3D geprint, maar waarmee lijmen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door Guvner » 11 okt 2018 15:06

Hier op kantoor hebben wij een aantal proefstukken ontvangen van producten die wij willen gaan laten produceren.

Dit is gemaakt met een poeder / laser combinatie

Nu is er een belangrijk stukje afgebroken, wat morgen in een demo moet worden gebruikt.

Waar kan ik dit goed mee lijmen? Heb namelijk begrepen dat sommige lijmen juist zorgen dat 3D geprint materiaal gaan oplossen (Kan dit natuurlijk ook helemaal verkeerd begrepen hebben).

Op de open dag twee jaar geleden zag ik zelfs iemand met wat aceton de geprinte onderdelen glad maken, weet niet of dat ook hiermee te gebruiken is?

Met andere woorden. HELP!!!!!
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

DirkSchipper
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door DirkSchipper » 11 okt 2018 15:14

Met een lijm zonder oplosmiddelen ... kortom: 2 componenten.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6337
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 okt 2018 15:24

Guvner schreef:
11 okt 2018 15:06
Dit is gemaakt met een poeder / laser combinatie
Waarschijnlijk SLS, volgens mij is dat nylon poeder.
Nu is er een belangrijk stukje afgebroken, wat morgen in een demo moet worden gebruikt.
Nylon is niet echt te lijmen, en waarschijnlijk is het ook nog iets met weinig oppervlak, anders was het niet gebroken.
Maar we duimen voor je, niets doen is geen optie.

Met een hete naald er in een spalkje maken misschien.

Maar als het poeder met bindmiddel is, dat breekt sneller (en is zwaarder) dan moet het natuurlijk te lijmen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

motormuis
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door motormuis » 11 okt 2018 15:28

nylon kan je normaal lijmen met mierenzuur (is wel troep )
je zou een reststukje moeten broberen

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door joopbos » 11 okt 2018 17:35

ik heb regelmatig sls dekseltjes op sls huisjes (Shapeways-polyamide) gelijmd met secondelijm. Ohwee als er een los moest,dat zit vast.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door DaBit » 11 okt 2018 19:33

Ik stem ook voor de secondelijm. Werkt meestal prima op 3d geprint spul, zeker op dat poreuze nylon

skillalot
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door skillalot » 11 okt 2018 20:09

motormuis schreef:
11 okt 2018 15:28
nylon kan je normaal lijmen met mierenzuur (is wel troep )
Ligt hier in de buurt nog wel ergens een beetje, verspreid over een km of 9 dacht ik :lol:

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1417
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door stef stuntpiloot » 11 okt 2018 21:59

Een paar belangrijke vraagjes nog over het materiaal,

- Weet je wat voor materiaal het is? Ik zie dat er uit gegaan wordt van nylon (polyamide) maar daar zijn een aantal soorten van die een andere behandling nodig hebben.
- Als het nylon is, weet je of het PA6 of PA12 is?
- Is het materiaal geimpregneerd/gecoat tegen vochtabsorptie?
- Is het een groot of klein stuk dat is afgebroken? (is er een noemenswaardig oppervlak voor de lijmverbinding of is het meer een streep/punt)

Lijmen op basis van cyanoacrylate (Secondenlijm) werken doorgaans wel met nylon. Maar tenzij het een speciale variant is (die dit bewust niet heeft) zal het waarschijnlijk een witte aanslag achterlaten op het oppervlak.

- Moet het een functioneel model (waarbij krachten op de lijmverbinding komen) zijn of enkel als demonstratie voor de vorm van het product?

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 331
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door rien1959 » 12 okt 2018 11:23

Waarom neem je niet even contact op met de maker van de proefstukken ? Je moet het niet moeilijker maken dan het is.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6337
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 12 okt 2018 13:24

Wij zijn uiteindelijk wel nieuwsgierig naar de afloop. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4637
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door audiomanics » 12 okt 2018 14:15

Ik heb bij het stevig op elkaar verlijmen van 3D-geprintte delen goede ervaringen met Bison Kombi Power. (PolyUrethaan-lijm, 2 componenten)
Je krijgt na het vermengen van de 2 componenten een lichtbruine pasta die zich goed op beide delen laat smeren. Dan samendrukken en na het uitharden schuur je het restant dat uit de breuk geperst is er af.
Enig nadeel is dat het niet onzichtbaar is... Als je het object daarna nog moet schilderen is dat natuurlijk geen enkel probleem en als het puur functioneel moet zijn, ook niet...
Het is wel sterk in ieder geval en trekt ook goed in "open" structuren.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1548
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door janplastiek » 13 okt 2018 21:40

hier wat gedetailleerde uitleg over het verlijmen van kunststoffen, ik houd me hier zo goed mogelijk aan, als ik het niet gelast krijg
https://www.naeff.nl/nl/kunststoffen-verlijmen
Breek de dag, frees een lijntje.

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 493
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door Guvner » 16 okt 2018 15:18

Het heeft even geduurd, maar ik heb kunnen vragen wat mijn collega gebruikt heeft om het op te aan elkaar vast te zetten.

Plakband. Om te lijmen bleek het te klein te zijn en uiteindelijk is besloten het onderdeeltje weg te laten voor de demo.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer

DirkSchipper
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 3D geprint, maar waarmee lijmen?

Bericht door DirkSchipper » 16 okt 2018 19:38

Hoi,
Een beetje inbreken, ik werd getriggerd door onderstaand artikel:
janplastiek schreef:
13 okt 2018 21:40
hier wat gedetailleerde uitleg over het verlijmen van kunststoffen, ik houd me hier zo goed mogelijk aan, als ik het niet gelast krijg
https://www.naeff.nl/nl/kunststoffen-verlijmen
Ik ben bezig met een vliegtuig. Vleugel e.d. in ribben-/houtbouw, bekleed met een polyester geweven doek, en dat is afgelakt met een PU lak (Voss Chemie, G8 lak, UV stabiele PU lak).
Die moet nog een dunne kleur toplaag krijgen.
Ik heb gemerkt dat eenmaal langer dan 4-6 uur uitgehard, een volgende laag weer open trekt als je het niet eerst licht schuurt.
Maar schuren kan eigenlijk niet omdat je op de plekken waar de ribben zitten, precies op de rand heel snel al door het doek heen schuurt, terwijl het niet ondersteunde doek nog nauwelijks zichtbare schuursporen heeft.
Door bovenstaand artikel kwam ik op het idee chemisch schuren c.q. etsen.
Er wordt daarin voor PU fosforzuur genoemd.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Gr. Dirk

Afbeelding

Plaats reactie