheim houden.
Pas als je aanvraag is ingediend kan je (veilig) gaan publiceren.

En dus ging ik 's nachts proefvaren met een zwart geschilderd prototype.... Je kan ook overdrijven, ik kon ook niet zien wat ik aan het doen was.
Maar van op de tast moeten bedienen leer je veel over gebruiksgemak....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Voor wie meeleest:
Patenteren begint met geheim houden.
Pas als je aanvraag is ingediend kan je (veilig) gaan publiceren.

En dus ging ik 's nachts proefvaren met een zwart geschilderd prototype.... Je kan ook overdrijven, ik kon ook niet zien wat ik aan het doen was.
Maar van op de tast moeten bedienen leer je veel over gebruiksgemak....
En heb je (gevoelsmatig) wat aan je patent?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door ErwinL »

Je zou mogelijk het model kunnen laten registreren: https://www.boip.int/wps/portal/site/de ... BIS9nQSEh/
Maar vaak staat of valt je recht met je bereidheid het te verdedigen, dus bijvoorbeeld een kort geding aanspannen tegen Philips mochten ze iets maken wat erg op lijkt. Dit soort houders bestaan al meer in verschillende vormen, waardoor er wel om modelrecht heen te komen is denk ik. Hier bijvoorbeeld al 3 verschillende: https://www.beslist.nl/products/huis_tu ... cc~6380593

Zelf (laten) maken en verkopen is vaak nog de beste optie denk ik, je kan ook alleen de tekening online verkopen. Door het op facebook te posten heb je alsnog rechten dmv een 'niet-geregistreerd gemeenschapsmodel'. Tenzij het echt iets heeft wat de moeite is om te patenteren...
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door Swake »

Paar eenvoudige zaken oplijsten:

Wat heeft die houder-voor-senseohouders van jou dat maakt dat iemand anders hem liever zou willen dan al die andere die al op de markt zijn en dit rekening houdend met de prijs dat je denkt hem te kunnen verkopen?

Welke aantallen denk je te verkopen? 100? 1000? 10000? 1% van alles Senseo's?

Maak een grove kosten-baten analyse. In dit stadium is het nog natte vinger werk maar dat maakt niet uit. Paar punten om je op gang te trekken: industrialisatie van de fabricage, verpakking, marketing, opslag, distributie, verzekering, garantie, kost van de cash-flow, verkoop, verwachte winst...

Maak de som en kijk na of dit alles in jouw vooropgestelde verkoopsprijs past. Nu weet je ook direct of het financieel haalbaar is.

Maak daarnaast eens een lijstje met al de sterke punten van het product en natuurlijk ook een lijstje met alle zwakke punten. Maak die lijst niet alleen, vraag de mening van anderen.

(ps: Je mag bovenstaande hier natuurlijk neerpennen, maar hoeft niet publiek voor mij)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: En heb je (gevoelsmatig) wat aan je patent?
Gevoelsmatig leek me de verhouding tussen kosten en baten doorschieten de verkeerde kant op.
Ik heb er dus uiteindelijk geen genomen.
Dat bleek uiteindelijk ook de juiste.

Maar als ik het had gewild dan had het gekund, alles was heeeeeel geheim.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door Swake »

Sven schreef:Maar als ik het had gewild dan had het gekund, alles was heeeeeel geheim.
En gelijk had je naar mijn mening.
En ik kan er een verkeerde mening op overhouden maar volgens mij loont een patent maar zelden de moeite.
Wat je eigenlijk wil als 'producent' is dat niemand je product zomaar kan namaken. Er moet dus voor gezorgd worden dat het niet zomaar na te maken valt. Het is dus zeker zaak om de ingrediënten of de fabricagemethodes geheim te houden. Als 'uitvinder' kan je het ding ook verkopen onder licentie zonder daarvoor een patent te moeten nemen.

Patenten schrijven is vandaag de dag ook een kunst geworden. Heb patenten gezien die zo slecht geschreven zijn (voor de patenthouder dan) dat je het ding gewoon kan namaken met alles erop en eraan. Mits een hele kleine onbelangrijke aanpassing is dat nagemaakt ding dan niet hetzelfde als wat in het patent beschreven staat en kan het gewoon verkocht worden...

Mijn mening is dat een patent enkel zou mogen dienen om iets echt werkend, tastbaar en technisch vernieuwend te beschermen waar een voldoende grote hoeveelheid onderzoek achter zit. Het voorbeeld hier van een houder-voor-senseopad-houders is dat niet, die realisatie was er al voordien. Het uiterlijk van die nieuwe houder is dan wel anders, maar dat is auteursrecht, copyright zeg maar.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Idee verkopen of zo..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swake schreef:Het uiterlijk van die nieuwe houder is dan wel anders, maar dat is auteursrecht, copyright zeg maar.
Maar dat is dan weer niet te beschermen. Of heb ik dat mis ?
Wel vreemd eigenlijk, en ook lastig want waar ligt de grens tussen uiterlijk en functie.

Maar ook in auteursrecht zal wel een hoop geleend worden, met lastige recht zaken erbij.

Gewoon een handgemaakt kwaliteitsproduct is het handigst, dan wordt je betaald voor je kundigheid, helaas wordt je daar niet slapend rijk van.
Als de winstmarges te hoog zijn, zijn er al snel 'concurrenten' die hopen ook iets te kunnen verdienen, als je het product voor een nette prijs verkoopt, is de drempel al hoger om er ook aan te beginnen.
(chinese praktijken even buiten beschouwing)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie