Aluminium smelten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 410
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 » 04 mar 2018 00:38

Na een lange tijd van filmpjes te hebben gezien op YouTube heb ik afgelopen week eindelijk aluminium kunnen smelten. Wauw, maar ook niet meer dan dat. Het aluminium is gesmolten maar er was te weinig hitte om de boel goed heet te krijgen om uiteindelijk ook broodjes te kunnen gieten. Dit lag deels aan de onervarenheid en de lage buiten temperatuur maar goed, het was wel erg leuk en leerzaam!

Ik heb een stook ton gemaakt van een stalen 60 liter vat waarvan de bovenkant is door geslepen en dienst doet als deksel. De deksel en binnenkant heb ik bekleed met een laag van circa 10 cm mix Vermiculiet en Portland cement. Als smeltkroes heb ik een afgekeurde brandblusser gebruikt, welke door midden is gezaagd en is voorzien van wat hijsogen. Aan de onderzijde heb ik een gat van rond 40 cm met een buis voorzien van een föhn.

Voor de hitte heb ik houtskool briketten gebruikt. Door de onervarenheid ben ik er nu wel achter dat een goede laag briketten in de ton beter werkt dan het e.e.a. rond de smeltkroes te plaatsen. Aan het eind van het liedje was de gehele bodem voorzien van as en kon de föhn er weinig lucht in krijgen.

Ik zal nog een paar plaatjes toevoegen om het verhaal wat smeuïger te maken maar krijg op dit tijdstip allerlei foutmeldingen over bestandsgrootte, extensie en formaat. Dit is wat wel lukt om te laten zien.

Mijn volgende stap is de binnenzijde van de ton netter af te werken met vuurvaste specie en een propaanbrander te gaan gebruiken. Als iemand nog een goed plan heeft hoor ik het graag. Op Youtube zie ik van alles gemaakt maar met Amerikaanse maten maar daar heb ik geen gevoel bij.

Ga het zo wie zo nog een keer proberen met houtskool briketten en een betere blower i.p.v. een föhn.
Laatst gewijzigd door Bjornski1976 op 05 mar 2018 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Who dares wins

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2594
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Ballegooijen » 04 mar 2018 08:45

Als je hier alleen het nummer zet tussen dan laat hij de foto wel zien.

Gallerij Link
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Kjelt
Berichten: 867
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium smelten

Bericht door Kjelt » 04 mar 2018 09:21

Voor mijn BBQ gebruik ik altijd perslucht dan heb je het zo witheet. Pro blower zoals de smidsen ze gebruiken kan natuurlijk ook.
Je kunt aan de kleur van de kolen de temperatuur zien maar een goed thermokoppel is uiteraard betrouwbaarder.
Succes, ik bewonder wel hoe ver je gaat maar vraag me serieus af of je er bruikbaar eindmateriaal aan over houdt. Als je bij de documentaires vd hoogovens kijkt komt het afkoelingsproces en het heet walsen best wel nauw. Of ga je vormgieten? Ik ben wel benieuwd wat je doel is en er mee gaat doen?

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2094
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door serum » 04 mar 2018 09:24

denk dat een sidechannel blower hier erg geschikt voor is. De briketten hebben geen idee wat ze overkomt.

Mooi te regelen in toerental dmv een VFD.

Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Ben_Cretskens » 04 mar 2018 20:04

Ik heb al enkele succesvolle gietingen gedaan in oventje.

Ik heb een oud persluchtvatje gebruikt van een vrachtwagen (omdat ik dat had liggen) maar een ton is even goed, misschien zelfs beter omdat je een grotere diameter hebt. Ik heb daarin een kleinere buis gelast en tussen de 2 stalen lagen vuurvaste beton gegoten.
Van onder een gat dat tangentiaal staat op de binnenring waardoor ik de brandermond steek van mijn propaanbrander.
Een deksel met eveneens vuurvaste beton in gegoten en een uitlaatgat.
Als de oven aanstaat is het een behoorlijk kabaal dat doet denken aan een kleine jet :mrgreen: ik woon redelijk dicht bij de luchtmachtbasis in Kleine-Brogel dus de buren hebben al enkele keren over de omheining gekeken maar ze zijn al wel wat gewoon van me :lol:

Op banggood een smeltkroes (crucible) besteld en daarin lukt het aardig :)

Voor mijn mallen gebruik ik vormzand en tussen de helften poeder ik talkpoeder.

Foto' s heb ik eigenlijk nog niet 1 keer gemaakt... Ik ga deze maand toch nog ergens eens gieten, dan zal ik proberen een verslagje te maken van hoe en wat indien je daar wat aan zou hebben ;-)

flex
Berichten: 181
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aluminium smelten

Bericht door flex » 05 mar 2018 17:17

Heb zelf een upwind butaan/propaan brander gemaakt. Bedoeld om mee te harden. Maar kan ook als smelter/smidse gebruikt worden.
Bij de campeerboer een forse regelbare gas reduceer gehaald (tot 3 bar of zo).
Zelf de conus gedraaid (niet op de foto's).
Afbeelding
Afbeelding
http://nshome.nl/myburner/page_0001.html
http://nshome.nl/myburner/page_0002.html

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 410
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 » 05 mar 2018 20:50

Hierbij wat foto's vam de stook ton en tekeningen.
16537
16536
16538
16539
Hierboven een idee voor een nieuwe brander bestaande uit:
- rvs stalen buis 22mm rond lengte 250mm met aan onder en bovenzijde een gleuf breedte 8mm;
- verloop stuk 22mm naar 15mm;
- koperbuis 15mm lengte 80mm, met aan de voorzijde een messing plug met daarin een gat van 1mm.
(Idee is van http://myfordboy.blogspot.nl/p/myfordboys-furnace.html)

Zo weer een projectje om a.s. weekend in elkaar te prutsen.
Who dares wins

Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 140
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Mr.Q » 06 mar 2018 09:00

Hier is ook iemand die aluminium aan het gieten is:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... ect-1.html

Greetz, Q

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 410
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 » 06 mar 2018 19:03

Mooi wat deze man maakt. Zo wil ik zelf ook gaan vorm gieten. Wat me opviel zijn de branders. Deze lijken een formaat 2x groter dan de onkruid branders. Dit zit me op het idee om dat een uit te zoeken ipv van zelf een brander maken, bedankt.
Who dares wins

Toxiq
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium smelten

Bericht door Toxiq » 07 mar 2018 11:12

Bjornski1976 schreef:
04 mar 2018 00:38
Ga het zo wie zo nog een keer proberen met houtskool briketten en een betere blower i.p.v. een föhn.
Je haalt qua benaming de dingen een beetje door elkaar

Briketten (die ronde eiervormige dingen) zijn geperst
Dan heb je houtskool, grillige stukken (verkoold hout)
En dan heb je nog variaties als kokosbriketten etc

Briketten gebruik je (meestal) op de q voor low&slow sessies, houtskool voor hot&fast

Wil je dus meer hitte, neem je houtskool
Ook zit er een wezenlijk verschil tussen het spul van de action/tuinwinkels/supermarkt of de beter houtskool, hier valt dus nog wel wat winst te behalen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

assink
Berichten: 1711
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door assink » 07 mar 2018 14:15

Bjornski1976 schreef:
06 mar 2018 19:03
Mooi wat deze man maakt. Zo wil ik zelf ook gaan vorm gieten. Wat me opviel zijn de branders. Deze lijken een formaat 2x groter dan de onkruid branders. Dit zit me op het idee om dat een uit te zoeken ipv van zelf een brander maken, bedankt.
Gok dat het dan branders zijn van dakdekkers, deze geven idd een behoorlijke warmte af. Gebruikten we hier op het werk ook voor krimphoezen voor pallets.

flex
Berichten: 181
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aluminium smelten

Bericht door flex » 07 mar 2018 14:28

Het belangrijkste bij de branders is de reduceer. De 'dakdekker' branders hebben nog steeds een vrij lage druk/flow aan gas. Als je bv de vlam van die dingen vergelijkt met wat er uit bv mijn brander komt zit er een wezenlijk verschil in, en daarmee ook de geleverde warmte (BTU). Nu is mijn brander niet perse bedoeld om een smelt oven te verwarmen, meer een redelijk open smeed tunnel, of zoals op de foto's als een impromptu hardings oventje van cellenbeton/ytong blokken. Wat overigens best goed werkte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 410
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 » 18 nov 2018 11:13


Gallerij Link
Gisteren voor het eerst met succes aluminium gesmolten. Met een redelijk goed resultaat van blikjes naar ingots.

Op advies heb ik geen drukregelaar gebruikt en bleek in eerste instantie goed te werken echter was het kunstof BP gasflesje gevuld op een lagere druk. Hierdoor kwam er niet voldoen gas uit de fles en kwam de temperatuur net boven de 700 graden Celsius en liep na verloop in tijd weer naar beneden.

Vervolgens een volle stalen gasfles gepakt welke was afgevuld op 13Bar. Hier zat voldoen gas en druk in dat de temperatuur heel snel boven 800 graden Celsius uit kwam.

Heb nu nog twee dagen te gaan om alle ingezamelde blikjes te smelten naar ingotjes. Hiervoor blijf ik deze kroes gebruiken maar voor het schone werk is een nieuwe nodig.

Wat nu op de planning staat:
- Nieuwe (schone) smeltkroes maken;
- Drukregelaar 1-3 Bar;
- Uitzoeken werken met vormzand of gieten in gips(achtig) materiaal, lost wax.
Who dares wins

mlrs
Berichten: 257
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door mlrs » 18 nov 2018 13:28

Ben sinds een paar maanden ook actief in het aluminium smelten/gieten en gebruik een brander op diesel. Binnen 20min heb ik een halve liter aluminium vloeibaar. Dit werkt erg prettig.
De oven was ooit elektrisch maar de verwarmingselementen zijn er uit gesloopt en er is een gat ingekomen voor de brander.

Plaats reactie