Boefjes (figuurlijk)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Boefjes (figuurlijk)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Op een ochtend alleen nog koud water uit de kraan, daar zit een close in boiler onder.
Nu mis ik heb daar niet heel erg, dus de stekker er maar uitgetrokken, en verder met m'n werk.
(boiler er tussen uit halen, nieuwe uitzoeken, kopen enz, even geen tijd voor)
Vanmorgen kreeg ik het idee om es te kijken of ik een gebruiksaanwijzing kon vinden, en of er iets van een zekering in zo'n ding zit.
En jawel hoor, onder een dopje wat je er uit zou moeten wippen zit een reset mogelijkheid.
16006
Helaas, op de plek van dat dopje zat wel een cirkeltje in het spuitgietdeel, echter echt geen dopje.
Vervolgens met een scherp voorwerp een gat op die plek gemaakt, toen op de gok 'iets' ingedrukt en met de ohm meter eerst eens gemeten of de weerstand van oneindig iets anders ging aan geven, 1e keer geen resultaat, nog eens beter gedrukt, hoorde ook een klikje, en ... 25 ohm op de meter.
Stekker er in, even later, gewoon heet water.

Ga je je toch af vragen waarom ze niet willen dat de gebruiker die reset in kan drukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Boefjes (figuurlijk)

Bericht door nijsinkgj »

Dag Hugo

De beveiliging die was aangesproken was de zogenoemde maximaalthermostaat.
Deze thermostaat is je laatste redmiddel die ingrijpt bij een te hoge boilertemperatuur.
Enig onderzoek waarom die is aangesproken is wel aan te bevelen.

Even een kleide waarschuwing is wellicht op zn plaats, wat er kan gebeuren bij een boiler die onderd druk staat, en welke boven de 100 graden komt (kookpunt van water onder atmosferische druk.)
Doordat het water onder druk staat ligt het kookpunt hoger
Door een defecte thermostaat kan het dus gebeuren dat deze doorwarmd en de 100 gradengrens over gaat
(Als er dus ook nog eens met de maximaalthermostaat gerommeld word)

Ga je nu water pakken dan zal de druk plotseling naar atmosferisch zakken en het water ineens in stoom overgaan
Waardoor je levensgevaarlijk kunt verbranden.

Ik ben 20jaar als service techinkus werkzaam geweest en 1 keer gezien hoe een boiler die bij een pastoor op zolder stond als een raket dwars door het dakbeschot gegaan was.
Er was een “storing” geweest en meneer was zelf ook handig en dacht, ach het is zaterdagavond laat, ik verbind de thermostaat wel ff door, dan bel ik maandag wel.

Dus vandaar dat ze tegenwoordig de laatste beveiliging netjes wegstoppen zodat een vakman daar even naar kijkt, en niet de eindgebruiker gaat lopen prutsen.

Wees gewaarschuwd!

Vr gr Gertjan.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Boefjes (figuurlijk)

Bericht door mjeuring »

Had meneer de pastoor ook de inlaatcombinatie en het overdrukventiel gesaboteerd?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Boefjes (figuurlijk)

Bericht door serum »

Ik vind zo'n doorstroomapparaat ideaal. Laag energieverbruik en toch altijd prettig warm water bij het handen wassen. (Staat niet onnodig een pot water warm te houden)

Voor een goede 100e heb je zo'n ding. Verbruikt alleen stroom als je je handen wast. (komt niet zulk superheet water uit, maar aangezien je aangaf het daar niet erg te missen, kan je er misschien mee uit de voeten)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Boefjes (figuurlijk)

Bericht door hainjedaf »

Ik zweer bij mijn Grohe RED.... Altijd kokend water voor een kop thee....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Boefjes (figuurlijk)

Bericht door DaBit »

Zo'n ding van een kW of 10 in combinatie met een warmtewisselaar voor het afvoerwater lijkt me ideaal.

Ik heb destijds bij de verbouwing een zo direct mogelijk geisoleerd pijpje van slechts 10mm doorsnee (om de hoeveelheid achterblijvend water te beperken) naar de warmwaterkraan in de keuken gelegd, maar het duurt nog steeds vrij lang voor er warm water uit komt en er blijft nog steeds vrij veel warm water achter in die leiding.

Magoed, eigenlijk is stoken met gas en een deel energie 'weggooien' (geld alleen in de zomer) door achterblijvend warm water nog steeds efficienter dan hoogwaardige energie in de vorm van elektriciteit opstoken voor laagwaardige warmte.

Als we van 't voorjaar gaan verbouwen en de houten balkenvloer vervangen word door beton+isolatie+vloerverwarming en de ramen door HR++ ipv enkelglas dan is het misschien nog wel de moeite waard om eens een rekensommetje los te laten op het elektraverbruik van een warmtepomp (heb nog compressoren/expansieventielen/drogers/etc. staan en ik kan ermee overweg...) evt aangevuld met een kleine zonneboiler, de warmwaterdistributie op een graad of 30-35 te houden, en extra verwarming met een lokale doorstroomboiler te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boefjes (figuurlijk)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nijsinkgj schreef:De beveiliging die was aangesproken was de zogenoemde maximaalthermostaat.
ja, dat begrijp ik uit de gebruiksaanwijzing
Dus vandaar dat ze tegenwoordig de laatste beveiliging netjes wegstoppen zodat een vakman daar even naar kijkt, en niet de eindgebruiker gaat lopen prutsen.
Vandaar dat het me verbaasd dat het wel beschreven is in de gebruiksaanwijzing.
Waarschijnlijk hebben ze de mogelijkheid weg gehaald omdat er altijd van die types zijn die zo'n uitspringend knopje dan vast gaan zetten met .... ja, en dat het dan mis gaat.

Als ie er weer uit springt, zal ik hem waarschijnlijk zonder pardon afvoeren.

En inderdaad Serum, een doorstroom toestel heb ik ook al eens aan zitten denken, maar voor €100.- heb ik ze nog niet gezien. Eerder vanaf €250.-
Dus als je een hint hebt waar ik es naar zou kunnen kijken....

PS. ik moet verder niet zeuren, deze boiler ben ik niet helemaal 'eerlijk' aangekomen, werd afgeleverd samen met een hoop ander installatie spul, er over gebeld, maar het moest echt bij mij zijn, 'want het lag op de pallet'. Nou, toen heb ik hem maar gebruikt. :|
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie