Een vliegwiel is een raad ding. Als je een kracht uitoefent om hem in het X-Z te laten kantelen dan veroorzaakt die kracht dat hij in het Y-Z vlak zal kantelen (of dat proberen). Verder: Google een Girokompass https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass.
Je X-y tafel draait ook met de aarde mee dus aan zo'n vliegwiel heb je niets en help de theoretisch zelfs achteruit.
Vliegwiel
Moderator: Moderators
Re: Vliegwiel
Het vliegwiel boven op de freesspindel heb ik al meerdere keren live gezien bij oudere tandwiel aan gedreven spindels. Dit scheelt echt veel gerammel in het loopwerk.
Stephan
Stephan
Re: Vliegwiel
Henk,
Volgens mij is het doel van een vliegwiel niet om de spil al dan niet te laten--(kantelen is niet juiste aanduiding, zie reactie Audiomaniacs)--, hier is het gyroscopisch effect hooguit bijzaak.
Het doel is om dmv massavergroting van de spil een meer stabiele loop te krijgen.
Zoals Stephan vermeldt heb ik ook wel gezien bij een oude Butler machine (van net na de oorlog!), die was onbruikbaar voor HM frezen tot er een vliegwiel op werd gemonteerd.
Met HM frees en zonder vliegwiel leek het wel of de tanden zo in het rond konden vliegen, door ruimte in de tandwielaandrijving en ruimte op de splines van de hoofdspil.
Met vliegwiel was er redelijk mee te werken, het was op dat moment al een oud ding (toen 45 jaar) en werd voor eenvoudig grof werk gebruikt.
Twintig jaar geleden is die afgevoerd.
Rob.
Volgens mij is het doel van een vliegwiel niet om de spil al dan niet te laten--(kantelen is niet juiste aanduiding, zie reactie Audiomaniacs)--, hier is het gyroscopisch effect hooguit bijzaak.
Het doel is om dmv massavergroting van de spil een meer stabiele loop te krijgen.
Zoals Stephan vermeldt heb ik ook wel gezien bij een oude Butler machine (van net na de oorlog!), die was onbruikbaar voor HM frezen tot er een vliegwiel op werd gemonteerd.
Met HM frees en zonder vliegwiel leek het wel of de tanden zo in het rond konden vliegen, door ruimte in de tandwielaandrijving en ruimte op de splines van de hoofdspil.
Met vliegwiel was er redelijk mee te werken, het was op dat moment al een oud ding (toen 45 jaar) en werd voor eenvoudig grof werk gebruikt.
Twintig jaar geleden is die afgevoerd.
Rob.
Laatst gewijzigd door Robbie op 14 aug 2018 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Vliegwiel
een giroscoop is prima te kantelen, alleen moet je vanwege de precessiekrachten een moment (ik bedoel een kracht) uitoefenen 90 graden tegen de draairichting van de tol
We hebben vast wel eens een fietswiel in de handen gehad (en zelfs in je voorvork doet hij hetzelfde.. zo ga je met een motor ook de bocht om) Als het wiel met de bovenzijde van je af draait en je drukt de rechterzijde van de as van je af dan zal het wiel aan de bovenzijde naar rechts kantelen en onder naar links natuurlijk..
Goed te kantelen dus.. maar je moet er wel rekening mee houden..
Kees
We hebben vast wel eens een fietswiel in de handen gehad (en zelfs in je voorvork doet hij hetzelfde.. zo ga je met een motor ook de bocht om) Als het wiel met de bovenzijde van je af draait en je drukt de rechterzijde van de as van je af dan zal het wiel aan de bovenzijde naar rechts kantelen en onder naar links natuurlijk..
Goed te kantelen dus.. maar je moet er wel rekening mee houden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Vliegwiel
vandaag op werk even een gyroscoop uitgeprobeerd
een motorzaag met een diamantblad van 400 mm op 3400 toeren ( geschat. ben op werk vergeten te kijken )
zo'n "zwaar" metalen blad op 3500 toeren heeft toch ook wel aardig wat gyroscopisch effect
- vooruit/achteruit/omhoog/omlaag geen merkbaar verschil tussen een stilstaand, en draaiend blad
- kantelen links/rechts vrijwel onmogelijk
- links/rechts verplaatsen gaat zeer zwaar, en zaag wil kantelen
dit even vertalen naar een portaalfrees met verticale spindel:
- X en Y geen beperking
- Z wil slecht bewegen en probeerd de spindel te kantelen
vliegwielen op grote tandwiel aangedreven machines is natuurlijk heel wat anders. bij deze machines is de spindel vaak immobiel en beweegt het werkstuk er onderdoor waardoor het vliegwiel/gyroscoop op z'n plek blijft staan
een motorzaag met een diamantblad van 400 mm op 3400 toeren ( geschat. ben op werk vergeten te kijken )
zo'n "zwaar" metalen blad op 3500 toeren heeft toch ook wel aardig wat gyroscopisch effect
- vooruit/achteruit/omhoog/omlaag geen merkbaar verschil tussen een stilstaand, en draaiend blad
- kantelen links/rechts vrijwel onmogelijk
- links/rechts verplaatsen gaat zeer zwaar, en zaag wil kantelen
dit even vertalen naar een portaalfrees met verticale spindel:
- X en Y geen beperking
- Z wil slecht bewegen en probeerd de spindel te kantelen
vliegwielen op grote tandwiel aangedreven machines is natuurlijk heel wat anders. bij deze machines is de spindel vaak immobiel en beweegt het werkstuk er onderdoor waardoor het vliegwiel/gyroscoop op z'n plek blijft staan
Re: Vliegwiel
Afgezien van wat wordt aangedragen is de oorspronkelijke aanname dat de machine te licht gebouwd is. Een niet erg stijve machine met andere woorden. Als je dan een zwaar vliegwiel gaat hangen op wat al de zwakste schakel is van de machine, namelijk de Z-as, dan krijg je enorm gewicht erbij op de Z-as. De zwakste schakel wordt dan nog zwakker.