Vraagje over stappenmotor in macht3

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stirling
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2018 13:42
Locatie: Alkmaar

Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Stirling »

Hallo ik zal mij even voor stellen, mijn is Ed van den Berg ik kom uit Alkmaar. Ik weet nog niet precies hoe het een en ander hier werk want ik ben net lid geworden. Ik heb als hobby modelbouwen van Stirling en vacuüm motoren maar ik heb een groot probleem. Bij mijn CNC gestuurde freesbank (HBM WMD 20 V ) met Mach3 besturing werkt de X as niet meer. Bij het opstarten van Mach3 geeft hij als fout melding dat een of meerder Assen te snel zijn voor een pulsfreqentie van 25000 waarom weet ik niet. De motor van de X as liep inderdaad te snel maar toen ik een programma liet lopen was er een verschil in de lengte maat de maat moest 91 mm zijn maar was iets van 85 mm de andere maten waren wel goed. Toen heb ik geprobeerd om deze X as te kalibreren maar dat hielp niet na nog een paar keer te kalibreren hield de motor er mee op hij piep alleen nog maar. Ik kan de X as nu niet meer bewegen met de knopen. Weet iemand wat er hier aan de hand is en mij eventueel op weg kan helpen om hem weer aan de praat te krijgen. Ik ben ten einde raad om dat ik hier geen verstand van heb. VRG. Ed
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Bjornski1976 »

Als je motoren allemaal hetzelfde zijn en ook identieke drives met instellingen gebruikt vergelijk dan eens de stettings in Mach3 onderling.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Breaker »

En daarna kunnen drives gewisseld worden en kijken of het probleem meeverhuist, zoniet, hetzelfde met de motoren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Stirling
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2018 13:42
Locatie: Alkmaar

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Stirling »

Hallo, al vast bedankt voor de reactie, misschien klinkt het heel stom maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik kan heel goed met de CNC frezen maar hoe het van binnen werk geen idee. Dus als je mij kunt vertellen waar de drivers te vinden zijn, de motoren zijn het zelfde en de machine heeft zowat tien jaar goed gedraaid zonder problemen ik heb alleen geprobeerd om mijn handwiel aan de praat te krijgen. Er zit op de CDrom een handboek voor de werking van het handwiel (wat er ook al tien op zit en nog nooit heeft gewerkt) ik heb de voorbeelden van het handboek vergeleken met mijn machine en een of twee standen veranderd maar ik weet niet meer precies welke en daarna gaf de machine de melding dat er een of twee Assen te snel waren voor een pulsfreqentie van 25000. De X as liep toen veel sneller en was van de maat af ik heb toen da X as gekalibreerd. Het programma vroeg hoeveel wil je verplaatsen ik gaf in 3 mm en dat deed hij maar bij het vrezen was mijn lengte maat die 91 mm moest zijn 85 mm. Toen heb ik weer geprobeerd om hem te kalibreren deze keer 0.5 mm om dat ik er een klokje tegen aan heb gezet en toen piepte de motor alleen maar en ik kon hem niet meer bedienen de knopen reageerde niet meer. En voor de rest weet ik niet wat ik nu moet doen. Als ik iets in mijn programma moet verander moet ik wel stap voorstad weten hoe ik er kan komen. Ed
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door benkr »

Ed, vertel eens wat meer over je machine, werkt het met Mach3 b.v.?
Vertel ook eens waar je woont, als je bij mij in de straat woont kom ik vanavond je probleem nog oplossen.
Plaats een paar foto's dat verheldert ook een hoop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 05 jul 2018 16:16 Ed, vertel eens wat meer over je machine, werkt het met Mach3 b.v.?
Zie zijn openingspost ja dus
Vertel ook eens waar je woont
Zie wederom openingspost: Alkmaar ;-)
Stirling
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2018 13:42
Locatie: Alkmaar

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Stirling »

Inderdaad ik werk met Mach3 en ik woon in Alkmaar dus niet direct bij jou in de buurt jammer het zou erg fijn zijn als iemand langs zou kunnen komen om mij te helpen om mijn probleem op te lossen.je zou een foto willen waarvan dan? En ik weet ook nog niet hoe ik die hier in krijg sorry.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door benkr »

Links boven in je scherm, tweede tab, derde item: motor tuning.
Daar vind je de dingen die bepalen hoe veel je verplaatsing is, hoe hard een motor draait en hoe deze versnelt.
Vergelijk X met Y en eventueel met Z, noteer de begin waarden om ook nog terug te kunnen.
Vergeet niet om elke as na een wijziging te saven, anders merk je niets van een verandering.
En vergeet niet telkens een andere as te kiezen, ik doe het telkens weer feilloos verkeerd.
Begin eens met 50, 500 en 250, allemaal tamelijk conservatieve waarden maar je moet ergens beginnen, en beter te langzaam dan te snel want dan gebeurd er helemaal niets.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door scyllatech »

Stirling schreef: 05 jul 2018 16:49 Inderdaad ik werk met Mach3 en ik woon in Alkmaar dus niet direct bij jou in de buurt jammer het zou erg fijn zijn als iemand langs zou kunnen komen om mij te helpen om mijn probleem op te lossen.je zou een foto willen waarvan dan? En ik weet ook nog niet hoe ik die hier in krijg sorry.
Ik heb je een pb'tje gestuurd zodat je me kan bellen. Alkmaar is niet zo heel ver bij mij vandaan.

Tot op heden nog geen reactie.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Stirling
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2018 13:42
Locatie: Alkmaar

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Stirling »

Hallo, hartelijk dank voor de aanbieding om mijn te helpen met mijn CNC probleem en dat is gelukkig opgelost door iemand van het forum met de opdracht om de motor tuning te openen en de instelling te corrigeren dat heb ik gedaan en bingco hij doet het weer. Bij de X as stond inderdaad een heel groot getal en dat heb ik veranderd naar 400 en perfect, wat de andere Assen ook hadden
Ik heb de persoonlijke berichten ook persoonlijk bedankt. Ik blijf zeer zeker lid van cnczone want de hulp is perfect dus nogmaals iedereen hartelijk bedankt. Vriendelijke groeten Ed
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Vraagje over stappenmotor in macht3

Bericht door Bjornski1976 »

Goed om te lezen dat je weer verder kan en dat je het terug meld. Je kan voor de zekerheid de configuratie file kopiëren en veilig opslaan.
Deze staan op de C-schijf in de map van het programma Mach3. Het zijn xml files.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie