binnenmicrometer kleine diameters

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

Ben al even tijdje aan zoeken - maar wellicht weet iemand naam/link/merk van wat ik zoek.

Een binnenmicrometer waarmee je 1 - 3 mm binnendiameter kunt meten zeg op ongeveer 0.01mm nauwkeurigheid.
Kan niks vinden. Begin te denken dat gewoon wat staafjes frezen, stuk of 200 dat dat effectiever is :)

Maar er moeten vast al heel lang geleden lieden zijn geweest die dit uitgezocht hebben en er iets voor gebouwd hebben wat te koop is :)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door assink »

Zgn pin gages, of in het Nederlands calibers.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

Leo - precies wat ik zocht. 789 euro - ai ai ai. Net even iets meer dan ik had gehoopt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Ballegooijen »

Dat wordt dan weer extra overwerken :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

Ja kijk ik had tevoren gezien dat 5-30mm dus iets van 30 dollar op ebay is (of nog minder). Maar de stap van 5mm naar 1.5 - 4mm is steep.
Ineens kom je dan bij mitutoyo terecht. Geweldig spul van mitutoyo - wie wil 't niet hebben - maar als je niet net even een bankroof gepleegd hebt is de prijs voor mij net iets te hoog op dit moment. 800 a 900 euro - alleen omdat ik graag af en toe wat meten wil :)

Dat wordt 'm dan dus niet.

Het probleem van de staafjes is dat je wel weet of iets erin past - maar je weet niet of je met je amateuristische skills iets geboord hebt wat een mooie cylindervorm heeft.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

En deze ligt ook even buiten het budget :)

https://www.amazon.com/Fowler-54-364-01 ... 4&sr=1-216
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Robbie »

Hallo Deep chess,

In je een na laatste bericht geef je aan:
"Het probleem van de staafjes is dat je wel weet of iets erin past - maar je weet niet of je met je amateuristische skills iets geboord hebt wat een mooie cylindervorm heeft".[/b]
Dat is inderdaad zo met paskalibers, maar ook zo bij alle andere conventionele meetmethoden. Behalve bv meetmachines, daar kan behalve naar afmetingen, ook naar vorm, plaatsing ed worden gekeken.
Dus als je niet alleen de maat, maar ook de vorm wil controleren, wordt het echt een heel ander verhaal.
Twee punts binnen meetmiddelen; ovale gaten kan je constateren, maar driehoekig komt vaker voor en dat zie je niet.
P.s.; Boren is een voorberwerking, als je aan honderdsten denkt, moet je zeker ruimen met goed gereedschap en de juiste smering, het gaat dan praktisch altijd goed en hoef je eigenlijk niet te controleren (hobby).
In een productieomgeving is dit wat anders, dan kan je het risico op fouten niet nemen en controleer je altijd minimaal het eerste exemplaar en je blijft dit doen tot je seriematig goede maten hebt,
daarna kan je overstappen op steekproeven.

Maar: bedenk wat je wilt,controle van diameter, of van totale geometrie, zelfs het eerste is al niet simpel en zeker niet goedkoop.
Je kan kijken naar 2e hands middelen, maar hoe zit je dan met calibratie. Dit kan overigens ook een probleem zijn bij nieuwe meetmiddelen, maar daar hoef je bij Mitutoyo of Tesa (niet van de tape) niet bang voor te zijn, maar wel voor de kosten.

Volgens mij staat of valt het met de vraag: Wat heb ik echt nodig, moet ik kunnen aantonen dat het volgens spec is (maat en vorm?)?
Of is het een enkel ding (voor eigen gebruik?) en als het mislukt maak ik gewoon een nieuwe, of ik los het op met een busje oid.

Succes,
Rob.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

Zo'n meetmachine die ook de vorm goed kan controleren, heb je voorbeeld ervan?

We praten dan over kleine gaatjes. Ik wil graag eens wat nozzletjes controleren.

Da's 0.4mm aan ene kant en 2.0 en 3.2 mm aan andere kant.

Ja ja er zijn ook andere nozzletjes, groter en kleiner dan 0.4mm. Maar da's theorie - de software werkt daar niet zo briljant voor :)

Overigens het gaat mij om de controle op vette fouten van 0.1mm of meer. Het is fijn om over honderdsten hier te praten als ik simpelweg constateer dat commercieel uitgevoerd werk in Nederland, we niet eens in de buurt komen van dat soort toleranties, want alles gaat dan vlug vlug.

Als je niet controleert is kans te groot dat afwijkingen heel wat meer zijn dan 0.1 mm, ook als je als tolerantie iets veel kleiners opgaf. Voor prototype onderdelen is dat wel lastig. Die MOET je controleren.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door javanree »

Een mede forumlid heeft een meetmicroscoop te koop staan... daarmee kun je (vooral doorlopende) gaten prima controleren. Zowel op diameter als op rondheid.

En ik word een beetje moe van je opmerkingen over dat er in NL niets precies geproduceerd kan worden.... of dacht je dat ze bij bijvoorbeeld Nucletron (bij jou om de hoek!) genoegen namen met 0.02mm afwijking als er 0.01mm gespecificeerd is? En SKF idem dito... zulke bedrijven eisen gewoon meetstaten en traceerbare calibratie rapporten per order. Alle bedrijfjes die doen in zaken als protheses, idem dito. En dat weet ik uit eigen ervaring, niet uit derde hand of zo.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

javanree schreef: 09 mei 2018 12:55 Een mede forumlid heeft een meetmicroscoop te koop staan... daarmee kun je (vooral doorlopende) gaten prima controleren. Zowel op diameter als op rondheid.

En ik word een beetje moe van je opmerkingen over dat er in NL niets precies geproduceerd kan worden.... of dacht je dat ze bij bijvoorbeeld Nucletron (bij jou om de hoek!) genoegen namen met 0.02mm afwijking als er 0.01mm gespecificeerd is? En SKF idem dito... zulke bedrijven eisen gewoon meetstaten en traceerbare calibratie rapporten per order. Alle bedrijfjes die doen in zaken als protheses, idem dito. En dat weet ik uit eigen ervaring, niet uit derde hand of zo.
Jan, als ik zeg dat ik CONSTATEER en GEDWONGEN wordt na te meten, gaat er dan GVD een belletje bij je rinkelen?

Dat spionagebedrijf waar je 't over hebt overigens ken ik heel goed natuurlijk. Pas nog iemand mogen uitleggen die een platform van een paar miljard wil uitrollen met iemand van dat bedrijf ernaast hoe hij een bepaald product lastig gecertificeerd op de markt krijgt omdat spionage niet te voorkomen valt. Niet dat dat platform gaat afstoppen - maar da's heel ander verhaal. De Elon Musk's types stopt niemand.

p.s. SKF produceeert hier zo goed als niks meer man.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door mark3 »

Misschien wil die persoon van een paar miljard je wel een paar euros lenen, geven,sponseren voor een paar paspennen te kopen.
Beetje advies is dat wel waard.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door joopbos »

wil je klein en precies werk laten maken, ga eens praten bij:

https://www.zme.nl/nl/
Plaats reactie